Zoiets of nog minder. Moet wel zeggen dat ik nooit een platte kant op mijn loopvlak had maar dat de zijkanten (deels geholpen door trackdays) ook mooi gelijkmatig meesleten en dat zie je (zeker bij woon-werk motoren) eigenlijk nooit.Bij mij indertijd ook, na 2500-3000 km was de achterband wel op.
Het grote schijfremmentopic
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Ik heb een vluchtig dit topic bekeken. Volgens mij gaan veel reacties over de remkracht.
Persoonlijk vind ik het allergrootste voordeel van schijfremmen de "vormvrijheid" die je als ontwerper krijgt door schijfremmen te gebruiken.
- De staande achtervork kan een stuk lager en wijder (dus mogelijkheid voor bredere banden, mogelijk meer aero en meer comfort)
- De staande achtervork kan zonder bridge worden uitgevoerd > meer comfort
- Voorvork kan wijder (dus mogelijkheid voor bredere banden en mogelijk aerodynamischer)
- Velgen kunnen breder en hoeven niet perse een vlakke zijkant te hebben.
- Geen oververhitte velgen met delaminatie/ oplossen lube lijm tot mogelijk gevolg
- Met de kabelloop van de hydraulische kabel heb je meer vrijheid t.o.v. de mechansiche remkabel
Velgremmen zijn prachtig en functioneren goed, maar vind ik persoonlijk het beste passen bij een traditionele racefiets. Voor ontwerper en om een fiets specifieker voor een bepaald doel te ontwerpen zijn schijfremmen gewoon fijner
groet.
Persoonlijk vind ik het allergrootste voordeel van schijfremmen de "vormvrijheid" die je als ontwerper krijgt door schijfremmen te gebruiken.
- De staande achtervork kan een stuk lager en wijder (dus mogelijkheid voor bredere banden, mogelijk meer aero en meer comfort)
- De staande achtervork kan zonder bridge worden uitgevoerd > meer comfort
- Voorvork kan wijder (dus mogelijkheid voor bredere banden en mogelijk aerodynamischer)
- Velgen kunnen breder en hoeven niet perse een vlakke zijkant te hebben.
- Geen oververhitte velgen met delaminatie/ oplossen lube lijm tot mogelijk gevolg
- Met de kabelloop van de hydraulische kabel heb je meer vrijheid t.o.v. de mechansiche remkabel
Velgremmen zijn prachtig en functioneren goed, maar vind ik persoonlijk het beste passen bij een traditionele racefiets. Voor ontwerper en om een fiets specifieker voor een bepaald doel te ontwerpen zijn schijfremmen gewoon fijner
groet.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Maar we maken toch de fietsen niet om het ontwerpers van fietsen zo makkelijk mogelijk te maken?
Dan zijn er nog wel meer elementen die beter kunnen. Bijv een 1x1 aandrijflijn :p
Dan zijn er nog wel meer elementen die beter kunnen. Bijv een 1x1 aandrijflijn :p
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Klopt, maar dankzij schijfremmen zijn er wel meer ontwerpmogelijkheden die (mogelijk) de fiets beter maken én die er niet waren geweest bij gebruik van een velgrem.MarkVeenstra schreef: ↑26 jan 2022 16:51 Maar we maken toch de fietsen niet om het ontwerpers van fietsen zo makkelijk mogelijk te maken?
Dan zijn er nog wel meer elementen die beter kunnen. Bijv een 1x1 aandrijflijn :p
Zelfde geldt eigenlijk voor carbon vs staal/aluminium.
Bedoel je dat rode schijfje dat je tussen je remblokken schuift wanneer je een wiel verwijdert? Ik vermoed dat een shimano schijf ook werkt, ondanks afwijkende vorm. Het hoeft alleen maar te klemmen tussen de blokken.
Ik bestel dat soort zooi bij ome Ali.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Alhoewel ik het nog nooit heb voorgehad, het oververhitten van de velgen kan ik nog ergens volgen, zeker als je wat panikerend en slepend remmend een steile lange afdaling rijdt. Al uw andere argumenten kan je met (aangepaste) remhoeven en alternatieve locaties van de remmen ook verwezenlijken. Denk maar aan de pré disc brake tijdritfietsen met een achterste remhoef onder het frame, voorste remhoef die mooi de kromming van de vork volgt,...Jeff_dh schreef: ↑26 jan 2022 16:13 Ik heb een vluchtig dit topic bekeken. Volgens mij gaan veel reacties over de remkracht.
Persoonlijk vind ik het allergrootste voordeel van schijfremmen de "vormvrijheid" die je als ontwerper krijgt door schijfremmen te gebruiken.
- De staande achtervork kan een stuk lager en wijder (dus mogelijkheid voor bredere banden, mogelijk meer aero en meer comfort)
- De staande achtervork kan zonder bridge worden uitgevoerd > meer comfort
- Voorvork kan wijder (dus mogelijkheid voor bredere banden en mogelijk aerodynamischer)
- Velgen kunnen breder en hoeven niet perse een vlakke zijkant te hebben.
- Geen oververhitte velgen met delaminatie/ oplossen lube lijm tot mogelijk gevolg
- Met de kabelloop van de hydraulische kabel heb je meer vrijheid t.o.v. de mechansiche remkabel
Velgremmen zijn prachtig en functioneren goed, maar vind ik persoonlijk het beste passen bij een traditionele racefiets. Voor ontwerper en om een fiets specifieker voor een bepaald doel te ontwerpen zijn schijfremmen gewoon fijner
Tuurlijk zijn er wel redelijke oplossingen te bedenken, dit zag je ook de laatste jaren waarin velgremmen nog de standaard waren. Giant Propel 2014/2015 met de TRP TTV V-brakes en de Specialized Venge Vias met de custom rem op de ST. zijn daar een voorbeeld van.jakkel schreef: ↑27 jan 2022 09:11Alhoewel ik het nog nooit heb voorgehad, het oververhitten van de velgen kan ik nog ergens volgen, zeker als je wat panikerend en slepend remmend een steile lange afdaling rijdt. Al uw andere argumenten kan je met (aangepaste) remhoeven en alternatieve locaties van de remmen ook verwezenlijken. Denk maar aan de pré disc brake tijdritfietsen met een achterste remhoef onder het frame, voorste remhoef die mooi de kromming van de vork volgt,...Jeff_dh schreef: ↑26 jan 2022 16:13 Ik heb een vluchtig dit topic bekeken. Volgens mij gaan veel reacties over de remkracht.
Persoonlijk vind ik het allergrootste voordeel van schijfremmen de "vormvrijheid" die je als ontwerper krijgt door schijfremmen te gebruiken.
- De staande achtervork kan een stuk lager en wijder (dus mogelijkheid voor bredere banden, mogelijk meer aero en meer comfort)
- De staande achtervork kan zonder bridge worden uitgevoerd > meer comfort
- Voorvork kan wijder (dus mogelijkheid voor bredere banden en mogelijk aerodynamischer)
- Velgen kunnen breder en hoeven niet perse een vlakke zijkant te hebben.
- Geen oververhitte velgen met delaminatie/ oplossen lube lijm tot mogelijk gevolg
- Met de kabelloop van de hydraulische kabel heb je meer vrijheid t.o.v. de mechansiche remkabel
Velgremmen zijn prachtig en functioneren goed, maar vind ik persoonlijk het beste passen bij een traditionele racefiets. Voor ontwerper en om een fiets specifieker voor een bepaald doel te ontwerpen zijn schijfremmen gewoon fijner
Beide waren wel beperkt in bandbreedte, dat is gewoon een nadeel van velgremmen.
Maar echt fijn waren die oplossingen niet én je hebt altijd te maken met de kabelloop van de mech. kabel.
Achterste velgrem achter de BB..... leuk voor een TT bike maar écht waardeloos voor de "gewone" wielrenner.
Een wildgroei aan custom V-brakes is in mijn ogen ook niet fijn. Dan zijn (redelijk) gestandaardiseerde schijfremmen toch beter.
Ik vind overigens wel dat velgremmen op racefietsen voor 95% van de gebruikers helemaal prima is/was. Voor gebruik in Nederland waarschijnlijk zelfs voor zo'n 99,9%
Groet.
Had daar ook al wat gezien maar ben dat lange wachten bij Alie een beetje zat
Ik heb het idee dat het gros wat aangeboden wordt met levering Nederland al in een warhouse in Europa ligt. Ik heb momenteel alles binnen een week binnen.1094 schreef: ↑27 jan 2022 14:11Had daar ook al wat gezien maar ben dat lange wachten bij Alie een beetje zat
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Ik wil gewoon meegeven dat je velgremmen wel zodanig kan construeren en ergens plaatsen zodat je wel brede banden kunt monteren, dat ze aerodynamisch, ook ondanks de beperkingen van de kabelloop, de staande achtervork lager kan, zonder bridge, enz...Jeff_dh schreef: ↑27 jan 2022 13:46
Tuurlijk zijn er wel redelijke oplossingen te bedenken, dit zag je ook de laatste jaren waarin velgremmen nog de standaard waren. Giant Propel 2014/2015 met de TRP TTV V-brakes en de Specialized Venge Vias met de custom rem op de ST. zijn daar een voorbeeld van.
Beide waren wel beperkt in bandbreedte, dat is gewoon een nadeel van velgremmen.
Maar echt fijn waren die oplossingen niet én je hebt altijd te maken met de kabelloop van de mech. kabel.
Achterste velgrem achter de BB..... leuk voor een TT bike maar écht waardeloos voor de "gewone" wielrenner.
Een wildgroei aan custom V-brakes is in mijn ogen ook niet fijn. Dan zijn (redelijk) gestandaardiseerde schijfremmen toch beter.
Ik vind overigens wel dat velgremmen op racefietsen voor 95% van de gebruikers helemaal prima is/was. Voor gebruik in Nederland waarschijnlijk zelfs voor zo'n 99,9%
Groet.
Volgens mij is dat meer een uitzondering op de regel want behoudens mijn laatste aankoop van een led voor- en achterlicht welke met één week werd geleverd heeft al het overige o.a. stuurlint, tubeless ventielen, quicklink, kabeleindjes, zadeltasje, computermount etc.. langer dan 3 weken geduurd voordat het werd afgeleverd met als uitschieter zelfs bijna 2 maanden, dus . . . . ?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless