Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes for Dummies

arjan916
Forum-lid

Gebruikersavatar arjan916 25 jan 2011 23:03

Weet er echt niemand een FM in de regio R'dam die tubes voor me kan repareren / kitten?
Het lijkt me sterk.
Of is het een teken aan de wand dat het wel erg oubollige/ouderwetse techniek is en de oude 'meesters' het verleerd zijn ;)
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 27 jan 2011 00:43

Hoi,

De meeste wat oudere FMs zullenn het wel kunnen (het is ook geen kunst) alleen zal het wel zo ongeveer zijn als bij het spaken van wielen.
Er kruipt wellicht teveel tijd in om het economisch haalbaar te maken.

Leer het gewoon zelf, moeilijk is het echt niet.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

arjan916
Forum-lid

Gebruikersavatar arjan916 27 jan 2011 20:20

K heb contact met ChrisN opgenomen en we gaan gewoon zelf nieuwe tubes op nieuwe wielen leggen.
Maar eerst div. topics doorworstelen en proberen te achterhalen welke tubes en welke lijm we waar gaan bestellen.
Als t een beetje meezit rijden we niet lek :)
Nieuwe plakken zie ik wel zitten, maar reparatie na lekrijden dat zie ik niet zo zitten, vandaar de vraag om dat uit te besteden.
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 27 jan 2011 20:24

Een dikke (gele) pot Continental, werkt geweldig en in de deksel zit een kwast (net als de montagepasta van shimano)

Reparatie na lekrijden... Ik denk dat daarvoor een adresje vinden lastig is, een fietsenmaker zal er niet op zitten te wachten met naald en draad bezig te moeten denk ik.
Zoals Fdegrove al zecht, economisch niet haalbaar.
mijn Flickr

epotheker
Forum-lid

epotheker 28 jan 2011 01:21

Het vlees is zwak,....voor de minder gunstige omstandigheden was ik op zoek naar een setje carbon-clinchers (ivm het niet willen wisselen van de remblokken), ben alleen thuisgekomen met Zipp's 404 tube-wielen in de cyclocross uitvoering. Mijn gedachten waren om deze te voorzien van wat robuuste, enigszins slijtvaste tubes. Zijn de Vittoria's Pave een goede keus? of zijn er alternatieven........
Op de andere wielen zitten veloflex-carbon verlijmd, heerlijke banden maar ik vind dat ze snel slijten en ook niet erg lekbestendig zijn.

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 28 jan 2011 02:49

Hoi,
timbo16 schreef:Blijft die lijm dan herbruikbaar ofzo?
Hebben de meeste dan een extra reserve tube bij ofzo?

Wat zijn even snel gezegd de voor/na-delen?(anders heel dit topic doorspitten:$)

Herbruikbaar, ja enigszins in die zin dat de onderliggende laag lijm door de nieuwe laag lijm weer wordt geactiveerd.

Jammer maar een reserve tube is gewoon een noodzakelijk kwaad als je niet op gsm en dergelijke flauwe hulpmiddelen wil rekenen.

Ciao, ;)

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 28 jan 2011 03:07

Hoi,
Epotheker schreef:Het vlees is zwak,....voor de minder gunstige omstandigheden was ik op zoek naar een setje carbon-clinchers (ivm het niet willen wisselen van de remblokken), ben alleen thuisgekomen met Zipp's 404 tube-wielen in de cyclocross uitvoering. Mijn gedachten waren om deze te voorzien van wat robuuste, enigszins slijtvaste tubes. Zijn de Vittoria's Pave een goede keus? of zijn er alternatieven........
Op de andere wielen zitten veloflex-carbon verlijmd, heerlijke banden maar ik vind dat ze snel slijten en ook niet erg lekbestendig zijn.

Lang verhaal kort. Pave is goed maar ik heb er niks aan waar ik rij: teveel flintjes enzovoort.

Met Veloflex Carbon heb ik dan weer goede ervaringen.
Zo goed zelfs dat ik er om de twee jaar "slechts" een vijftal bestel, zo lang gaan ze mee.
De kunst zit 'em in het voorverouderen. Dan gaan ze best een 3.000 tal km (en soms wel tot 6 a 7.000 km) per stuk mee.

Sterker nog, ik zal niet beweren dat een Veloflex Carbon lekbestendiger is dan een Conti Competition maar ik merk wel wel dat je mits beleid, heel wat meer km puren kan met ettelijke malen meer rijplezier uit een Veloflex Carbon dan uit een Conti Comp.

Een Conti Comp die, laten we wel wezen, de naam tube in de verste verte niet waardig is.

Amen, ;)

smartfella
Forum-lid

smartfella 28 jan 2011 14:51

Inderdaad. Zelf het comfort van een Conti Comp tov een Veloflex Carbon of Veloflex Criterium is een wereld van verschil!
Ik vind daarom ook die Conti Comp-tubes overgewaardeerd. Maar wat je wel kan zeggen, dat is dat ze lekbestendig zijn. Ik had toch de indruk dat ik er overal mee doorheen kon rijden doordat het zo'n "stugge" tubes zijn.

Ik zoek nog een goede tube voor in regenweer mee te rijden en voor op slechte wegen. Een tube die dus ook niet te veel kost.
Zelf dacht ik aan de Vredestein Volante Tubular. Heeft hier iemand ervaring mee?
Zelf vind ik over die tube erg weinig informatie...
http://img202.imageshack.us/img202/636/profielfoto2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 29 jan 2011 03:18

Hoi,

Wil je per se op goedkoop spul trainen dan kan dat (Ritchey Race Slick zijn hun geld wel waard) maar is dat echte een goede philosophie?

Waarom jezelf straffen tijdens je trainingstijd? Is trainen niet al lastig genoeg?

Ciao, ;)

nick-yan
Forum-lid

nick-yan 29 jan 2011 20:17

rijs zelf de veloflex carbon heb er is slecht weer goed weer wedstrijden op gereden

zelfs een keer een modder klassieker waar het hele parcours on de zand lag en het ei hard regende. iedereen op zijn conti tubes reed lek en mijn veloflex tubes bleven heel. (denk dat het geluk was).

bij mij is het eerste setje alleen niet zo lang meegegaan omdat ik een keer in een afdaling bijna de bocht niet haalde en slipte in de bocht. daardoor de tube flink afgeslipt.

maar verder rijden ze echt super!!!
Afbeelding

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 29 jan 2011 22:16

Na die slipper enkel je achtertube vervangen neem ik aan? ;)
mijn Flickr

nick-yan
Forum-lid

nick-yan 29 jan 2011 22:51

heb ik niet gedaan want hij was toch al bijna versleten, dus nog een wedstrijd erop gereden. laaste van het seizoen
Afbeelding

Plaats reactie