Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?
Ik kan me overigens goed een momentsleutel voorstellen op basis van een buigende staaf met een niet buigende wijzer, zoals die El cheapo dingen die vroeger wel bij Halfords lagen en dan met een steeksleutelbek.
Hoeft weinig te kosten en verlopen ook niet.
Ik heb nog altijd zo'n ding, alleen voor cylinderkoppen gebruikt met 1/2"aansluiting.
Hoeft weinig te kosten en verlopen ook niet.
Ik heb nog altijd zo'n ding, alleen voor cylinderkoppen gebruikt met 1/2"aansluiting.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik zou ook niet met hefbomen gaan werken bij zo'n dure pedalen.Is allemaal erg licht en daarom zacht materiaal.Eerst maar eens een nacht goed de kruipolie zijn werk laten doen.Als het dan met een gewone inbus dan nog niet los te krijgen is kun je er nog iemand naar laten kijken die er meer kaas van gegeten heeft.
We zijn niet allemaal technisch aangelegd om alles zomaar los en vast te draaien.
We zijn niet allemaal technisch aangelegd om alles zomaar los en vast te draaien.
Speak for yourself man, de meeste pedalen hebben nog altijd stalen assen, alleen de topmodellen titanium en die zijn ook niet 100% probleemloos.
Een pedaalas is een 9/16" bout en die heeft zoveel wrijvingsoppervlak als tie vastzit dat een 8 mm inbus onvoldoende moment kan leveren.
Beter zou zijn Torx T50 of groter , maar dat zit al niet standaard meer bij bitsetjes.
Ik zou niemand weten die er echt meer kaas heeft van gegeten dan ikzelf.
Een speciaal probleempje bij spinningbikes zou kunnen zijn dat die meestal stalen cranks hebben en dat die met stalen pedaalassen+ zweet op den duur onafscheidelijk worden.
Ik spreek uit ervaring:
Ik kocht vorige zomer een ouwe Tomahawk voor 25€ met "iets" werk.
Op 1 pedaal heb ik 2 goeie steeksleutels 15 + een halve meter verlenging gebroken voordat 1 van de eerste SPD vormige uitsteeksels het opgaf.
Offtopic:Het was alsof ik reeds onbewust wist dat ik eind oktober bij een onbenullig schuivertje een sleutelbeen zou breken en een spinningbike van pas zou komen om een maandje gedwongen fietsloos te overbruggen.
Een pedaalas is een 9/16" bout en die heeft zoveel wrijvingsoppervlak als tie vastzit dat een 8 mm inbus onvoldoende moment kan leveren.
Beter zou zijn Torx T50 of groter , maar dat zit al niet standaard meer bij bitsetjes.
Ik zou niemand weten die er echt meer kaas heeft van gegeten dan ikzelf.
Een speciaal probleempje bij spinningbikes zou kunnen zijn dat die meestal stalen cranks hebben en dat die met stalen pedaalassen+ zweet op den duur onafscheidelijk worden.
Ik spreek uit ervaring:
Ik kocht vorige zomer een ouwe Tomahawk voor 25€ met "iets" werk.
Op 1 pedaal heb ik 2 goeie steeksleutels 15 + een halve meter verlenging gebroken voordat 1 van de eerste SPD vormige uitsteeksels het opgaf.
Offtopic:Het was alsof ik reeds onbewust wist dat ik eind oktober bij een onbenullig schuivertje een sleutelbeen zou breken en een spinningbike van pas zou komen om een maandje gedwongen fietsloos te overbruggen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Koperpasta gebruiken, en gewoon met een normale inbussleutel losdraaien die er voor zorgt dat je geen grote hoek hebt. Laatst ook door een FM gemonteerde pedalen los moeten draaien, pijp van 50cm erop moeten zetten en veel gewicht en toen met een grote KNAK los.... Gewoon veel te vast gemonteerd wat nergens voor nodig is!
YFood !!!
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Kijk zo kennen we je weer...Kees0251 schreef:Speak for yourself man
Welkom terug, we hebben je gemist.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
chrissiewizzie schreef:Ze doen dat meestal om de eerste lagers heel dicht bij de crank te krijgen. Dan heb je een stijver pedaal en een duurzamere lagering. Bij Shimano had je dat alleen bij Dura-Ace, de andere groepen kon je met een pedaalsleutel vast zetten.havana schreef:De reden dat het niet doen is dat ze willen dat je de boel met een momentsleutel vastzet. Maar ik snap dan niet waarom ze niet OOK een 15 mm aansluiting maken voor het geval je ze niet meer loskrijgt.
Het is alleen wat kwetsbaarder en ik snap inderdaad niet dat ze imbus i.p.v. Torx hebben gekozen.
Geloof me torx is ook niet heilig op fietsen. De meeste fietsers maken zelden iets schoon en zeker bij goedkoop staal heb ik al meerdere malen meegemaakt dat de vertanding volledig weg was geroest.
Pijp voor een pedaal is een uiterste redmiddel ik heb veel persoonlijk betere ervaringen met een goede slagmoersleutel na een nachtje weken in kruipolie (dus geen wd40) eventueel gevolgd door een grote griptang als deze past en er geen 15 aansluiting is.
Pedaaldraad met een goede anti seize gaat nooit vastzitten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 11 mar 2016 10:23
Trapper er aan de verkeerde kant ingedraaid! het was zo'n goedkoope chinese trapper, waar Links en Rechts omgedraaid waren. Dus linker trapper rechts er proberen in te draaien. Schoefdraad stuk... dus crack arm moeten vervangen. Duur grapje.
Ik dacht ter lering en vermaak voor anderen een topic te beginnen met eigen stommiteiten tijdens montage. Kan een ander weer vooruit helpen. Ik zal een eerste duit in het zakje doen door mijn stommiteit van vandaag toe te lichten.....het zou leuk zijn als er meerdere volgen en wellicht ontstaat zo een mooi dossier. Later zag ik pas het topic: " nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?". Daar hoort het in thuis. Moderator heeft het verplaatst.
Laatst gewijzigd door bepe op 30 mei 2017 07:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Vandaag een Schwalbe Pro One tubeless band geprobeerd over te zetten van het ene wiel naar het andere. De bank kwam van een gebruikt handgespaakt wiel met een Kinlin XR31T velg af en wilde ik op een andere gloednieuw wiel plaatsen. Op de band was pas een paar honderd kilometer gereden. Dat moest dus passen en dat heb ik eerder al probleemloos gedaan.
Maar vandaag niet...... De bandenknecht er bij genomen, en ik moest aardig wat kracht zetten, nog steeds lukte het niet. Resultaat, een flinke deuk in de velg. De krachten van de bandenknecht hadden dus niet de uitwerking op de band maar wel op de velg.....
Mijn verklaring: De velg lag al even in de zon, wellicht wat uitgezet waardoor de omtrek groter was en de band er moeilijker omheen te leggen was. Of de velg onder invloed van de warmte ook zachter wordt weet ik niet, dat mag ik niet hopen.....
Ben dus gewaarschuwd, velg niet ind e zon leggen voor je een band monteert,
Maar vandaag niet...... De bandenknecht er bij genomen, en ik moest aardig wat kracht zetten, nog steeds lukte het niet. Resultaat, een flinke deuk in de velg. De krachten van de bandenknecht hadden dus niet de uitwerking op de band maar wel op de velg.....
Mijn verklaring: De velg lag al even in de zon, wellicht wat uitgezet waardoor de omtrek groter was en de band er moeilijker omheen te leggen was. Of de velg onder invloed van de warmte ook zachter wordt weet ik niet, dat mag ik niet hopen.....
Ben dus gewaarschuwd, velg niet ind e zon leggen voor je een band monteert,
Elite custom race (de matzwarte) bidonhouder op de kop gemonteerd. Week zo mee rondgereden. geïrriteerd dat de bidon steeds scheef zakte. Conclusie was dat ik de verkeerde bidonhouder had gekocht (elite cannibal dacht ik) vond het een waardeloos ding dus online een stealth (deze had ik namelijk even gauw gauw fysiek van de plank gerukt bij mantel) besteld. Ding binnen, schroef de ouwe eraf en , heh, het is.... ooooooooh.
Stommiteit trouwens
Stommiteit trouwens
Ik heb twee jaar op een draaiend zadel gezeten, klemband gesloopt door structureel te hard aandraaien om er vervolgens achter te komen dat de verlijming van de krop op de zadelpen los was geraakt.
Gewoon jaren dom doorgaan en niet even de moeite nemen om te kijken wat het probleem is
Gewoon jaren dom doorgaan en niet even de moeite nemen om te kijken wat het probleem is