Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Giro 2009

concorde
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 01 nov 2004 09:55

concorde 28 mei 2009 10:42

[quote=MrT
Verder vind ik het jammer dat Menchov zegt slecht uit de rustdag gekomen te zijn. Ik mag aannemen dat hij genoeg ervaring heeft om zijn lichaam te kennen. En anders moet de medische en technische begeleiding toch ook wel weten wat te doen.

Toch geef ik Menchov nog steeds de meeste kans. Als je op een off-day enkel een paar seconden verliest... Zoals ik al eerder zei, zie ik Di Luca maximaal nog erg dichtbij komen. Maar ik denk dat Menchov in het roze in de tijdrit start.[/quote]
Wat betreft een rustdag verteren. Daar kun je als medische staf weinig aan doen. Het is een gegeven dat de ene renner met dikke benen uit de rustdag komt en de ander de rust echt nodig heeft. Boogie had hetzelfde probleem. De Vesuvius zal cruciaal zijn. Hoop niet dat de bonificaties en het tijdverlies van menchov in het begn zullen beslissen.

bmiller
Forum-lid
Berichten: 752
Lid geworden op: 25 mar 2008 11:47

bmiller 28 mei 2009 10:56

Menchov zit nog heel goed. Maar hij moet echt uitkijken voor de anderen.
Het is natuurlijk wel zo dat op papier Menchov de betere tijdrijder is. Dus zondag moet Di Luca met een voorsprong van 40 sec de tijrit ingaan anders gaat hij dat denk ik niet redden.

Vandaag uitkijken voor een vroege ontsnapping van een klassementsrenner. Eerst een stuk bergop en dan veel vlak.
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 28 mei 2009 11:18

Concorde schreef:Wat betreft een rustdag verteren. Daar kun je als medische staf weinig aan doen. Het is een gegeven dat de ene renner met dikke benen uit de rustdag komt en de ander de rust echt nodig heeft.


Ja, en wat ik dus zeg is: Als je dat weet, doe er wat mee. Niks houd je tegen om op de rustdag hetzelfde ritme aan te houden, en gewoon 150km te gaan fietsen. (alleen dan niet in het rood natuurlijk). Als dat is wat je nodig hebt om in een belangrijke etappe daarna te kunnen pieken moet je dat doen.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 28 mei 2009 12:39

Aparte maar mooie etappe en wat een spanning zo!

De etappe opzich was wel op het lijf van Di Luca geschreven: kort en met explosieve bekllimming. Menchov kon ook alleen maar de tempo wisselingen volgen. Dat ging goed tot het laatste stukje. Alhoewel dat bij uitstek een specialiteit is van Di Luca. De schade is beperkt gebleven en als je dan een mindere dag hebt is het zo wel goed uitgepakt, beter dan bij Sastre in iedergeval. Die ging echt goed op de pijnbank.

Rest alleen nog het overleven van de beklimming naar de Vesuvius maar ik denk dat Denis er dan wel beter voor zal staan dan gister naar Blockhaus.

Ik heb genoten van de koers alleen de italiaans supporters..... hopelijk bijft het goed gaan.
Di Luca rijdt fantastisch, heerlijk aanvallend. Dus ik gun hem de overwinning net zoveel als Menchov maar dan wel man tegen man in de koers.

Morgen gaan we er maar weer eens goed voor zitten!
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 28 mei 2009 12:45

Het is in ieder geval een prachtige strijd om de roze trui tot op de laatste dag. Echt genieten hoor.

Wat betreft het gedrag van sommige supporters. Misschien is het een beetje overdreven maar ik vraag me wel eens af hoe lang het nog duurt voor er een keer iemand echt serieus een renner gaat hinderen. Voor mijn gevoel is de grens nogal aan het opschuiven de laatste jaren.
Al dat volk wat voor de renners op de weg springt, mee rennen, schelden en een enkele keer voorwerpen gooien of spugen. Zo groot is de stap tot het geven van een flinke duw op een gegeven moment niet meer. Je moet er toch niet aan denken dat zoiets echt invloed gaat krijgen op een koers? Het vervelende is alleen dat er zo weinig aan te doen is. Moet je dan overal dranghekken en beveiliging neer gaan zetten?

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 28 mei 2009 12:56

Zeker een mooie strijd. Ik gun het beide renners. Ik vind de aanvalsdrift van Di Luca echt geweldig. Hij geeft de sport echt kleur.

De stijl van Menchov is minder spectaculair, maar als je van strategisch fietsen houdt toch echt mooi.

Het zou gaaf zijn om Menchov eens een keer te zien aanvallen of een counter te plaatsen. Waarom niet eens na een mislukte demarrage van Di Luca er overheen gaan? Maar misschien is hij te bang voor een counter.

@Bottecchia
Als je het mij vraagt hebben de renners er nu al last van. Laat staan als het in de toekomst nog erger wordt. Zelf vind ik die rennende supporters irritant. Tegelijkertijd is de sport zonder supporters niks waard natuurlijk. Op de stukken berg op misschien toch maar wat meer politie neerzetten. Hebben we wel vaker gezien, en hielp toen niet echt. Maar dat is een kwestie van optreden. Als oom agent voorbijrennende supporters even aan de haren de hekken in smijt kan een en ander misschien ingedamd worden.

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 28 mei 2009 13:21

Die opdringerige supporters kunnen inderdaad storend en zelfs gevaarlijk zijn, maar of het de laatste jaren nu echt erger of onsportiever wordt? Ook in het zo vaak verheerlijkte verre verleden waren er soms brutale incidenten, gaande van sabotage (spijkers op de weg strooien), fysieke bedreigingen (die de Italiaanse ploeg uiteindelijk deden opgeven in de Tour van 1950) tot geweld (Merckx op de Puy-de-Dôme, 1975)... En 100 jaar geleden al wist Garin maar op het nippertje te ontkomen aan de woedende supporters van een van zijn opponenten!
Niks nieuws dus. Wat het natuurlijk niet goedpraat, maar bon.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 28 mei 2009 14:16

Terwijl ik het verhaal zat te tikken realiseerde ik me inderdaad eigenlijk al dat het vroeger ook voorkwam. Het is kennelijk iets van alle tijden. Alleen staat de camera er tegenwoordig overal bovenop en krijg je het veel directer mee.

Toch maak ik me er wel wat zorgen over. Het is alleen nogal lastig te bestrijden. Je kunt niet overal hekken neer zetten hoewel dat op plekken met verhoogde risico's misschien wel meer moet gebeuren. Zouden renners er zelf niet wat aan kunnen doen door supporters, uiteraard achteraf, aan te spreken? Ik denk namelijk dat als, in dit geval, Di Luca er wat van zegt. Het meer indruk maakt dan wanneer iemand van de organisatie dat doet.

concorde
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 01 nov 2004 09:55

concorde 28 mei 2009 15:00

Wat ik wel jammer vind dat het "spel"enigszins wordt vertroebeld door die bonificaties. Dit moeten ze eigenlijk tot de eerste week beperken. Zou het zonde vinden als hierdoor de Giro wordt beslist. En door mogelijk het tijdsverlies in de eerste dagen.

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 28 mei 2009 15:04

Wat te denken van Giuseppe Guerini, winnaar etappe l'alpe d'huez '99, ondanks een toeschouwer+fotocamera die hem 2 km voor de finish ten val bracht toen.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 28 mei 2009 15:09

Ja, ongelukken zijn ook van alle tijden. Maar in het geval Guerini was er geen sprake van opzet. Hooguit van een slechte fotograaf. ;)

Die bonificatieseconden zijn wat dubbel. Voor het klassement is het eigenlijk niet eerlijk maar je hebt wel het voordeel dat klassementsrenners willen strijden voor een etappe omdat er extra tijdswinst ligt. Dan levert weer mooie beelden op.

Ik zou het in ieder geval niet beperken tot de eerste dagen. Of je werkt er mee óf je doet dat niet. Hoe zit het eigenlijk met een tijdrit? Daar kreeg Menchov toch geen bonificatie?

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 28 mei 2009 15:12

Winst in een tijdrit kent geen bonificaties. Dus dat is wel jammer. Verder ben ik het met Bottecchia eens dat het wel de spanning vergroot omdat kopmannen ook in de eerste drie willen finishen.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Plaats reactie