Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

smeermiddel squirt dry lube

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 01 apr 2012 20:00

hanz1963 schreef:Dat is toch het meest opvallende bij dit middel.... Sommigen roepen dat het er bij een flinke regenbui meteen afspoelt, anderen kunnen er zelfs uren mee in de modder fietsen... Het zal dus om de eigen ervaring gaan. (En misschien ook om de wijze van aanbrengen). Ikzelf ben uitgegaan van een goede basis. Dat wil zeggen
1. De ketting goed schoonmaken en ontvetten
2. De ketting goed laten drogen
3. Eerste laag aanbrengen (op elke schakel een druppel, en daana ff lekker ronddraaien). Daarna enkele uren laten drogen
4. Nog twee lagen aanbrengen, en tussentijds echt enkele uren laten drogen. Na de laatste laag weer... goed laten drogen
5. Fietsen

Daarna na elke rit de ketting afvegen en een nieuw laagje aanbrengen, en na een natte rit wel weer twee lagen.

Werkt bij mij naar tevredenheid en de aandrijving loopt soepel, geluidloos én schakelt prima..
Enig voorbehoud; ik heb met dry lube nog niet uren in de stromende regen gereden.
Ik heb Squirt lube nu ook sinds een paar weken en breng het aan volgens boven vermelde wijze. Alleen zit er na elke rit plakjes was tussen derailleur en voorblad. Is het niet beter om de ketting weer af te nemen na het aanbrengen?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4330
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 01 apr 2012 20:13

body schreef:
hanz1963 schreef:Dat is toch het meest opvallende bij dit middel.... Sommigen roepen dat het er bij een flinke regenbui meteen afspoelt, anderen kunnen er zelfs uren mee in de modder fietsen... Het zal dus om de eigen ervaring gaan. (En misschien ook om de wijze van aanbrengen). Ikzelf ben uitgegaan van een goede basis. Dat wil zeggen
1. De ketting goed schoonmaken en ontvetten
2. De ketting goed laten drogen
3. Eerste laag aanbrengen (op elke schakel een druppel, en daana ff lekker ronddraaien). Daarna enkele uren laten drogen
4. Nog twee lagen aanbrengen, en tussentijds echt enkele uren laten drogen. Na de laatste laag weer... goed laten drogen
5. Fietsen

Daarna na elke rit de ketting afvegen en een nieuw laagje aanbrengen, en na een natte rit wel weer twee lagen.

Werkt bij mij naar tevredenheid en de aandrijving loopt soepel, geluidloos én schakelt prima..
Enig voorbehoud; ik heb met dry lube nog niet uren in de stromende regen gereden.
Ik heb Squirt lube nu ook sinds een paar weken en breng het aan volgens boven vermelde wijze. Alleen zit er na elke rit plakjes was tussen derailleur en voorblad. Is het niet beter om de ketting weer af te nemen na het aanbrengen?
Die vieze stukken "afgewerkte wax" zitten bij mij ook tussen de cassette-kransjes en op de voorbladen. Volgens mij niet te voorkomen. Ik denk dat dat wax is, vermengd met vuil, wat door de keting naar buiten wordt gewerkt.
Overigens neem ik de ketting, na het drogen van de wax, vaak wel met een vochtige doek af.

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 01 apr 2012 22:05

Ik zou gewoon een droge doek gebruiken.

Het nadeel vind ik dat de tuut iets te dik is waardoor je niet makkelijk ziet wat er uitkomt. Voor de zekerheid gebruik ik structureel teveel waardoor de bus nu na twee maanden bijna leeg is :oops:

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 15 apr 2012 08:59

hanz1963 schreef:Dat is toch het meest opvallende bij dit middel.... Sommigen roepen dat het er bij een flinke regenbui meteen afspoelt, anderen kunnen er zelfs uren mee in de modder fietsen... Het zal dus om de eigen ervaring gaan. (En misschien ook om de wijze van aanbrengen). Ikzelf ben uitgegaan van een goede basis. Dat wil zeggen
1. De ketting goed schoonmaken en ontvetten
2. De ketting goed laten drogen
3. Eerste laag aanbrengen (op elke schakel een druppel, en daana ff lekker ronddraaien). Daarna enkele uren laten drogen
4. Nog twee lagen aanbrengen, en tussentijds echt enkele uren laten drogen. Na de laatste laag weer... goed laten drogen
5. Fietsen

Daarna na elke rit de ketting afvegen en een nieuw laagje aanbrengen, en na een natte rit wel weer twee lagen.
Ik waardeer het ambachtelijke karakter van het aanbrengen van Squirt lube, maar feit is dat het product in combinatie met natte omstandigheden alles behalve ideaal functioneert. Vorig weekend heb ik mijn fiets meegenomen naar de Ardennen en daar heb ik flink wat regen, ijzel en hagel voor de kiezen gekregen. Mijn ketting was een dag later helemaal bruin gekleurd van de roest. Mijn fietsmaat had op zijn ketting een wax van een ander merk zitten en daar was niets mee gebeurd.

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 15 apr 2012 09:00

1. De ketting goed schoonmaken en ontvetten
2. De ketting goed laten drogen
3. Eerste laag aanbrengen (op elke schakel een druppel, en daana ff lekker ronddraaien). Daarna enkele uren laten drogen
4. Nog twee lagen aanbrengen, en tussentijds echt enkele uren laten drogen. Na de laatste laag weer... goed laten drogen
5. Fietsen

Daarna na elke rit de ketting afvegen en een nieuw laagje aanbrengen, en na een natte rit wel weer twee lagen.[/quote]

Ik waardeer het ambachtelijke karakter van het aanbrengen van Squirt lube, maar feit is dat het product in combinatie met natte omstandigheden alles behalve ideaal functioneert. Vorig weekend heb ik mijn fiets meegenomen naar de Ardennen en daar heb ik flink wat regen, ijzel en hagel voor de kiezen gekregen. Mijn ketting was een dag later helemaal bruin gekleurd van de roest. Mijn fietsmaat had op zijn ketting een wax van een ander merk zitten en daar was niets mee gebeurd.[/quote]

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 23 apr 2012 12:41

Na 3 jaar niet mijn ketting/cassette te hebben gereinigd, althans niet op een manier waarbij ze niet nog op de fiets zaten, werd het hoog tijd dat eens te doen, destemeer het onmogelijk was mijn fiets nog schoon te maken zonder dat alles onder smeer kwam te zitten. Dus ik heb een paar uur flink lopen boenen en schrobben en daarna squirt aangebracht omdat ik daarover hier overwegend positieve kritieken las. Ik heb het met tussenpozen van een kwartier 3 keer aangebracht en de volgende dag nog een keer een half uurtje voordat ik ging fietsen. Daarna een uur of 2 met goed weer in het rond gereden en hij liep als een zonnetje.

Dit zal ongetwijfeld niet alleen door squirt komen, maar ook door de kilo aan Noord Hollands duinzand en smeer wat is verwijderd, enfin de eerste indruk is positief.

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 24 apr 2012 11:09

In opvolging van mijn vorige post: na 155 km in regen, ijzel en natte sneeuw gereden te hebben bij L-B-L zaterdag, was er een dag later geen enkel plekje roest te zien op mijn ketting. De vraag is natuurlijk of dit ligt aan mijn ketting of aan squirt lube.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 26 apr 2012 09:07

Rey953 schreef:In opvolging van mijn vorige post: na 155 km in regen, ijzel en natte sneeuw gereden te hebben bij L-B-L zaterdag, was er een dag later geen enkel plekje roest te zien op mijn ketting. De vraag is natuurlijk of dit ligt aan mijn ketting of aan squirt lube.
Ik denk eerder aan de manier van aanbrengen wat ook al eerder werd beschreven.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 26 apr 2012 10:07

En ik denk op een relatief nieuwe ketting met nog veel origineel vet? Ik heb andere ervaringen met kettingen die al wat kms gezien hebben, gesmeerd zijn met Squirt Dry Lube en daarna een goede regenrit rijden.

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 28 apr 2012 17:06

Origineel vet heb ik verwijderd voordat ik de ketting met Squirt Lube heb behandeld.

Trappe
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 sep 2011 11:36
Contact

Trappe 14 jun 2012 20:18

ik rijd er nu een aantal weken mee rond, zowel op MBT als met racefiets. Tenzei achteraf blijkt dat mijn ketting veel harder slijt (ga ik niet vanuit) ben ik erg tevreden.
Aangebracht na volledige ontvet beurt zoals hier eerder is beschreven.

Jammer dat het (nog) een beetje lastig verkrijgbaar is...
Trappe doe je met je benen.

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 14 jun 2012 22:25

Ik ben er nu weer vanaf gestapt. Te bewerkelijk voor mij en daardoor toch net te vaak met een te droge ketting gereden die dan rumoerig wordt.

Plaats reactie