Campagnolo 2009?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5606
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Waarom zou je Super Record kopen?
Kost toch nog gauw zo'n 200 euries meer, en de "gewone" Record is toch ook al flink aan de prijs.
Qua werking zal de gewone groep echt niet onderdoen voor de Super, de vraag is dan heb je het geld ervoor over, voor wat grammen en iets meer zwart.
Profs rijden mometeel met de gewone Record 11 speed.
Kost toch nog gauw zo'n 200 euries meer, en de "gewone" Record is toch ook al flink aan de prijs.
Qua werking zal de gewone groep echt niet onderdoen voor de Super, de vraag is dan heb je het geld ervoor over, voor wat grammen en iets meer zwart.
Profs rijden mometeel met de gewone Record 11 speed.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
perik schreef:Ik ga een beetje naar een fietsenmaker om een ketting te laten vervangen. Voor 10sp had je ook de speciale Campa pons nodig, maar dat werkt ook gewoon met een tacx pons van een tientje.
Klopt! Ik heb zo'n dure Campa pons maar mijn zoon bereikt hetzelfde resultaat met een gewone kettingpons van 15 euro. Het is wel zo dat de Campa pons de naastliggende schakels netjes op hun plaats geklemd houdt met een soort veer die je in 2 gaten moet steken hetgeen bij "gewone" kettingponzen meestal niet het geval is.
De kwaliteit van de Campa pons is hoog en konstruktie is robuust. Verder ben ik er nooit achtergekomen waarom Campa schrijft dat de schakel van binnen naar buiten erin geperst moet worden.
Als ik Campa was dan zou ik in de pen die dat schakelpinnetje in de schakels perst een holte hebben gemaakt zodat je nooit verder kan draaien dan die holte toelaat. Dan zit je altijd goed. Nu is het aldoor oppassen dat je niet te ver draait.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5606
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Campagnolo geeft zelf aan dat de shortcage geschikt is van 11-26.
Mediumcage is voor de grotere tandwielen zoals 27-29.
In de praktijk kan een shortcage makkelijk een 27 aan!
Mediumcage is voor de grotere tandwielen zoals 27-29.
In de praktijk kan een shortcage makkelijk een 27 aan!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
men zegt dat waarschijnlijk om op het grote voorblad achter het lichte verzet te kunnen draaien?
Ik rij zelf veelal op het binnenblad en als ik 'm op het grote mes leg dan trap ik achter ook redelijk zwaar.. ga dus voor de korte kooi waarschijnlijk.
waarom ik dit verzet pak.. ik moet zwaar en licht kunnen trappen ivm fietsvakantie in frankrijk en het vlakke eindhoven
Ik rij zelf veelal op het binnenblad en als ik 'm op het grote mes leg dan trap ik achter ook redelijk zwaar.. ga dus voor de korte kooi waarschijnlijk.
waarom ik dit verzet pak.. ik moet zwaar en licht kunnen trappen ivm fietsvakantie in frankrijk en het vlakke eindhoven
Train ze!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Perik wrote:
Nieuwe ketting kan met geen enkele andere pons vastgeklonken worden. Systeem werk met een geperste eindpen d.w.z. de pin wordt niet alleen in de ketting geperst maar tevens aan de andere kant plat/uit elkaar gedrukt zodat de pin als het ware gekloken wordt Doe je dit niet en gebruik je een andere pons dan blijft het pinnetje los zitten met alle risico's vandien.
Heb de pons meteen besteld, het is waarschijnlijk ook de enige optie aangezien niet heel veel fietsnemakers deze investering ook zulllen doen (tot ze beseffen dat iets anders niet gaat werken). Ben al aan het testen geweest met een kettingschakels maar de passing van de dunste versies (Shimano 10 speed) overtuigd me nog niet zelfs de sram schakel zwemt een beetje en dat kan niet de bedoeling zijn.
Oerdomme opmerking (en nog gevaarlijk ook). Hoe kun je zoiets over een nieuw produkt zeggen als je hem nog niet eens van dichtbij hebt gezien.....Ik ga een beetje naar een fietsenmaker om een ketting te laten vervangen. Voor 10sp had je ook de speciale Campa pons nodig, maar dat werkt ook gewoon met een tacx pons van een tientje.
Nieuwe ketting kan met geen enkele andere pons vastgeklonken worden. Systeem werk met een geperste eindpen d.w.z. de pin wordt niet alleen in de ketting geperst maar tevens aan de andere kant plat/uit elkaar gedrukt zodat de pin als het ware gekloken wordt Doe je dit niet en gebruik je een andere pons dan blijft het pinnetje los zitten met alle risico's vandien.
Heb de pons meteen besteld, het is waarschijnlijk ook de enige optie aangezien niet heel veel fietsnemakers deze investering ook zulllen doen (tot ze beseffen dat iets anders niet gaat werken). Ben al aan het testen geweest met een kettingschakels maar de passing van de dunste versies (Shimano 10 speed) overtuigd me nog niet zelfs de sram schakel zwemt een beetje en dat kan niet de bedoeling zijn.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Sharkman 1 schreef:Heb de pons meteen besteld, het is waarschijnlijk ook de enige optie aangezien niet heel veel fietsnemakers deze investering ook zulllen doen (tot ze beseffen dat iets anders niet gaat werken). Ben al aan het testen geweest met een kettingschakels maar de passing van de dunste versies (Shimano 10 speed) overtuigd me nog niet zelfs de sram schakel zwemt een beetje en dat kan niet de bedoeling zijn.
Dan blijft toch de vraag wanneer KMC met een missing link komt?
What makes the boat go faster?
b l a f f y schreef:Met boven genoemde verzetten moet je niet voor groot en achter groot gaan rijden. Is een compact niet iets voor jou?
Dat is precies wat ik bedoelde (maar wellicht verkeerd uitgelegd). Groot achter compenseert groot voor.. Ik heb ook aan compact gedacht.. maar hoor vaak dat je daar op het vlakke niet mee uit de voeten komt..
klopt dit?
edit: ketting kan ik dus niet zelf monteren.. hoe doet iedereen dat dan die nu een campa groep bij salden of waar dan ook heeft gekocht?!?!
Train ze!
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 okt 2004 23:51
Evers schreef:b l a f f y schreef:Met boven genoemde verzetten moet je niet voor groot en achter groot gaan rijden. Is een compact niet iets voor jou?
Dat is precies wat ik bedoelde (maar wellicht verkeerd uitgelegd). Groot achter compenseert groot voor.. Ik heb ook aan compact gedacht.. maar hoor vaak dat je daar op het vlakke niet mee uit de voeten komt..
klopt dit?
edit: ketting kan ik dus niet zelf monteren.. hoe doet iedereen dat dan die nu een campa groep bij salden of waar dan ook heeft gekocht?!?!
Bij een compact is het grootste nadeel dat bij een 50/34 crankstel er een te groot verschil in de twee bladen zit. Hierdoor moet je naar de uitersten van je cassette schakelen. Als toerrijder kan je best een compact nemen, en dan zal ik kiezen voor 48/36. De 48 voor het vlakke land, en de 36 voor de heuvels/bergen.