Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Draag een helm

slc-sl
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 aug 2007 01:03

slc-sl 11 nov 2009 21:33

@TheoV

Ehhh doe ik ook LOL
Goed voor de interval training :)

Maar niet op de racefiets, op m'n oude 20 kg zware Simplex.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5874
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 11 nov 2009 21:51

Om een lang verhaal kort te houden, ik denk dat nagenoeg iedereen hier het nut van een helm niet betwist.
Dat het meerendeel ook een helm draagt.
En als de regering een helm verplicht zou stellen we daar met veel morren in mee gaan.
Om een paar voorbeelden te noemen; de helm op de bromfiets, toen verguist nu geen probleem; de veiligheidsgordel, toen voor watjes nu niet meer weg te denken en spreken we anderen erop aan; de €uro, niemand wou hem en nu hoor je niemand meer.

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 11 nov 2009 22:04

[quote="perik"]Argumenten die je wel eens hoort zijn dat het oncomfortabel en lelijk zou zijn. Verder natuurlijk nog dat je je met helm onoverwinnelijk waant en júist in ongelukken terecht komt (lees daarover voor de lol dit topic maar eens terug).[/quote]

Wat probeer je nu te bewijzen? Dat sommige stompzinnige interpretaties een eigen leven gaan leiden? Wat jij hier beschrijft is nooit beweert. Integendeel, wat naar voren werd gebracht is dat de grens tussen een ongeluk krijgen of net niet een heel dunne grens is die bepaald kan worden door met welke 'houding' je op de fiets zit. Net zo als de kleur van de ruimte waar je in verblijft iets doet met je gemoedstoestand net zo kan een helm op je hoofd invloed hebben op die gemoedstoestand. Het menselijk brein wordt door allerlei zaken beinvloed. Veel van die dingen ontgaat de mens in het dagelijks leven, echter die invloed is er wel gewoon. Ik denk dat dat niet hier bewezen hoeft te worden maar dat gewoon als feit gezien mag worden.

Ook is niet geschreven dat je geen helm moet dragen.
Die discussie is er helemaal niet eens geweest.
Kortom je staat hier de boel compleet te verdraaien.

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 11 nov 2009 22:10

take it easy, take a sisi
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

padelzijn
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 aug 2009 00:09

padelzijn 11 nov 2009 22:19

Ik draag op de racefiets en MTB altijd een helm. Als ik op mijn citybike een afstand van 2 km met een sukkelgangetje fiets naar de buurtsuper dan zal ik nooit/jamais/nimmer een helm op mijn hoofd zetten, helmplicht of niet.

Ik ben benieuwd wat het inzicht dan ook gaat zijn m.b.t. snorfietsen want die gaan een stuk sneller dan de gemiddelde fietser. Moeten die ook allemaal een helm gaan dragen? En dan een goedgekeurde valhelm of een fietshelm en/of gaat er een keurmerk komen voor fietshelmen? En skateborders en rollerskaters.... ook helmplicht?
Ik fiets dus ik besta.

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 11 nov 2009 22:21

Uitgebreid artikel over Fietshelmen

http://www.swov.nl/rapport/factsheets/n ... helmen.pdf

slc-sl
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 aug 2007 01:03

slc-sl 11 nov 2009 22:47

@TheoV
Het klopt dat we eraan gewend raken.
Maar ik ben het nog steeds niet eens met de helm en gordelplicht.

Wellicht ben ik daar ook te onafhankelijk voor.
Ik neem liever mijn eigen beslissingen.
De keuze vrijheid staat ook los van de vraag of die zaken dan wel of niet nuttig zijn.
Het heeft meer te maken met principes.

Het wordt denk ik goed verwoord in dit citaat van George Bernard Shaw
"Liberty means responsibility. That is why most men dread it."

In de VS verdienen de advocaten goudgeld met het wegschuiven van de verantwoordelijkheid en die tendens begint zoetjes aan ook in de andere westerse landen de kop op te steken.

Denk maar aan de zgn "Lawyer tabs" die ik gratis bij mijn fiets kreeg.

En als ik tegen het verkeer in en zonder licht tegen een auto aan knal wordt de automobilist ook deels verantwoordelijk verklaard.
't moet niet zotter worden, en wij accepteren dat allemaal.
( Geval in Amsterdam waar een fiester zonder opletten de stoep af reed en frontaal op een auto knalde.
Gelukkig alleen de fiets kapot.
Uitspraak van de rechter, 50% van de schade door de automobilist te betalen.
Want: U had kunnen weten dat hij rare dingen kon doen omdat hij zonder licht op de stoep reed.)

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5874
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 11 nov 2009 23:15

Hier kan ik je goed gelijk in geven.
Eigenlijk is het meer de vraag van; Waar houdt gezonde regelgeving op en begint de betutteling?

slc-sl
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 aug 2007 01:03

slc-sl 11 nov 2009 23:41

:) En daar kan ik jou dan weer gelijk in geven.
Het is een moeilijk maar belangrijk vraagstuk.


? heb je wat met het onderzeese?

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5874
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 12 nov 2009 08:49

Ik werk al meer als 20 jaar op en met onderzeeërs.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 12 nov 2009 10:34

Ik zit nu even te denken, kijk, ik zit ook weleens dat ik zonder helm wil, vooral nu ik een coole muts op kan zetten, styling boven alles, en idnerdaad ik zie ook weleeens foto's van profs die zonder helm fietsen enzo.
Dus een helm staat niet zo cool, maar ik vraag me dus af hoe cool ik ben als ik hersenbeschadeging heb en dat merkbaar is. Dan zet ik mijn helm weer op.

Wat betreft het verplichten, het zou mij weinig verbazen als het gebeurd, maar ja ik vind het wel weer het toonbeeld van de hollandse regulatie.
Wanneer begint deze betutteling die ik ook naar voren zie komen hier in de discussie? Het begint bij de gedachte dat ik, of wij, whatever, kan beoordelen wat de ander zou moeten doen, dat we zouden weten wat goed is voor iemand.

Het is niet mijn expertise om te weten wat goed is voor de ander, daarom ben ik ook zo'n content mens.
Wat maakt het uit of iemand in z'n witte pakje, met z'n witte schoenen, op z'n witte fiets zonder helm wil rijden. Laten we eens beginnen over dat pakje.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 12 nov 2009 10:44

[quote="superrose"]Wat maakt het uit of iemand in z'n witte pakje, met z'n witte schoenen, op z'n witte fiets zonder helm wil rijden. Laten we eens beginnen over dat pakje.[/quote]
Qua kleur wel een veilige combinatie;)

Onderzoek/discussie gaat btw toch over alle fietsers?
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Plaats reactie