Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Sensa

Ludo1
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mei 2013 18:59

Ludo1 29 mei 2013 12:09

Het is altijd lastig die maatvoering. Met mijn maten val ik bij de Giulia er precies tussenin. Het wordt of een 58 met verlengde stuurpen (+1cm) om de net iets te korte bovenbuis te ' verlengen', of het wordt een 61. Deze was niet op voorraad bij de fm dus die laat hem komen zodat ik ook daarop kan zitten. Dan bekijken we welke het wordt. Mijn bovenlichaam is blijkbaar net iets langer dan bij de gemiddelde persoon van 1.90m. Ik ben wel benieuwd of ikzelf ook significant verschil ga merken tussen die 2 maten.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 mei 2013 13:39

nutsjesmoar schreef:Met een binnenbeenlengte van 75cm zou ik voor een 48 gaan, het is de kleinste maat die Sensa maakt en valt als een 53/54 door de aflopende bovenbuis. Die 1,5cm kortere balhoofdbuis kun je makkelijk oplossen met een spacer. Een 52 Sensa valt als een 55/56 en is dus veel te groot voor je.
Een halve cm bovenbuis lengte en de maat wordt volgens jouw op eens 2 cm groter? Refereren naar zitbuis lengtes heeft wat mij betreft totaal geen zin meer, die hebben al 15 jaar geen enkele waarde meer. Maar als je 't dan doet doe het dan goed ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 mei 2013 13:41

Ludo1 schreef:Het is altijd lastig die maatvoering. Met mijn maten val ik bij de Giulia er precies tussenin. Het wordt of een 58 met verlengde stuurpen (+1cm) om de net iets te korte bovenbuis te ' verlengen', of het wordt een 61. Deze was niet op voorraad bij de fm dus die laat hem komen zodat ik ook daarop kan zitten. Dan bekijken we welke het wordt. Mijn bovenlichaam is blijkbaar net iets langer dan bij de gemiddelde persoon van 1.90m. Ik ben wel benieuwd of ikzelf ook significant verschil ga merken tussen die 2 maten.
Eventueel zou je misschien de Lombardia in 58 nog kunnen overwegen. Die valt er qua geometrie in die maat een beetje tussen in.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Rick100
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 jul 2012 13:11

Rick100 29 mei 2013 16:42

Hallo,

Ik overweeg een Sensa Trentino SL aan te schaffen. Is dit een performance racefiets of meer een racer? M.a.w. zit je diep op deze fiets of is hij meer gebaseerd op comfort. Dat laatste ben ik naar op zoek. Ik wil niet een fiets waar ik diep moet zitten.

Ludo1
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mei 2013 18:59

Ludo1 29 mei 2013 19:31

amclassic-fan schreef:
Ludo1 schreef:Het is altijd lastig die maatvoering. Met mijn maten val ik bij de Giulia er precies tussenin. Het wordt of een 58 met verlengde stuurpen (+1cm) om de net iets te korte bovenbuis te ' verlengen', of het wordt een 61. Deze was niet op voorraad bij de fm dus die laat hem komen zodat ik ook daarop kan zitten. Dan bekijken we welke het wordt. Mijn bovenlichaam is blijkbaar net iets langer dan bij de gemiddelde persoon van 1.90m. Ik ben wel benieuwd of ikzelf ook significant verschil ga merken tussen die 2 maten.
Eventueel zou je misschien de Lombardia in 58 nog kunnen overwegen. Die valt er qua geometrie in die maat een beetje tussen in.
Die kan ik niet helemaal volgen. Volgens de geometrie tekeningen van de site van Sensa is de bovenbuis van de Lombardia juist nog korter dan de Giulia. Dan zou het toch juist de 61 moeten worden?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 mei 2013 00:01

Ik ging er vanuit dat je op de 58 Giulia te laag uit kwam met 't stuur. Dan heeft de Lombardia in 58 een wat meer toer geometrie. Maar als de bovenbuis het probleem is heb ik niets gezegd ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

knethje
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mei 2013 22:07

knethje 30 mei 2013 22:31

amclassic-fan schreef:
knethje schreef:Dat idee had ik ook al.

ik ben zelf 1.66
binnenbeen-lengte.. 75 (mitst ik dit goed gedaan heb... met waterpas en rolmaat gemeten)
Denk dat je FM dat wel goed heeft. Een iets kortere bovenbuis (52.5 of 53) was misschien idealer geweest, maar dit moet volgens mij prima gaan passen. Als je naar de 48 zou gaan scheelt dat qua bovenbuis slechts een halve cm, dat is dus niet echt de moeite. Maar de balhoofdbuis wordt 15 mm korter waardoor je een stuk dieper komt te zitten en als beginnende fietser is dat denk ik niet wat je wilt.

Heel erg bedankt voor je reactie...
Ik zal morgen eens informeren bij andere sensa dealers (die nog redelijk in de buurt liggen), of ze de umbria in 48 en/of 52 hebben staan, zodat ik er eens even op kan zitten etc..

verder wel nog de vraag, na een reactie van je.. waarom niet refereren naar zitbuis-lengtes?
Nogmaals dank voor je eerdere reacties...

frank8610
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 23 aug 2009 23:42

frank8610 03 jun 2013 21:08

Mijn Giulia. Heb hem al een tijdje, maar bij deze! :)

Afbeelding

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 03 jun 2013 21:38

Heul vet! En ik denk vrij uniek met deze wielset/afmontage..

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 03 jun 2013 22:26

Hele dikke fiets!

Ludo1
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mei 2013 18:59

Ludo1 05 jun 2013 10:14

amclassic-fan schreef:Ik ging er vanuit dat je op de 58 Giulia te laag uit kwam met 't stuur. Dan heeft de Lombardia in 58 een wat meer toer geometrie. Maar als de bovenbuis het probleem is heb ik niets gezegd ;)
Is het gebruikelijk om de horizontale stuurpen 1cm te verlengen voor een betere zithouding? Wat is het gevolg hiervan op de rij-eigenschap aangezien dit denk ik gevolg zal hebben voor de geometrie? Ik heb hier nl geen ervaring mee en weet dus niet of dit juist wel / niet aan te raden is als ' trucje' om de bovenbuis te compenseren. Of is het wijzer om een fiets te zoeken met een langere bovenbuis?

Iblauw
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 28 nov 2012 02:37
Locatie: Drenthe

Iblauw 06 jun 2013 23:22

knethje schreef:
amclassic-fan schreef:
knethje schreef:Dat idee had ik ook al.

ik ben zelf 1.66
binnenbeen-lengte.. 75 (mitst ik dit goed gedaan heb... met waterpas en rolmaat gemeten)
Denk dat je FM dat wel goed heeft. Een iets kortere bovenbuis (52.5 of 53) was misschien idealer geweest, maar dit moet volgens mij prima gaan passen. Als je naar de 48 zou gaan scheelt dat qua bovenbuis slechts een halve cm, dat is dus niet echt de moeite. Maar de balhoofdbuis wordt 15 mm korter waardoor je een stuk dieper komt te zitten en als beginnende fietser is dat denk ik niet wat je wilt.

Heel erg bedankt voor je reactie...
Ik zal morgen eens informeren bij andere sensa dealers (die nog redelijk in de buurt liggen), of ze de umbria in 48 en/of 52 hebben staan, zodat ik er eens even op kan zitten etc..

verder wel nog de vraag, na een reactie van je.. waarom niet refereren naar zitbuis-lengtes?
Nogmaals dank voor je eerdere reacties...
Heb hier een 6 maanden oude Umbria staan van mijn vriendin in maat 52. Dus mocht je in de buurt van Assen komen dan mag je passen...
Sensa Giulia Ultegra Di2
Cube LTD Deore XT

Plaats reactie