Mijn allereerste echte koersfietsje (ooit nog een ploegentijdrit met Boogerd meegereden). Plus de mooiste fietsvakanties meegedaan. Dus een en al nostalgie en dus de fiets altijd bewaard en bereden.
Had hem dus een jaar geleden weer leuk opgebouwd met oude onderdelen van mijn canyon en aangevuld met een mooi balhoofdstel.
[img=http://farm3.static.flickr.com/2248/234 ... f5d2_b.jpg]
Echter in December een raar ongelukje gehad met een S.U.V.. Fiets bijna doormidden. Maar voordeel van staal; het buigt, maar vloeit niet bij dit soort aanrijdingen.
[img=http://farm4.static.flickr.com/3177/308 ... e8bc_o.jpg]
[img=http://farm4.static.flickr.com/3259/308 ... 64f9_o.jpg]
[img=http://farm4.static.flickr.com/3287/308 ... 952f_o.jpg]
[img=http://farm4.static.flickr.com/3193/308 ... ed89_o.jpg]
Dus vergoedinkje gekregen van de verzekering, en maar weer in de fiets gepompt. Frame overlaten spuiten bij Berry van Dalen van specialpaintwork.nl, plus de voor- en achtervork laten verchromen.
Eerst de onderdelen nog een beetje schoongemaakt.
[img=http://farm4.static.flickr.com/3321/355 ... 72e2_b.jpg]
[img=http://farm4.static.flickr.com/3573/355 ... f0e5_b.jpg]
[img=http://farm4.static.flickr.com/3607/355 ... ceea_b.jpg]
[img=http://farm4.static.flickr.com/3572/355 ... aea2_b.jpg]
Deze week het frame opgehaald. Het beschadigde Chris King balhoofdstel er weer op laten draaien. Werkt nog perfect. Helaas heeft mijn fietsenmaker er niet opgelet dat de letters bovenelkaar kwamen te staan en dat de beschadiging niet centraal in het midden is geplaatst (beetje uit het zicht).
[img=http://farm3.static.flickr.com/2478/355 ... bfe6_b.jpg]
[img=http://farm4.static.flickr.com/3607/355 ... eabd_b.jpg]
[img=http://farm4.static.flickr.com/3097/355 ... 9d81_b.jpg]
[img=http://farm4.static.flickr.com/3639/355 ... f7b0_b.jpg]
[img=http://farm4.static.flickr.com/3393/355 ... 9014_b.jpg]
[img=http://farm4.static.flickr.com/3390/355 ... f153_b.jpg]
[img=http://farm4.static.flickr.com/3573/355 ... 9587_b.jpg]
[img=http://farm4.static.flickr.com/3628/355 ... 94ae_b.jpg]
[img=http://farm4.static.flickr.com/3346/355 ... 1044_b.jpg]
Besloten om mijn campa 2008 Chorus 10 speed erheen te verhuizen. Voorlopig even met de Eurus wielen, hoewel waarschijnlijk de Neutrons eronder komen
Maar met mijn stomme hasses vergeten voor het verchromen de voorvork te checken. Na het ongeval is de rechterpad toch verbogen. Die zal dus nog rechtgebogen moeten worden, hopelijk zal dat de chroom niet beschadigen
[img=http://farm3.static.flickr.com/2426/355 ... 0fcd_b.jpg]
Er gaat toch niets boven chroom, iets wat je bij alu en carbon niet tegenkomt.
[img=http://farm3.static.flickr.com/2421/355 ... 049d_b.jpg]
Voorlopige tussenstand:
[img=http://farm4.static.flickr.com/3637/355 ... 8560_b.jpg]
Zadelpen wordt nog vervangen door een thompson exemplaar (eerst juiste hoogte afstellen). Schroefdraad op de bracket loopt ook nog niet echt soepel, moet nog even opnieuw worden nagefreesd. Enfin, wordt vervolgd.
Ervaring met staal
Mooi zeg! Wielen passen heel goed in dit frame.
Hoe duur was het grapje om de voor&achtervork te laten verchromen?
En zijn de decals gespoten of zijn dat stickers?
Overigens de eerste zwarte king die ik zie die ook nog daadwerkelijk zwart is , alles word paars door de zon bij mijn CK headsets & naven
Benieuwd naar het eindresultaat, succes met sleutelen
Grtz.
Rubenio
Hoe duur was het grapje om de voor&achtervork te laten verchromen?
En zijn de decals gespoten of zijn dat stickers?
Overigens de eerste zwarte king die ik zie die ook nog daadwerkelijk zwart is , alles word paars door de zon bij mijn CK headsets & naven
Benieuwd naar het eindresultaat, succes met sleutelen
Grtz.
Rubenio
GastheerG schreef:SUPER!
Gastheer? Live vanuit Italia?? Mooie tijdrit vanmiddag!
rubenio schreef:Mooi zeg! Wielen passen heel goed in dit frame.
Hoe duur was het grapje om de voor&achtervork te laten verchromen?
En zijn de decals gespoten of zijn dat stickers?
Overigens de eerste zwarte king die ik zie die ook nog daadwerkelijk zwart is , alles word paars door de zon bij mijn CK headsets & naven
Benieuwd naar het eindresultaat, succes met sleutelen
Grtz.
Rubenio
Voorwiel past dus niet meer goed vanwege kromme pads in voorvork. Maar de zilveren Eurusjes staan wel goed .
Verchromen en overspuiten kostte me 700 euro, eigenlijk te duur voor deze slappe fiets (had er een nieuw frame voor kunnen kopen), maar goed, nostalgie he, nog een keer het werkpaardje goed in de kleren zetten .
De Eddy Merckx tekst is er via een malletje opgespoten. Dus eerste de zwarte onderlaag, en daarna de creme witte banen met daar de text alshetware uitgespaard. daarna nog enkele lagen blanke lak.
Daar waar de laklaag in de verchroomde achterbrug overgaat is het oppassen, daar kan de lak zo afbreken. Wat mij betreft had Berry daar mogen verchromen tot aan de lugs. Enfin, niets is perfect, maar ben wel tevreden hoor.
Nu maar hopen dat de voorvorkpad nog in de goede richting te verbuigen is.
Ach, een kettingpons kost tegenwoordig al 150 euro, haha.
Maar heb er geen spijt van, hoewel het natuurlijk niet verstandig is om zoveel geld uit te geven. Berry van Dalen raadde het me ook af. Alleen het verchromen kostte al 450 euries. Maar goed, een bewuste impulsieve keuze .
Maar heb er geen spijt van, hoewel het natuurlijk niet verstandig is om zoveel geld uit te geven. Berry van Dalen raadde het me ook af. Alleen het verchromen kostte al 450 euries. Maar goed, een bewuste impulsieve keuze .
pjoew ik denk niet dat ik dat ervoor over zou hebben, ondanks dat ie zo mooi is.
Mijn kettingponsje kost overigens maar 10 eurie fzo, doe er al jaren mee
Trouwens, heb me net even vergaapt aan je fietsencollectie. Mooie verzameling zeg!! (werd er zelfs jaloers van)
Mijn kettingponsje kost overigens maar 10 eurie fzo, doe er al jaren mee
Trouwens, heb me net even vergaapt aan je fietsencollectie. Mooie verzameling zeg!! (werd er zelfs jaloers van)
Auke, echt schitterend! Super zoals je deze Merckx is zijn oude glorie laat opleven.
Chromen voor- en achtervorken, eind jaren 80 toen ik begon met fietsen van wedstrijden vergaapte je je eraan als jochie, en droomde je van de dag dat je dit zelf kon betalen! Was echt iets bijzonders. Zie je helaas nergens meer nieuw te koop.
Ik vind het echt top dat je dit gewoon doet! Haast ieder ander had gezegd voor die 700 euro heb je ook een nieuw carbon frame!
Die afmontage met modern materiaal geeft de fiets de looks die mij zelf ook erg aanspreekt!
Gisteren zag ik iemand fietsen op een blauwe gazelle met verchroomde voor- en achtervork. Toen dacht ik nog, als ik nog eens zo`n frame te pakken kan krijgen..
Ik hoop dat alles goed komt met je v.v.!
Veel plezier verder met opbouwen, en straks met fietsen!
Chromen voor- en achtervorken, eind jaren 80 toen ik begon met fietsen van wedstrijden vergaapte je je eraan als jochie, en droomde je van de dag dat je dit zelf kon betalen! Was echt iets bijzonders. Zie je helaas nergens meer nieuw te koop.
Ik vind het echt top dat je dit gewoon doet! Haast ieder ander had gezegd voor die 700 euro heb je ook een nieuw carbon frame!
Die afmontage met modern materiaal geeft de fiets de looks die mij zelf ook erg aanspreekt!
Gisteren zag ik iemand fietsen op een blauwe gazelle met verchroomde voor- en achtervork. Toen dacht ik nog, als ik nog eens zo`n frame te pakken kan krijgen..
Ik hoop dat alles goed komt met je v.v.!
Veel plezier verder met opbouwen, en straks met fietsen!
rubenio schreef:pjoew ik denk niet dat ik dat ervoor over zou hebben, ondanks dat ie zo mooi is.
Mijn kettingponsje kost overigens maar 10 eurie fzo, doe er al jaren mee
Trouwens, heb me net even vergaapt aan je fietsencollectie. Mooie verzameling zeg!! (werd er zelfs jaloers van)
Ik zou het er normaal gesproken ook niet voor over hebben, zonde van het geld, koop je een mooi splinternieuw canyon alu frame voor. Ach zoiets doe je 1x in je leven. Het is tegelijkertijd ook het voordeel van staal, mits goed onderhouden gaat het jaaarenlang mee. Dit frame heb ik van mijn ouders gekregen, inmiddels 19 jaar geleden. In mijn juniorentijd mee gekoerst, mijn mooiste fietsvakanties meegedaan, mijn studententijd mee overleefd en nu gebruik ik um als extensief duur, mooi weer fietsje. Overigens ben ik van plan het geheel te voorzien van een bagagedrager achter en een stuurtasje voor..... Jaja, wederom voor een nog nader te plannen fietsvakantie.
Erikvdn schreef:Chromen voor- en achtervorken, eind jaren 80 toen ik begon met fietsen van wedstrijden vergaapte je je eraan als jochie, en droomde je van de dag dat je dit zelf kon betalen! Was echt iets bijzonders. Zie je helaas nergens meer nieuw te koop.
Je kunt dit soort 'klassieke' frames met chroomwerk nog steeds nieuw kopen hoor. Al betaal dan vaak wel de hoofdprijs. Cinelli en Ciöcc zijn hier voorbeelden van. Bijvoorbeeld de Ciöcc San Cristobal (+/- 1400 euro voor een frame) of de Cinelli Supercorsa (+/- 1600 euro voor een frame).
Vorig jaar had ik een Carbon (C50) een aluminium (Dream) en stalen (Master) Colnago tot mijn beschikking. Wegens ruimtegbrek heb ik de Dream en de Master verkocht.
Alle drie de fietsen hadden dezelfde maat en (min of meer) dezelfde afmontage.
Kwa rijden zat er een wezenlijk verschil tussen de aluminium Dream en de carbon en stalen Colango. De Dream reed veel 'harder'. Het frame was lekker stijf maar vergeleken met de andere super oncomfortabel. De carbon voorvork verzachtte wel iets maar niet alles.
De Master reed vrijwel gelijk aan de C50. Kwa comfort en weggedrag. Bochten gingen net zo soepel. In koers vol de bocht door was met beide fietsen geen probleem.
Het enige minpuntje vond ik het gewicht. De Master woog iets van 2 kilo meer dan mijn C50. En dat merk je. Met training in de groep effe een dijkje oprijden kostte met de Master merkbaar meer moeite. Gewoon vanwege het gewicht.
Wat mij betreft hoef ik geen ander materiaal meer dan carbon. De gewichtsvoordelen zijn gewoon te groot. Wel zoek ik dan iets met 'bezieling'. Maar ja, wat is bezieling. Voor de één is het dit, voor de ander dat, voor weer een ander zus en voor weer een ander zo.
Mijn passie ligt bij Colnago. Vanaf het begin dat ik fiets (25 jaar). Maar ik weet niet of mijn volgende weer een Colnago wordt. Ze zijn wel extreem duur. Er is veel meer moois wat goedkoper is. Alleen heb ik geen idee hoe het rijdt en op mijn Colnago's heb ik altijd super gezeten en gereden.
Steel is real, zeker. Staal is en blijft een materiaal waarmee je zeer hoogwaardige frames kunt maken. Ook het vakmanschap waarmee stalen frames worden gemaakt spreekt mij enorm aan. Verder lijkt het altijd of de lak op een stalen frame meer glimt. Ik kan mij dan ook heel goed indenken dat er liefhebbers zijn voor stalen fietsen.
Alle drie de fietsen hadden dezelfde maat en (min of meer) dezelfde afmontage.
Kwa rijden zat er een wezenlijk verschil tussen de aluminium Dream en de carbon en stalen Colango. De Dream reed veel 'harder'. Het frame was lekker stijf maar vergeleken met de andere super oncomfortabel. De carbon voorvork verzachtte wel iets maar niet alles.
De Master reed vrijwel gelijk aan de C50. Kwa comfort en weggedrag. Bochten gingen net zo soepel. In koers vol de bocht door was met beide fietsen geen probleem.
Het enige minpuntje vond ik het gewicht. De Master woog iets van 2 kilo meer dan mijn C50. En dat merk je. Met training in de groep effe een dijkje oprijden kostte met de Master merkbaar meer moeite. Gewoon vanwege het gewicht.
Wat mij betreft hoef ik geen ander materiaal meer dan carbon. De gewichtsvoordelen zijn gewoon te groot. Wel zoek ik dan iets met 'bezieling'. Maar ja, wat is bezieling. Voor de één is het dit, voor de ander dat, voor weer een ander zus en voor weer een ander zo.
Mijn passie ligt bij Colnago. Vanaf het begin dat ik fiets (25 jaar). Maar ik weet niet of mijn volgende weer een Colnago wordt. Ze zijn wel extreem duur. Er is veel meer moois wat goedkoper is. Alleen heb ik geen idee hoe het rijdt en op mijn Colnago's heb ik altijd super gezeten en gereden.
Steel is real, zeker. Staal is en blijft een materiaal waarmee je zeer hoogwaardige frames kunt maken. Ook het vakmanschap waarmee stalen frames worden gemaakt spreekt mij enorm aan. Verder lijkt het altijd of de lak op een stalen frame meer glimt. Ik kan mij dan ook heel goed indenken dat er liefhebbers zijn voor stalen fietsen.
Mijn stalen ros ga ik helaas weg doen maar het dient een goed doel....
Een nieuwe fiets!
[img=http://is.pinkbike.com/photo/2313/pbpic2313033.jpg]
[img=http://is.pinkbike.com/photo/2313/pbpic2313038.jpg]
[img=http://is.pinkbike.com/photo/2313/pbpic2313034.jpg]
Een nieuwe fiets!
[img=http://is.pinkbike.com/photo/2313/pbpic2313033.jpg]
[img=http://is.pinkbike.com/photo/2313/pbpic2313038.jpg]
[img=http://is.pinkbike.com/photo/2313/pbpic2313034.jpg]