Edwin01 schreef:Ik vind dit behoorlijk ver gaan.... Hoeveel moorden heeft Zabel gepleegd dan? En hoeveel banken heeft hij overvallen? Hoeveel kilo coke heeft hij gesmokkeld? Dit zijn een beetje de zaken die ik met een criminele organisatie associeer.....
Zabel heeft een sportief vergrijp begaan en had daar destijds voor bestraft kunnen (ik zeg moeten) worden. Niets meer en niets minder.
We zijn het behoorlijk eens Edwin, jij hebt alleen een beperkte opvatting (en een beperkt moreel besef) van wat crimineel is. Nog even provocerend: Hoeveel doden er zijn gevallen met behulp van de criminele organisatie weet ik 123 niet, tel zelf maar het aantal renners waarvan de rikketik vroegtijdig tot stilstand kwam door de dope.
Amclassic-fan schreef:@Vivo misschien moet je het wetboek er eens op na slaan, dan weet je tenminste wanneer iets een "criminele organisatie" is. Omdat er nauwlijks iets naar buiten komt het een mafia organisatie noemen is wel net zo ver gezocht, dan kunnen we namelijk wel zo'n beetje de helft van de samenleving een maffia organisatie noemen. Ik train regelmatig met een oud-prof die nu ploegleider is, dat is zo iemand die volgens jullie jonge wielrenners vergald en dus blijkbaar ook een grote crimineel is. Als ik 's avonds op Rotterdam centraal loopt voel ik me onveilig door al die kleine criminelen, maar als ik aan het trainen ben heb ik niet het idee dat ik met een crimineel op de fiets zit.
Criminele organisatie:"Deelneming aan een organisatie die tot oogmerk heeft het plegen van misdrijven"
Kijk als jij dopinggebruik, of het aanzetten tot(ploegleider), geen misdrijf (wederom beperkt moreel besef) vindt dan zijn we snel klaar. Volgens mij is doping wel strafbaar, misschien moet jij het wetboek maar eens nalezen.
En jij hebt niet het idee dat je naast een crimineel op de fiets zit? Ik denk dat de crimineeltjes op Rotterdam centraal over zichzelf precies hetzelfde denken; "is toch normaal, iedereen doet het" en "het is de schuld van het systeem".
Kan je verder toelichten waarom "zo'n beetje de helft van de samenleving een maffia organisatie" is "omdat er nauwlijks iets naar buiten komt"? Ik bedoel geef nog meer voorbeelden naast wielerdoping en bouwfraude tot je tot de helft van samenleving komt. Ik tel met je mee!