Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Focus

Yogi Inc
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mei 2014 08:35

Yogi Inc 03 sep 2014 17:20

dag allen,

mijn oog is gevallen op de focus cayo evo 4.0. een punt waar ik over twijfel is de maatvoering. de maat L is een frame van 57 cm. mijn maten zijn als volgt: lengte 188, bbl 87, romp 65, arm 64. gewicht is zon 88 kg.

voor mijn gevoel is de L met 57 cm frame te klein. hoe zien jullie dat?

alvast dank!

groet johan

feddek
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 10 nov 2009 21:40

feddek 03 sep 2014 20:53

'maat 57' zegt niet zo veel, omdat frames, afhankelijk van het merk, in meer of mindere mate slooping of klassiek zijn gebouwd.

Lengte van de balhoofdbuis en de hoogte van de bovenbuis zijn veel bepalender voor de maat.
Afhankelijk van hoe diep je wil zitten zal jij een frame moeten hebben met een balhoofdbuis hoogte van tussen de (pakweg) 16 tot 20.
En afhankelijk van hoe kort of juist gestrekt je wilt zitten en welke lengte stuurpen je fijn vindt een bovenbuis van tussen de 56 en 59 cm.

Ik heb vergelijkbare maten en rijd met een balhoofdbuis van 17,5 cm, een bovenbuis van 57,5 cm, zadelhoogte 78 cm en een stuurpen van 12 cm. Dit levert een drop op van 10 cm.
Voor mij perfect, maar het blijft erg persoonlijk en afhankelijk van je doel en fysieke mogelijkheden/beperkignen.

Yogi Inc
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mei 2014 08:35

Yogi Inc 03 sep 2014 22:09

dank voor je info feddek. als ik het met jouw afmetingen vergelijk lijken de maten vd focus cayo evo aan de kleine kant: balhoofdbuis = 17, bovenbuis = 56,5.

mijn huidige bovenbuis is 58,6 en ik heb een drop van 7 cm. ik vind mijn huidige houding iets teveel gestrekt. volg ik jouw redenatie als ik zeg dat een kortere bovenbuis zoals bij de focus maat L minder gestrekt zit? als dat zo is kan ik een grotere drop prima hebben verwacht ik. die drop wordt uiteindelijk dus bepaald door de lengte van de stuurpen?

feddek
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 10 nov 2009 21:40

feddek 03 sep 2014 22:27

Nee de drop wordt meer bepaald door hoogte balhoofdbuis, de hoek van de stuurpen en de hoogte van het zadel.
Maar ik zie dat de xl gelijk een heel stuk groter. Zal je misschien zelfs minder drop mee hebben dan je huidige fiets. De L zal dus betr zijn maar dan wel met een 13 cm stuurpen, anders zit je wel erg gedrongen

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16761
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 sep 2014 22:41

De zitbuishoek van de Cayo Evo is wel vrij stijl dat zorgt ook voor wat extra lengte.

Wil je de oude Cayo Evo of het nieuwe model dat nog niet op de site staat?
Campagnolo Ultra Dork

Yogi Inc
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mei 2014 08:35

Yogi Inc 07 sep 2014 13:22

feddek en ernie, dank voor de reacties.

@ ernie het gaat om het 2014 model:
- http://www.focus-bikes.com/nl/nl/bikes/ ... vo-40.html
- http://www.focus-bikes.com/nl/nl/bikes/ ... #chapter-3

@ feddek, ik verwacht zelf ook dat de xl net iets te groot zal zijn. dank voor de toevoeging van lengte van de stuurpen.

met deze info in de broekzak ga ik maar eens een winkel bezoeken.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16761
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 sep 2014 18:46

Als het een aanbieding is van het oude model moet de prijs wel flink lager zijn dan normaal. Het 2015 frame is heel wat lichter (onder de 900 gram!) en je krijgt de nieuwe 105 groep i.p.v. de oude.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Kimera22
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 13 mar 2014 11:28
Locatie: Eindhoven

Gebruikersavatar Kimera22 18 jan 2015 17:37

Even een dilemma voor de Focus kenners onder ons:

Momenteel bezit ik deze Izalco Katusha team fiets uit 2011. Ik ben hiermee naar de FM gegaan omdat ik een scheurtje heb ontdekt thv de bottom bracket, waarvan eigenlijk niet gezegd kan worden (foto's gestuurd naar Focus) of het carbonschade is of enkel een paintcrack. Toch bieden zij mij het Cayo 1.0 2015 frame aan in ruil voor mijn huidige frame. Ik vind het echter ontzettend moeilijk om afscheid te nemen van mijn fiets (carbon reparatie zou max. 175 euro kosten). Daarom vraag ik jullie om advies. Frame inruilen voor een splinternieuwe of niet?

Foto's van beide frames:

Afbeelding

Afbeelding

wm
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 18 jan 2015 17:54

Let in ieder geval op de afwijkende geometrie tussen beide frames (vnl. hogere "stuurbuis" bij de Cayo).

Zelf zou ik de fiets omruilen.

Gebruikersavatar
rondje
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 07 aug 2010 14:04
Contact

Gebruikersavatar rondje 18 jan 2015 21:04

Als de geometrie geen problemen vormt zou ik hem ook omruilen. Rijd zelf op een cayo evo, zelfde fiets maar tegenwoordig heet het geen evo meer geloof ik. Ben er wel tevreden mee en als je opzoek gaat naar reviews zijn ze ook altijd positief over de cayo: http://www.bikeradar.com/road/gear/cate ... -14-48551/

JDW
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 18 jan 2015 23:37

Zelfs bij de minste twijfel over de ernst van de carbonbeschadiging zou ik wisselen als dit wordt aangeboden. Belangrijkste punt is dan zoals hierboven werd aangehaald dat je de fiets goed passend kunt afstellen.
Ik meen mij trouwens gelezen te hebben dat de frames voor de hele cayo reeks tegenwoordig identiek is, dus als je een ander spuitschema verkiest lijkt me dat ook onderhandelbaar...

Gebruikersavatar
Kimera22
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 13 mar 2014 11:28
Locatie: Eindhoven

Gebruikersavatar Kimera22 19 jan 2015 16:47

Ik denk wel dat Focus mij de mogelijkheid geeft om een van de andere Cayo frames te kiezen. Probleem is een beetje dat het hele kader me puur afgaande op de foto's gewoon heel weinig doet. Aan de andere kant lees ik er wel louter goede verhalen over en denk ik ook wel dat het een upgrade kan zijn. Zijn er merkbare verschillen in het rijden op een minder klassiek frame als deze (diagonale bovenbuis) of is dit niet relevant?

Plaats reactie