Pagina 23 van 25
Proffietsen 2006
Geplaatst: 04 feb 2006 19:27
door be.rt
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 04 Februari 2006
Ja, SpEric, je zou soms schrikken hoe de gemiddelde prof over fietsen denkt. De meesten weten waarschijnlijk niet dat zelfs Ksyriums lichter zijn dan Comic Carbones, want ze denken waarschijnlijk dat carbon sowieso lichter is. Er zijn zelfs profs die er in slagen te vragen aan hun collega's "wat is dat lelijke bakje op je stuur" als ze een SRM zien staan! Of als ze mij met Lightweights zien beweren ze dat ze 't in 1 rit naar de filistijnen rijden, terwijl ze zelf met veel brozere wielen op baan zijn.
Uitzonderingen niet te na gesproken hebben de meeste profs een zeer eigenaardige en vaak conservatieve visie op fietsmateriaal. Het grootste belang hechten ze aan stevigheid (ook al zit het in hun kopje, zie het LW-voorbeeld) en duurzaamheid. Positie op de fiets vinden profs ook meestal enorm belangrijk: fietspositie zal voor hen meer uitmaken of een fiets er goed uit ziet dan het gebruik van dure onderdelen. Daarbij zijn ronde stuurbochten, hoog geplaatste remgrepen, verhouding zadel-stuur-hoogte van belang.
De gemiddelde prof heeft waarschijnlijk ook al ondervonden dat al die WW-spullen niets bijdragen aan het rijgedrag van hun fiets, laat staan aan hun prestaties.
Proffietsen 2006
Geplaatst: 04 feb 2006 20:01
door casran
Quoten: Origineel geplaatst door pinarellofan op 04 Februari 2006
... In dat magazine zag ik ook dat bijvoorbeeld us-postal en euskaltel niet eens met een carbon zadelpen reden maar met een gewone dura-ace pen. Ze verkiezen dus inderdaad comfort boven gewicht.
Wat mensma zegt is juist. Adam Hansen zei onlangs dat collega-profs hem zeiden dat ie zot was om z'n geld te steken in een alu zadelpen, terwijl er al een carbon op z'n fiets zat: ze beseften gewoon niet dat de New Ultimate alu zadelpen lichter was...
Wat US Postal (Discovery) betreft ken ik het verhaal achter de Dura-Ace zadelpennen. Bontrager wou er eigen carbon pennen in steken, maar 1 man heeft de uiteindelijke beslissing genomen: Julien DeVrieze, hoofd mechanieker. Hij vond dat er met alu zadelpennen minder snel problemen zouden zijn.
Wat Ber.t zegt klopt wel, maar veel profs trekken ook al te voorbarig conclusies. Sommigen besluiten uit 1 slechte ervaring met carbon wielen dat dit soort wielen niet deugen. Sja... zo heb ik een ploegmaat die enkel nog handgespaakte wielen betrouwt want hij reed 2 paar Ksyriums en 1 paar Rolf Vector Comp wielen kapot (niet toevallig 2 types die ik niet als de stevigste aanzie).
Maar is het gek of belachelijk dat vooral toeristen of slechts enkele wedstrijdrijders weight weenies zijn? Nee! Want zij hebben juist meer mogelijkheden om met mooie onderdelen te rijden. Profs moeten rijden met wat de sponsor aanbrengt, en weight weenie fabrikanten als Lightweight, Zero Gravity, THM Carbones (Clavicula) etc. hebben nu eenmaal niet de mogelijkheden om het halve profpeloton te sponsoren.
Proffietsen 2006
Geplaatst: 06 feb 2006 12:34
door zombie
denk dat het antwoord dikwijls simpel is...Veel profs zijn verliefd op het 'fietsen' en veel toeristen zijn verliefd op hun 'materiaal'
Proffietsen 2006
Geplaatst: 06 feb 2006 17:01
door bike_add1ct
Quote: Origineel geplaatst door zombie op 06 Februari 2006
denk dat het antwoord dikwijls simpel is...
Veel profs zijn verliefd op het 'fietsen' en
veel toeristen zijn verliefd op hun 'materiaal'
Mooi gezegd Zombie. Voor profs is de fiets idd vaak enkel een gebruiksvoorwerp, geen liefdesobject
Proffietsen 2006
Geplaatst: 06 feb 2006 20:35
door jee-es
En maar weer eeen nieuwe proffiets, ditmaal van LS. Ik vind hem zelf niet zo mooi, maar dat terzijde. De mecanicien zegt er zelf over dat het technisch een 100 perfecte fiets is. Maar zelf vindt hij het een 75 perfecte fiets, die 25 van de presentatie hadden ze anders mogen doen Nog een leuke quote uit het bijbehorende artikel over het gewicht van de fiets:
My colleague Les Clarke and I weigh a few of the bikes inside the Tour Village, and Alby's BH comes in right on the UCI limit of 6.8 kilograms - well below Daniel Becke's Colnago Cristallo and Thor Hushovd's Look 585 that both fell over the eight kilo mark. This pleases Muñoz no end, and for the first time this morning, I see a smile.
Proffietsen 2006
Geplaatst: 06 feb 2006 21:10
door pinarellofan
De fietsen van csc maar waarom staat er links een pina tussen?
Proffietsen 2006
Geplaatst: 06 feb 2006 21:19
door juri
Quoten: Origineel geplaatst door pinarellofan op 06 Februari 2006
De fietsen van csc maar waarom staat er links een pina tussen?
Van Cancelara nog misschien ?
Proffietsen 2006
Geplaatst: 06 feb 2006 21:35
door pinarellofan
Quote: Origineel geplaatst door Juri op 06 Februari 2006
Quoten: Origineel geplaatst door pinarellofan op 06 Februari 2006
De fietsen van csc maar waarom staat er links een pina tussen?
Van Cancelara nog misschien ?
Met shimano erop. Dan is het geen fiets van vorig jaar.
Proffietsen 2006
Geplaatst: 06 feb 2006 21:39
door wesley
En hij reed vorig jaar op een Opera, niet op een Pina. Maar toch sluit ik niet uit dat het die van Cancelara is.
Proffietsen 2006
Geplaatst: 06 feb 2006 21:57
door pinarellofan
Hij reedt in 2005 toch gewoon bij fassa bortolo en dus op een pina of niet?
Proffietsen 2006
Geplaatst: 06 feb 2006 22:12
door wesley
Oeps, sorry! Foutje van mijn kant, was even in de war met een andere rijder.
Proffietsen 2006
Geplaatst: 06 feb 2006 22:14
door casran
Quoten: Origineel geplaatst door pinarellofan op 06 Februari 2006
De fietsen van csc maar waarom staat er links een pina tussen?
CSC is een Deense ploeg. Is dus waarschijnlijk de fiets van een renner van het Deens Team GLS van Rolf Sörensen die mocht meetrainen (of neoprof wordt):
http://www.ph-cycling.dk/