1)Dat scherm kan handig zijn als je in bergachtig dan wel heuvelachtig gebied rijdt. Dan zie je namelijk het profiel van de route. Voorwaarde is echter wel dat je niet te dicht bij je ghost rijdt maar ook niet te ver voor/achter. Kortom, een redelijk waardeloos scherm dat je helaas niet uit kunt zettenstevendbr schreef:Ik heb dit weekend voor het eerst de "kruimelspoor" funtionaliteit van mijn 500 eens gebruik. Een .tcx van GPSies geladen en rijden maar.
Maar zaken die me opvielen:
1) Het 1e schermpje waarop je dat spoor ziet in een soort raster, met volgens mij de afstand tot je "ghost": WAARDELOOS.
2) Het 2e schermpje waarop je je track ziet als een daadwerkelijk spoor is bruikbaar, maar zodra ik op mijn koers zat verdwijnt dat spoor. Je ziet dan nog je eigen pijl, plus eventueel een pijl van je ghost, maar geen spoor (haha..) meer van het spoor. Zodra je van je koers afraakt begint de 500 het spoor weer te tekenen. Vaag! Wat doe ik hier verkeerd, of is dit een bekend euvel? Je mist hierdoor natuurlijk elke afslag... Je knalt een afslag voorbij, je 500 gaat piepen omdat je van je koers af bent, hij tekent het spoor weer en je ziet inderdaad dat je had moeten afslaan.
3) Bekende klacht, maar als je je kruimelspoor in beeld hebt kun je niet je snelheid/HS/cadans/etc. weergeven. In plaats daarvan zie je tamelijk waardeloze gegevens als "km nog af te leggen" en de geschatte tijd voor die afstand. Jammer dat dit niet te configureren is in de settings. Is hier geen firmware "hack" voor beschikbaar toevallig?
Verder heerlijk apparaat hoor, die 500! Maar eenieder die stiekem toch hoge verwachtingen heeft van de kruimelspoor functionaliteit... het is aardig, maar niet heel praktisch vind ik.
2)Een probleem dat ik meen sinds update 2.6 bestaat (paar jaar nu)bestaat. Dit is op te vangen door in gpsies.com je route te laden/tekenen en dat aanvinken da je je punten evenly spread wilt hebben. Ook verder uitzoomen (naar bijvoorbeeld 500m) lost het probleem op.
3)Dat is mijn grote ergernis maar dat gaat niet veranderen denk ik. Bij bijna alle andere Garmin fietscomputers kun je dit instellen (800, 810, 510, 375) maar bij de 500 niet.
Verder kan ik het alleen maar met am-classicfan eens zijn: er zijn geen fatsoenlijk alternatieven. Ongelooflijk eigenlijk, aangezien ik de Edge 500 nu al een jaar of 3 heb en de klachten van toen nog steeds niet zijn opgelost. Blijkbaar zit de concurrentie ook te slapen