Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 22 apr 2014 11:21

daniel1975 schreef:Nee hoor; we hebben tijdens de ontwikkeling van de "beschaving" de survival of the fittest afgeschaft. En daar gaat het nu mis :D
:D wel een goed antwoord van je.Die kant ...daar had ik niet aan gedacht 8-)

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 22 apr 2014 11:25

daniel1975 schreef:Nee hoor; we hebben tijdens de ontwikkeling van de "beschaving" de survival of the fittest afgeschaft. En daar gaat het nu mis :D

Maar wie zijn dan het minst "aangepast"? De aso racefietsers of degenen die er op schelden? Volgens Darwin had dan toch een van de twee soorten uit moeten sterven als de natuur haar gang had kunnen gaan. :?
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 22 apr 2014 11:37

oi oi wat wordt de gemiddelde trimmer nu toch weer eens goed afgezeikt :S

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... ijk_i.html
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39839
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 apr 2014 11:42

oldandslow schreef:
daniel1975 schreef:Nee hoor; we hebben tijdens de ontwikkeling van de "beschaving" de survival of the fittest afgeschaft. En daar gaat het nu mis :D

Maar wie zijn dan het minst "aangepast"? De aso racefietsers of degenen die er op schelden? Volgens Darwin had dan toch een van de twee soorten uit moeten sterven als de natuur haar gang had kunnen gaan. :?
De sterkere racefietser gedoogt in de huidige beschaving de zwakkere deelnemer op het fietspad en nu beginnen die mensen ook rechten te claimen terwijl ze daar op basis van "the fittest" geen recht op hebben :twisted: :mrgreen: .
Less is bore

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 22 apr 2014 12:44

Afgelopen lange weekend bijna 400 km gefietst, mede met dit topic in het achterhoofd.
Bij alle rotondes waar ik geen voorrang had kreeg ik toch voorrang van automobilisten.
Jammer dat men altijd wacht tot ik uitgeklikt ben :lol: , maar ik werd er wel wat vrolijker van.
Fijn een glimlach of een duim omhoog te zien. Ik bedank ook altijd netjes.
older Budweiser

hans905
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 24 nov 2010 21:39

hans905 22 apr 2014 13:12

Ook hier weer aardig wat gemopper in de reacties: http://www.nu.nl/binnenland/3757338/ste ... paden.html

Ruim 200 km gefietst dit weekend, maar 1 echt vervelend moment, en dat was een auto die op een smalle weg te snel aan kwam rijden en een mij tegemoetkomende wielrenner inhaalde. Nou zag ik hem al aankomen en heb ik maar ingehouden.

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 22 apr 2014 14:22

Het viel mij trouwens op dit weekend in Amsterdam dat werkelijk de meerderheid op de fiets/bromfiets een telefoon in de hand heeft tijdens het fietsen. Ik kan mij voorstellen dat dit op de fietspaden niet minder is, en bijzonder gevaarlijk kan zijn als je er als wielrenner langs wil gezien de fietspaden erg smal zijn in NL (nog maar te zwijgen van "normale" fietsers die zitten te dromen, muziek luisteren, kletsen, slingeren, etc. etc..

Ik ben ergens heel erg blij dat ik als wielrenner in Spanje op de openbare weg mag/moet. Ik spreek uit ervaring dat dit niet geheel zonder gevaren is gezien ik een keer van de weg gereden ben met een gebroken sleutelbeen als resultaat. Maar de meerderheid van de wegen is het prima fietsen en heb je geen last van dit soort problemen.
De fietspaden zijn niet te druk, de fietspaden zijn gewoon te klein voor het huidige aantal fietsers. Wielrenners mogen wat mij betreft ook wel op de rijbaan eigenlijk: 2 aan 2 en gezien worden als 1 (zoals in Spanje).

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 22 apr 2014 14:44

Nee hoor, bij mij in de buurt kom ik op een rondje van 60Km hooguit 10 mensen tegen die ik in moet halen op het fietspad. En er heft nog nooit iemand op mij gescholden.

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 22 apr 2014 15:18

japiecarbon schreef:Nee hoor, bij mij in de buurt kom ik op een rondje van 60Km hooguit 10 mensen tegen die ik in moet halen op het fietspad. En er heft nog nooit iemand op mij gescholden.
Ook mijn ervaring...

Wbt zebrapaden, rotondes (wel tijdig hand uitsteken natuurlijk).
Groot verschil tussen landen. Hier in Belgíë zal 90% van de auto's stoppen. Dat zijn Belgen.
Het merendeel van de overige 10% zijn Nederlanders die dus niet stoppen.
Ga ik de grens over naar Nederland dan bemerk ik hetzelfde beeld dat wederom de Belgen bijna altijd voor me stoppen. Zit bij de Belgen ingeburgerd denk ik. Idem dito bij Duitsers.
Was getekend, een Nederlander ;)
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 22 apr 2014 16:30

Kilowatt schreef:Afgelopen lange weekend bijna 400 km gefietst, mede met dit topic in het achterhoofd.
Bij alle rotondes waar ik geen voorrang had kreeg ik toch voorrang van automobilisten.
Jammer dat men altijd wacht tot ik uitgeklikt ben :lol: , maar ik werd er wel wat vrolijker van.
Fijn een glimlach of een duim omhoog te zien. Ik bedank ook altijd netjes.
Idd, gebeurt mij ook vaak genoeg.
Gewoon even vriendelijk knikje, als je mensen op gewone fietsen hebt ingehaald even dankjewel zeggen, het hoeft echt niet zo moeilijk te zijn :)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Tom-s
Forum-lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 27 jan 2013 10:15
Locatie: Leuven

Tom-s 22 apr 2014 17:13

Ik woon zelf in Belgie en hier verleent men inderdaad meer voorrang en dat is fijn wanneer je daadwerkelijk voorrang hebt maar ze verlenen met name onnodig voorrang en dat is zeer gevaarlijk.
We houden zich hier een stuk minder aan verkeersregels en passen deze constant 'naar eigen inzicht' aan. Dit geeft heel veel gevaarlijke situaties omdat andere verkeersdeelnemers zich wel aan de regels houden en niet op de aangepaste situatie anticiperen.
Zo verlenen ze soms voorrang aan fietsers die een weg oversteken waar de fietser geen voorrang heeft maar als de andere rijbanen hier niet op anticiperen krijg je ongevallen. Dit is dan 'vriendelijk' bedoelt of men snapt de verkeersregels opeens niet meer, maar dit maakt ook dat je hier als fietser niet op een kruispunt kan anticiperen zoals je dat in NL doet (uit mijn eigen ervaring).
Zo heb ik al meermaals bijna ongelukken meegemaakt, zien gebeuren en al twee maal met helaas meer dan enkel blikschade (ambulance voor een ander kunnen bellen).
Maar zolang als je in dit land je rijbewijs bij een volle stempelkaart van het lokale cafe kan blijven afhalen zal er niets veranderen.

Dus hoewel voorrang verlenen heel vriendelijk is, is onnodig voorrang verlenen juist mijn ergernis nummer 1 omdat het het verkeer voor mij onvoorspelbaar en onnodig gevaarlijk maakt.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 22 apr 2014 17:52

Aan het waarnemingsvermogen van de kankerpitten schort ook wel het een en ander:
Dat komt natuurlijk deels doordat wielrenners psychopaten op wielen zijn. Totaalmalloten die met zestig kilometer per uur vlak langs bejaarden, moeders met kinderen en schoolgaande jeugd flitsen.
Ja joh...de gemiddelde (amateur) wielrenner mocht dat willen, dat ie zo makkelijk 60 kon rijden. Wat een onzin. Het is het seizoen weer; de tulpen komen uit, de hooikoorstpillen gaan als warme broodjes over de toonbank, en de nationale klaagzang tegen de "kutwielrenner" heft weer aan.
In de praktijk valt het gelukkig allemaal wel mee.
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie