La Marmotte 2014
-
- Forum-lid HC
Had ik brie geschreven? In Valloire bij de bevoorrading hadden ze zachte broodjes toen ik hem reed, die heb ik overgeslagen. Tegen (en na) de finish had ik eigenlijk alleen last van mijn maag die voelde leeg met klotsend water...totdat ik weer iets gegeten had.
Ik las ergens dat je het best wit brood zonder korst helemaal plat kunt drukken als je het meepakt op een lange tocht. Dat krijgt in de maag het zelfde volume als dat het niet platgedrukt is maar vraagt weinig plaats.
Ik las ergens dat je het best wit brood zonder korst helemaal plat kunt drukken als je het meepakt op een lange tocht. Dat krijgt in de maag het zelfde volume als dat het niet platgedrukt is maar vraagt weinig plaats.
Nee. Dat heb ik geschreven. Dat werd namelijk eerder in dit topic gesuggereerd.ericpeters schreef:Had ik brie geschreven? In Valloire bij de bevoorrading hadden ze zachte broodjes toen ik hem reed, die heb ik overgeslagen. Tegen (en na) de finish had ik eigenlijk alleen last van mijn maag die voelde leeg met klotsend water...totdat ik weer iets gegeten had.
Nog even wat inspiratie voor de keuze van je verhoudingen: in de Giro steken de heren renners ook rustig een 39x30 of 32, en schuwen ook de compact niet. En deze mannen fietsen zonder uitzondering ons allen het snot voor de ogen, dus steek ook lekker het lichtste verzet wat de derailleur kan behappen: klikkerdeklikPI3R schreef:Ga de marmotte dit jaar ook voor het eerst fietsen. Mijn hoofddoel is uitrijden maar stiekem ben ik ook met goud bezig. Weet totaal niet wat ik moet verwachten. Heb veel mensen gesproken die de marmotte gereden hebben maar behalve de tips wordt ik daar niet wijzer van.
Ben van plan om met 36/28 te gaan, fiets normaal altijd 39/28 of 25. Verwacht zelf dat dit genoeg is maar heb geen idee waarmee ik de beklimmingen moet vergelijken. Heb bijvoorbeeld de Passo del Mortirolo, Gavia, Stelvio (3 zijdes) en de Mont Ventoux beklommen.
Heb begin maart een fittest gedaan puur uit nieuwsgierigheid, hoeveel wat moet je ongeveer leveren om de marmotte uit te fietsen? (of wat per kilo)
Ik steek een compact (50-34T) en een 12-30T cassette op een 10-speed Ultegra, is me prima bevallen in de wat langere klimdagen.
- Tracing_NL
- Forum-lid
+1 voor RMC
Vorig jaar ook mijn eerste deelname, weekje begonnen met 50-34 en 12-27, En inderdaad, op de 27 kom je iedere helling boven, maar niet alle hellingen achter elkaar. Dus na 3 dagen een 29 erbij gezet (chorus 11sp) en dat beviel een stuk beter, en met name op dag zelf op bv de alp (zie eerdere posts) erg nodig gehad.
Vorig jaar ook mijn eerste deelname, weekje begonnen met 50-34 en 12-27, En inderdaad, op de 27 kom je iedere helling boven, maar niet alle hellingen achter elkaar. Dus na 3 dagen een 29 erbij gezet (chorus 11sp) en dat beviel een stuk beter, en met name op dag zelf op bv de alp (zie eerdere posts) erg nodig gehad.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.
Dan heb ik een uitdaging of een probleemRMC schreef:Nog even wat inspiratie voor de keuze van je verhoudingen: in de Giro steken de heren renners ook rustig een 39x30 of 32, en schuwen ook de compact niet. En deze mannen fietsen zonder uitzondering ons allen het snot voor de ogen, dus steek ook lekker het lichtste verzet wat de derailleur kan behappen: klikkerdeklikPI3R schreef:Ga de marmotte dit jaar ook voor het eerst fietsen. Mijn hoofddoel is uitrijden maar stiekem ben ik ook met goud bezig. Weet totaal niet wat ik moet verwachten. Heb veel mensen gesproken die de marmotte gereden hebben maar behalve de tips wordt ik daar niet wijzer van.
Ben van plan om met 36/28 te gaan, fiets normaal altijd 39/28 of 25. Verwacht zelf dat dit genoeg is maar heb geen idee waarmee ik de beklimmingen moet vergelijken. Heb bijvoorbeeld de Passo del Mortirolo, Gavia, Stelvio (3 zijdes) en de Mont Ventoux beklommen.
Heb begin maart een fittest gedaan puur uit nieuwsgierigheid, hoeveel wat moet je ongeveer leveren om de marmotte uit te fietsen? (of wat per kilo)
Ik steek een compact (50-34T) en een 12-30T cassette op een 10-speed Ultegra, is me prima bevallen in de wat langere klimdagen.
Mijn Shimano Ultegra 11sp kan maximaal 28 achter en 36 voor. Heb getwijfeld om een 34 te kopen voor het geval dat, maar volgens de site van shimano gaat dit niet werken met een maximaal verval van 16 tanden voor en om nu een complete nieuwe crank te plaatsen gaat me iets te ver. Een ander buitenblad kost me ook iets te veel.
Misschien dat ik de gok waag en een 34 tandwiel bestel en kijk of dit gaat.
Anders gaan we het er gewoon op gokken, wil me zelf niet vergelijken met een prof maar ben een redelijke klimmer.
Tijdens de fittest werd mij al verteld dat je minimaal 4 watt/kg moet trappen om de marmotte te fietsen, heb dit ook nog even op internet opgezocht en verschillende sites bevestigen dat.
Met mijn eerste fittest zat ik hier al ruim boven en verwacht/hoop aanstaande week rond de vijf uit te komen. Ben een aantal kilo kwijt en ben inmiddels beter getraind.
4 watt / kg op omslagpunt, of? Benodigd voor welk doel? Ik zou mij maar niet gaan blindstaren op de 4 watt/kg uitspraken. Minstens zo belangrijk is hoelang je het vermogen kunt leveren (dus bijvoorbeeld nog tussen uur 7 en 8 tijdens de Marmotte).
Een 34 tandwiel gaat niet lukken op een dubbel crankstel. Je zou kunnen overwegen om een compact crankstel via bv. marktplaats aan te schaffen. Na de Marmotte kun je deze dan weer verkopen.
Een 34 tandwiel gaat niet lukken op een dubbel crankstel. Je zou kunnen overwegen om een compact crankstel via bv. marktplaats aan te schaffen. Na de Marmotte kun je deze dan weer verkopen.
-
- Forum-lid
4 watt op omslagpunt lijkt me voor goud.
Toch wel op Shimano 6800 en 9000.wm schreef:4Een 34 tandwiel gaat niet lukken op een dubbel crankstel. Je zou kunnen overwegen om een compact crankstel via bv. marktplaats aan te schaffen. Na de Marmotte kun je deze dan weer verkopen.
Volgens de Shimano site gaat dit niet. Kan dus geen 52/34 crank maken.kxlight schreef:Toch wel op Shimano 6800 en 9000.wm schreef:4Een 34 tandwiel gaat niet lukken op een dubbel crankstel. Je zou kunnen overwegen om een compact crankstel via bv. marktplaats aan te schaffen. Na de Marmotte kun je deze dan weer verkopen.
Kan wel maar je hebt kans dat de ketting tussen de bladen terecht komt tijdens het schakelen. Shimano adviseert inderdaad om bepaalde combinaties niet te gebruiken. Ik vraag me af in hoeverre dit problemen oplevert.PI3R schreef:
Volgens de Shimano site gaat dit niet. Kan dus geen 52/34 crank maken.
Je kunt gewoon ook een nieuw 50 buitenblad kopen en een 34 binnenblad. Ben je voor totaal ca €110 klaar
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
- Martin Swinkels
- Forum-lid
- Contact
Er reden er met 34-32.