Gravel-racers
nou nou...
Het remt anders maar het stopt behoorlijk hoor!
Ik heb naast setje XT hydraulische remmen op de MTB twee setjes mechanisch: op de fatbike BB7s van Avid en op de gravel racer zit Hayes CX experts. Prima remmen, goed in te stellen.
Maar goed, het blijven mechanische remmen, dus kabels ipv hydrauliek. Er zit dus wat wrijving in de kabel, wat je bij hydrauliek niet hebt, en wat meer remgevoel bij het knijpen. Dus je moet relatief harder knijpen om harder te remmen (is mijn ervaring). Gevoel is anders maar dat went snel genoeg. En remmen doen ze zeker! Ze stellen zich niet zelf in, dwz je moet zo nu en dan even de imbus pakken en kwart slagje draaien om de pads wat dichter naar de schijf te zetten
Kwa onderhoud is mechanisch wel veel makkelijker en onderweg goed te doen.
Voor mij zou het geen showstopper zijn
Het remt anders maar het stopt behoorlijk hoor!
Ik heb naast setje XT hydraulische remmen op de MTB twee setjes mechanisch: op de fatbike BB7s van Avid en op de gravel racer zit Hayes CX experts. Prima remmen, goed in te stellen.
Maar goed, het blijven mechanische remmen, dus kabels ipv hydrauliek. Er zit dus wat wrijving in de kabel, wat je bij hydrauliek niet hebt, en wat meer remgevoel bij het knijpen. Dus je moet relatief harder knijpen om harder te remmen (is mijn ervaring). Gevoel is anders maar dat went snel genoeg. En remmen doen ze zeker! Ze stellen zich niet zelf in, dwz je moet zo nu en dan even de imbus pakken en kwart slagje draaien om de pads wat dichter naar de schijf te zetten
Kwa onderhoud is mechanisch wel veel makkelijker en onderweg goed te doen.
Voor mij zou het geen showstopper zijn
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Remt idd goed, kan bovenstaande alleen maar onderschrijven.
Ik heb de TRP HY/RD hydraulisch/mechanische remmen op m'n Crux, deze werken bovengemiddeld.
Ik ben ook niet afhankelijk van een bepaald merk,(Shimano of Sram) maar kan met bv Campa remhandels ook deze remmen aansturen.
Ik heb de TRP HY/RD hydraulisch/mechanische remmen op m'n Crux, deze werken bovengemiddeld.
Ik ben ook niet afhankelijk van een bepaald merk,(Shimano of Sram) maar kan met bv Campa remhandels ook deze remmen aansturen.
Heb dezelfde combi. Werkt super.scottpch schreef:Remt idd goed, kan bovenstaande alleen maar onderschrijven.
Ik heb de TRP HY/RD hydraulisch/mechanische remmen op m'n Crux, deze werken bovengemiddeld.
Ik ben ook niet afhankelijk van een bepaald merk,(Shimano of Sram) maar kan met bv Campa remhandels ook deze remmen aansturen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Twitter: @rbruijns
Ik onderschrijf dit wel. Mechanisch kan wel en het remt nog best redelijk ook. Maar het is wel gepruts. Een wiel vervangen en daarna kan je weer gaan bijstellen. Goed afgesteld remt het nog best aardig maar het vergt vaak onderhoud. Iets wat je met mechanische velgremmen nooit hebt en die remmen nog beter ook.vincent75 schreef:Is mechanisch werkelijk zo slecht, waarin merk je dit?havana schreef:Mechanisch disc moet je niet willen. Hydraulisch of niets.
Live fast; die young. mijn blog
Dan wil ik toch nog even een duit in het zakje doen VOOR mechanische schijfremmen:
Na met verschillende sets hydraulische schijfremmen regelmatig gezeur te hebben gehad rijd ik nu op MTB, cross en race al tijden met mechanische schijfremmen (Avid BB7 en TRP Spyre) en beide zijn gewoon goed. Ze zullen theoretisch niet dezelfde maximale remkracht halen als sommige hydros, maar daar gaat het in de meeste gevallen ook helemaal niet om. Ik zie het nog steeds als (voor mij) de optimale combinatie van het simpele en makkelijk te onderhouden van velgremmen (ook onderweg) met de bijkomende voordelen van schijfremmen (altijd goede remkracht, geen slijtage van velgen). Hoe makkelijk en hard je kan remmen is wat meer afhankelijk van hoe hard je kan knijpen, maar dat lijkt me voor de meeste fietsers geen punt (en zij die wat minder hard kunnen knijpen hebben meestal ook minder massa tot stilstand te brengen). Modulatie (doseerbaarheid) vindt ik bij mechanisch ook prima. Is mede afhankelijk van gebruikte kabels, afstelling, etc. en soms ook gewoon een kwestie van gewenning.
Het grootste voordeel van hydros is mijns inziens als er veel, hard en lang geremd moet worden. Dus tijdens 'echt' mountainbiken met lange steile/technische afdalingen waarbij met mechanische remmen de vingers op een bepaald moment gaan verkrampen. Voor (gravel-)racen en crossen en MTB in NL voldoen mechanische remmen gewoon bijna altijd.
Na met verschillende sets hydraulische schijfremmen regelmatig gezeur te hebben gehad rijd ik nu op MTB, cross en race al tijden met mechanische schijfremmen (Avid BB7 en TRP Spyre) en beide zijn gewoon goed. Ze zullen theoretisch niet dezelfde maximale remkracht halen als sommige hydros, maar daar gaat het in de meeste gevallen ook helemaal niet om. Ik zie het nog steeds als (voor mij) de optimale combinatie van het simpele en makkelijk te onderhouden van velgremmen (ook onderweg) met de bijkomende voordelen van schijfremmen (altijd goede remkracht, geen slijtage van velgen). Hoe makkelijk en hard je kan remmen is wat meer afhankelijk van hoe hard je kan knijpen, maar dat lijkt me voor de meeste fietsers geen punt (en zij die wat minder hard kunnen knijpen hebben meestal ook minder massa tot stilstand te brengen). Modulatie (doseerbaarheid) vindt ik bij mechanisch ook prima. Is mede afhankelijk van gebruikte kabels, afstelling, etc. en soms ook gewoon een kwestie van gewenning.
Het grootste voordeel van hydros is mijns inziens als er veel, hard en lang geremd moet worden. Dus tijdens 'echt' mountainbiken met lange steile/technische afdalingen waarbij met mechanische remmen de vingers op een bepaald moment gaan verkrampen. Voor (gravel-)racen en crossen en MTB in NL voldoen mechanische remmen gewoon bijna altijd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25
Mechanische schijfremmen functioneren juist op een wegfiets uitstekend. Ik heb Avid BB7 en TPR spyre met 160 schijven en daar heb je zeker niet meer onderhoud aan als aan velgremmen en je kunt ze makkelijk combineren met rem-schakel spul . Daarbij remmen ze in regen of bagger stukken beter en vreet je geen velgen op. Hydrolisch heb ik graag op mijn buitenland-mtb, maar voor Nederland voldoen de mechanische ook op de mtb uitstekend; desnoods kies je wat grotere schijven.
Binnenkort ben ik in het bezit van een Bulls Grinder 1 welke voorzien is van Schwalbe G-One, 40 banden. Iemand ervaring met deze banden?
Ik wil de fiets ook gebruiken op vakantie om op asfalt te fietsen. Iemand tips voor een 2e set banden welke meer geschikt zijn voor een harde ondergrond of zullen de G-One's hieraan voldoen?
Ik wil de fiets ook gebruiken op vakantie om op asfalt te fietsen. Iemand tips voor een 2e set banden welke meer geschikt zijn voor een harde ondergrond of zullen de G-One's hieraan voldoen?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25
Ik rijd met Conti cyclocross speed 35mm ook op asfalt en dat rijd erg licht, ook onverhard mits redelijk droog grip genoeg. Fijne allround band, waarmee je asfalt en offroad kunt combineren Maar vlgs mij zou de G One dat ook moeten kunnen(?)vincent75 schreef:Binnenkort ben ik in het bezit van een Bulls Grinder 1 welke voorzien is van Schwalbe G-One, 40 banden. Iemand ervaring met deze banden?
Ik wil de fiets ook gebruiken op vakantie om op asfalt te fietsen. Iemand tips voor een 2e set banden welke meer geschikt zijn voor een harde ondergrond of zullen de G-One's hieraan voldoen?
Al lang geleden, ook door het volgen van Richard van Ameijdens onerharde afstekers in de Standplaats stukjes in Fiets, aangestoken door het gravelracert virus.
Hieronder mijn stuk van het WT forum:
Tijd voor iets nieuws!
Met de komst van schijven opende zich een wereld van nieuwe mogelijkheden om met name mjjn voorkeur voor (deels) onverharde paden te bevredigen. Meestal lagen dergelijke paden buiten het bereik van de racert, alhoewel ik met anti lek bandjes (Conti 4-seasons) een heel eind gekomen ben in het hooggebergte. Klimmen gaat sowieso wel aardig, vlot weer afdalen op 23 mm is een ander verhaal (en 25 mm past niet in mijn Canyon frame; de achterrem zit te dicht op de band) en om voor die stukken onverhard 2 extra MTBs mee te nemen in de zomervakantie was ook niet erg praktisch.
Maar met de komst van de schijven en gravelracer frames (in extremo de OPEN U.P.) en eigenlijk een hele serie crossers is het mogelijk om met 1 fiets en 2 wielensets zowel op de weg als ook onverhard goed beslagen ten ijs te komen.
Na wat proefritjes met oa een OPEN U.P. bij De Mechanieker in Amersfoort (aanrader kwa fietsshop), een Specialiced Roubaix (Bedankt Rob en Rene!) bij Rings, een kleine week een Di2/hydro rental racert op GC en heel veel surfen op gravelracer en aanverwante sites/forums etc, leverde de volgende shortlist op: Die voldeden aan het hele eisenpakket met als belangrijke eisen: comfort race geometrie, steekassen en lekker brede banden mogelijk.
Na wikken en wegen gekozen voor de NINER, een merk dat zijn sporen met 29ers al dik heeft verdiend en met de BSB een prachtig crossframe in de markt heeft gezet. Wel een heel erg klein merk in Europa en het frame bestellen was niet eenvoudig. Via de Mechanieker lukte dat eigenlijk niet en het ene frame (mijn maat en kleur) in Engeland was peperduur en mocht uiteindelijk niet uitgeleverd worden naar NL. Ook nog overwogen het frame of zelfs een complete fiets bij Competitive Cyclist in de US te bestellen en dan bij mijn hotel in Boston (3 weken cursus in Jul/Aug) af te laten leveren. Niet heel erg handig en vooral niet bij eventuele garantie kwesties. Ook het (mede) opbouwen van een Di2 groep met hydrauliek wilde ik graag van heel dichtbij meemaken. Na wat bellen en grasduinen in de NINER dealer lijst kreeg ik een scherpe aanbieding voor het frame+groep+"mede"opbouwen van het frame van de sympatieke fietsenmaker Rens Haas van Haasjebiker uit Baarle Hertog (ook een dikke aanrader dus!).
Na heeeeeel lang wachten op het frame heb ik gisteren de fiets bij en met Rens Haas opgebouwd (nu ja ik heb de bidonhouders vastgeschroefd.... ).
SPECS:
Thuis ook nog geexperimenteerd met Challenge Gravel Grinder Race(120 tpi), 700x38c om deze tubeless te maken, maar ondanks 2 lagen tape en Compressor eindigde dit avontuur in een klap en een latexnevel (veiligheidsbril!), maar dat was ondanks de goede reviews in forums, een stap te ver. Gelukkig kon ik ze weer inleveren bij BC voor de probleemloze G-Ones.
Ja de spacertoren en stuurpen worden nog aangepakt na het inrijden. NINER grap: Hier past een kroonkurk op...
De knie is inmiddels hersteld met krachttraining olv de Fysio. Het gravelseizoen kan van start!
[UPDATE 19-JUN-2016]
Vandaag een 1e ritje met de NINER, gewoon over de weg op de 28 mm ProOnes. Reed heerlijk: mijn geometriestudie en testritten waren niet tevergeefs. Rijgedrag vrijwel gelijk aan mijn Canyon CF SLX. Comfort dik in orde maar de druk kan nog wel iets lager (nu 5,5 om 6). Volgend rit een half barretje eraf en hopelijk volgende weekend uitgebreid op en af in de Eifel vanaf de Schafbachmuhle. Stuurpen ook nog wat verder verlaagd, dus zeer binnenkort de zaag erin en de spacertoren verwijderen.
Hieronder mijn stuk van het WT forum:
Tijd voor iets nieuws!
Met de komst van schijven opende zich een wereld van nieuwe mogelijkheden om met name mjjn voorkeur voor (deels) onverharde paden te bevredigen. Meestal lagen dergelijke paden buiten het bereik van de racert, alhoewel ik met anti lek bandjes (Conti 4-seasons) een heel eind gekomen ben in het hooggebergte. Klimmen gaat sowieso wel aardig, vlot weer afdalen op 23 mm is een ander verhaal (en 25 mm past niet in mijn Canyon frame; de achterrem zit te dicht op de band) en om voor die stukken onverhard 2 extra MTBs mee te nemen in de zomervakantie was ook niet erg praktisch.
Maar met de komst van de schijven en gravelracer frames (in extremo de OPEN U.P.) en eigenlijk een hele serie crossers is het mogelijk om met 1 fiets en 2 wielensets zowel op de weg als ook onverhard goed beslagen ten ijs te komen.
Na wat proefritjes met oa een OPEN U.P. bij De Mechanieker in Amersfoort (aanrader kwa fietsshop), een Specialiced Roubaix (Bedankt Rob en Rene!) bij Rings, een kleine week een Di2/hydro rental racert op GC en heel veel surfen op gravelracer en aanverwante sites/forums etc, leverde de volgende shortlist op: Die voldeden aan het hele eisenpakket met als belangrijke eisen: comfort race geometrie, steekassen en lekker brede banden mogelijk.
Na wikken en wegen gekozen voor de NINER, een merk dat zijn sporen met 29ers al dik heeft verdiend en met de BSB een prachtig crossframe in de markt heeft gezet. Wel een heel erg klein merk in Europa en het frame bestellen was niet eenvoudig. Via de Mechanieker lukte dat eigenlijk niet en het ene frame (mijn maat en kleur) in Engeland was peperduur en mocht uiteindelijk niet uitgeleverd worden naar NL. Ook nog overwogen het frame of zelfs een complete fiets bij Competitive Cyclist in de US te bestellen en dan bij mijn hotel in Boston (3 weken cursus in Jul/Aug) af te laten leveren. Niet heel erg handig en vooral niet bij eventuele garantie kwesties. Ook het (mede) opbouwen van een Di2 groep met hydrauliek wilde ik graag van heel dichtbij meemaken. Na wat bellen en grasduinen in de NINER dealer lijst kreeg ik een scherpe aanbieding voor het frame+groep+"mede"opbouwen van het frame van de sympatieke fietsenmaker Rens Haas van Haasjebiker uit Baarle Hertog (ook een dikke aanrader dus!).
Na heeeeeel lang wachten op het frame heb ik gisteren de fiets bij en met Rens Haas opgebouwd (nu ja ik heb de bidonhouders vastgeschroefd.... ).
SPECS:
- NINER BSB 9 RDO 59 cm (geometrie vrijwel gelijk aan mijn Canyon CF SLX)
Ultegra Di2 50/34 en 11/32
Hydraulische schijfremmen 160/160 mm
Syntace carbon stuur
Syntace stuurpen (wordt pas besteld na de inrij periode)
FSA zadelpen, specifieke uitvoering voor de Di2 batterij
San Marco Aspide Wide
NINER Zadelklem
Ultegra pedalen
Elite bidonhouders (die lagen nog op de plank en kwa kleuren past het net).
2 identieke wielsets, gebouwd door Ryk Venema van Force Wheels:- DT240s
Stan's Notubes GRAIL
de stickers van naven en velgen verdwijnen wellicht nog (ik vind het en beetje een kermis nu)
Schwalbe Pro One 28 mm
Schwalbe G One 40 mm
- DT240s
Thuis ook nog geexperimenteerd met Challenge Gravel Grinder Race(120 tpi), 700x38c om deze tubeless te maken, maar ondanks 2 lagen tape en Compressor eindigde dit avontuur in een klap en een latexnevel (veiligheidsbril!), maar dat was ondanks de goede reviews in forums, een stap te ver. Gelukkig kon ik ze weer inleveren bij BC voor de probleemloze G-Ones.
Ja de spacertoren en stuurpen worden nog aangepakt na het inrijden. NINER grap: Hier past een kroonkurk op...
De knie is inmiddels hersteld met krachttraining olv de Fysio. Het gravelseizoen kan van start!
[UPDATE 19-JUN-2016]
Vandaag een 1e ritje met de NINER, gewoon over de weg op de 28 mm ProOnes. Reed heerlijk: mijn geometriestudie en testritten waren niet tevergeefs. Rijgedrag vrijwel gelijk aan mijn Canyon CF SLX. Comfort dik in orde maar de druk kan nog wel iets lager (nu 5,5 om 6). Volgend rit een half barretje eraf en hopelijk volgende weekend uitgebreid op en af in de Eifel vanaf de Schafbachmuhle. Stuurpen ook nog wat verder verlaagd, dus zeer binnenkort de zaag erin en de spacertoren verwijderen.
Erg mooie fiets met dito afmontage, fraai.
Ik denk echt dat dit soort fietsen de toekomst hebben, zelfs in NL.
Ben wel benieuwd naar je keuze om met 2 wielsets te rijden en niet de keuze heb gemaakt voor een band welke een soort van compromis is tussen beide.
Ik denk echt dat dit soort fietsen de toekomst hebben, zelfs in NL.
Ben wel benieuwd naar je keuze om met 2 wielsets te rijden en niet de keuze heb gemaakt voor een band welke een soort van compromis is tussen beide.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Compromissen sluiten is niet mijn ding
Ik rij er ws 90% mee op de weg (weekends en vakanties in de heuvels/hoogebergte) en daar moet ie dus erg goed in zijn, vandaar de Pro One set. Parpaillon en Finestre+hoogteweg waren totnutoe buiten bereik. Vandaar de Gravel set met de G-ones. En ik verwacht dat je daar over de weg ook nog wel fatsoenlijk mee omhoog of omlaag kan, maar als de dag erna geen gravelweggetjes gepland zijn (ongepland kan altijd natuurlijk) dan gaat de wegset er weer in. Tubeless banden wisselen leek me ook niet praktisch en een 2e wielset is geen overbodige luxe. er gaat nog wel eens wat stuk in de vakantie...
Maar tijd zal het leren of het een goede keuze is of niet. Heb redelijk wat afgesurfd op verschillende gravelracer sites, maar niet direct een ideale compromisband gevonden.
Ik rij er ws 90% mee op de weg (weekends en vakanties in de heuvels/hoogebergte) en daar moet ie dus erg goed in zijn, vandaar de Pro One set. Parpaillon en Finestre+hoogteweg waren totnutoe buiten bereik. Vandaar de Gravel set met de G-ones. En ik verwacht dat je daar over de weg ook nog wel fatsoenlijk mee omhoog of omlaag kan, maar als de dag erna geen gravelweggetjes gepland zijn (ongepland kan altijd natuurlijk) dan gaat de wegset er weer in. Tubeless banden wisselen leek me ook niet praktisch en een 2e wielset is geen overbodige luxe. er gaat nog wel eens wat stuk in de vakantie...
Maar tijd zal het leren of het een goede keuze is of niet. Heb redelijk wat afgesurfd op verschillende gravelracer sites, maar niet direct een ideale compromisband gevonden.