Al lang geleden, ook door het volgen van Richard van Ameijdens onerharde afstekers in de Standplaats stukjes in Fiets, aangestoken door het gravelracert virus.
Hieronder mijn stuk van het WT forum:
Tijd voor iets nieuws!
Met de komst van schijven opende zich een wereld van nieuwe mogelijkheden om met name mjjn voorkeur voor (deels) onverharde paden te bevredigen. Meestal lagen dergelijke paden buiten het bereik van de racert, alhoewel ik met anti lek bandjes (Conti 4-seasons) een heel eind gekomen ben in het hooggebergte. Klimmen gaat sowieso wel aardig, vlot weer afdalen op 23 mm is een ander verhaal (en 25 mm past niet in mijn Canyon frame; de achterrem zit te dicht op de band) en om voor die stukken onverhard 2 extra MTBs mee te nemen in de zomervakantie was ook niet erg praktisch.
![Afbeelding](https://lh3.googleusercontent.com/-CPLqRXWWV0o/V2VNLxvJyXI/AAAAAAAAHIc/Cd7dr6oY0JYWYgAxcPlxylWf14HVE9XOgCCo/s288/IMG_0416.JPG)
![Afbeelding](https://lh3.googleusercontent.com/-fu-Sg06eUKs/V2VNPTTymVI/AAAAAAAAHIc/AFb2UIB5tDEyKUKDWy5db7keNYtIdiW5QCCo/s288/IMG_0424.JPG)
![Afbeelding](https://lh3.googleusercontent.com/-RxfHRlLXaMA/V2VO5sPpZ0I/AAAAAAAAHJM/qw1HdUpGE7oOBgbZmnURGYBmqiczpBBzQCCo/s288/IMG_0697.JPG)
![Afbeelding](https://lh3.googleusercontent.com/-_T7fgGkV3lk/V2VNSPugTEI/AAAAAAAAHIc/TqkZUNrtelM9LaSd4LCNG9e0xVdMcnYRwCCo/s288/IMG_0428.JPG)
![Afbeelding](https://lh3.googleusercontent.com/-ilb_mycOFPw/V2VNWIsWUxI/AAAAAAAAHIc/-Aj-Xp0AE-YU0hGrG9YK_gLWQJUFNwJgwCCo/s288/IMG_0446.JPG)
Maar met de komst van de schijven en gravelracer frames (in extremo de OPEN U.P.) en eigenlijk een hele serie crossers is het mogelijk om met 1 fiets en 2 wielensets zowel op de weg als ook onverhard goed beslagen ten ijs te komen.
Na wat proefritjes met oa een
OPEN U.P. bij
De Mechanieker in Amersfoort (aanrader kwa fietsshop), een Specialiced Roubaix (Bedankt Rob en Rene!) bij
Rings, een kleine week een Di2/hydro rental racert op GC en heel veel surfen op gravelracer en aanverwante sites/forums etc, leverde de volgende shortlist op:
Die voldeden aan het hele eisenpakket met als belangrijke eisen: comfort race geometrie, steekassen en lekker brede banden mogelijk.
Na wikken en wegen gekozen voor de NINER, een merk dat zijn sporen met 29ers al dik heeft verdiend en met de BSB een prachtig crossframe in de markt heeft gezet. Wel een heel erg klein merk in Europa en het frame bestellen was niet eenvoudig. Via de Mechanieker lukte dat eigenlijk niet en het ene frame (mijn maat en kleur) in Engeland was peperduur en mocht uiteindelijk niet uitgeleverd worden naar NL. Ook nog overwogen het frame of zelfs een complete fiets bij Competitive Cyclist in de US te bestellen en dan bij mijn hotel in Boston (3 weken cursus in Jul/Aug) af te laten leveren. Niet heel erg handig en vooral niet bij eventuele garantie kwesties. Ook het (mede) opbouwen van een Di2 groep met hydrauliek wilde ik graag van heel dichtbij meemaken. Na wat bellen en grasduinen in de NINER dealer lijst kreeg ik een scherpe aanbieding voor het frame+groep+"mede"opbouwen van het frame van de sympatieke fietsenmaker Rens Haas van
Haasjebiker uit Baarle Hertog (ook een dikke aanrader dus!).
Na heeeeeel lang wachten op het frame heb ik gisteren de fiets bij en met Rens Haas opgebouwd (nu ja ik heb de bidonhouders vastgeschroefd....
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
).
![Afbeelding](https://lh3.googleusercontent.com/-IGKrwCZpUu4/V2P3YksgjLI/AAAAAAAAHG8/sHE3UKg_UIIz2XOXBcs__Ty-eOrz3rVZgCCo/s288/IMG_4770.JPG)
![Afbeelding](https://lh3.googleusercontent.com/-N_yTdxuOJCQ/V2P3Ym22AgI/AAAAAAAAHG8/9_aszK4W6Kw_lrVkR_tCG5QVRs95PTWVwCCo/s288/IMG_4771.JPG)
SPECS:
- NINER BSB 9 RDO 59 cm (geometrie vrijwel gelijk aan mijn Canyon CF SLX)
Ultegra Di2 50/34 en 11/32
Hydraulische schijfremmen 160/160 mm
Syntace carbon stuur
Syntace stuurpen (wordt pas besteld na de inrij periode)
FSA zadelpen, specifieke uitvoering voor de Di2 batterij
San Marco Aspide Wide
NINER Zadelklem
Ultegra pedalen
Elite bidonhouders (die lagen nog op de plank en kwa kleuren past het net).
2 identieke wielsets, gebouwd door Ryk Venema van Force Wheels:
- DT240s
Stan's Notubes GRAIL
de stickers van naven en velgen verdwijnen wellicht nog (ik vind het en beetje een kermis nu)
Schwalbe Pro One 28 mm
Schwalbe G One 40 mm
De wielensets bij uitzondering opgehaald in Friesland en van Ryk een lesje tubeless maken gehad.
![Afbeelding](https://lh3.googleusercontent.com/-jjd4ZhwnXi0/V2P3ZIbIqhI/AAAAAAAAHG8/tzOAxtSgkSU2ASNi5GDZ9tp0F0nx9Nt9wCCo/s400/IMG_4773.JPG)
Thuis ook nog geexperimenteerd met Challenge Gravel Grinder Race(120 tpi), 700x38c om deze tubeless te maken, maar ondanks 2 lagen tape en Compressor eindigde dit avontuur in een klap en een latexnevel (veiligheidsbril!), maar dat was ondanks de goede reviews in forums, een stap te ver. Gelukkig kon ik ze weer inleveren bij BC voor de probleemloze G-Ones.
![Afbeelding](https://lh3.googleusercontent.com/-_wwT5A9kYBk/V2P3ZJq7skI/AAAAAAAAHG8/BpDG24kPqcA9_3k8FqQX4maGL1puB5gHQCCo/s640/IMG_4775.JPG)
Ja de spacertoren en stuurpen worden nog aangepakt na het inrijden. NINER grap: Hier past een kroonkurk op...
![Afbeelding](https://lh3.googleusercontent.com/-PvJizJ4iERs/V2P3ZnGSagI/AAAAAAAAHHM/5pMyI48199M_IQ7MadwcEeRZORmWch-0wCCo/s400/IMG_4778.JPG)
De knie is inmiddels hersteld met krachttraining olv de Fysio. Het gravelseizoen kan van start!
[UPDATE 19-JUN-2016]
Vandaag een 1e ritje met de NINER, gewoon over de weg op de 28 mm ProOnes. Reed heerlijk: mijn geometriestudie en testritten waren niet tevergeefs. Rijgedrag vrijwel gelijk aan mijn Canyon CF SLX. Comfort dik in orde maar de druk kan nog wel iets lager (nu 5,5 om 6). Volgend rit een half barretje eraf en hopelijk volgende weekend uitgebreid op en af in de Eifel vanaf de Schafbachmuhle. Stuurpen ook nog wat verder verlaagd, dus zeer binnenkort de zaag erin en de spacertoren verwijderen.