Het grote schijfremmentopic
Hij viel niet, maar remde voor een voorganger die remde. Dat is een heel ander verhaal dan het vallen. En hoe gloeiend heet zijn die schijven in dit soort gevallen?
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
Hoe het schijven kunnen worden? Hoe vaker je remt, hoe warmer. Ik heb hete schijven gezien na een afdaling waar het water op weg siste. Een scheutje water uit de bidon op de schijf en dat spoot er sissend dus weer vanaf. Ik zou daar echt niet mee in aanraking willen komen na een val
Live fast; die young. mijn blog
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Hoe je het ook went of keert, een draaiende remschijf is gelijk aan een mes. Ik las hier of in dat andere draadje dat iemand beweerde dat bij mountainbiken dit soort ongelukken nooit voorkomen met schijfremmen. Nu heb ik al meerdere malen foto's op www voorbij zien komen van mountainbikers met soortgelijke wonden, waarvan eentje een snede in zijn kuit had van zijn knieholte tot aan zijn achillespees. Als ik dit soort afbeeldingen gewoon voorbij zie komen zal een UCI die hier onderzoek naar doet dit dus zeker bij voorbaat al geweten moeten hebben. Kortom, mijn mening is dat die dingen in hun huidige vorm nooit in het peleton hadden mogen zijn.
Ik denk niet dat die schijf erg heet is geweest. Volgens mij gebeurde het op een kasseistrook en over het algemeen remmen renners daar net zoveel als wanneer ze een berg oprijden.
Verhitting vindt eigenlijk alleen plaats bij afdalingen. Op vlakke wegen is de remenergie te beperkt om de schijf echt op te warmen en zeker op een kasseistrook waar iedereen zijn best doen om zo hard mogelijk te rijden.
Merkwaardige theorieen worden hier verkondigd. Het lijkt me zeer plausibel en wat zou Ventoso zijn belang zijn om een remschijf de schuld te geven als het iets anders was? Ik zou trouwens niet weten wat het anders zou moeten zijn. Stenen geven grote schaafplekken, kettingbladen geven kartels en een stuur of een frame geeft gewoon een grote bult of een breuk.
Verhitting vindt eigenlijk alleen plaats bij afdalingen. Op vlakke wegen is de remenergie te beperkt om de schijf echt op te warmen en zeker op een kasseistrook waar iedereen zijn best doen om zo hard mogelijk te rijden.
Merkwaardige theorieen worden hier verkondigd. Het lijkt me zeer plausibel en wat zou Ventoso zijn belang zijn om een remschijf de schuld te geven als het iets anders was? Ik zou trouwens niet weten wat het anders zou moeten zijn. Stenen geven grote schaafplekken, kettingbladen geven kartels en een stuur of een frame geeft gewoon een grote bult of een breuk.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13796
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Merkwaardige theorien..... ik geloof hem wel. Maar om zo,n wond te veroorzaken moet je wel heel veel pech hebben.
Een schijf snijd alleen als deze redelijk hard draait (en dat doet het op een fiets niet) of met ernorm veel druk erin worden geduwd. Ik ben van mening dat hij enorm veel pech heeft gehad en dat zoiets als je schijven zou toestaan zelden, eens in de paar jaar zal gebeuren. Hoe vaak zijn er wonden van tandwielen? die zitten nog veel meer open.
Hitte heeft er niks mee te maken, alleen in afdalingen speelt dat en daar zijn over het algemeen geen massale valpartijen. daarnaast snijd een schijf echt niet harder als deze heet is.
Wel benieuwd naar de schijf bepaalde merken zijn er scherp op de randen, sommige totaal niet
Los daarvan zie ik het nut in prb van schijven nou ook niet echt. Voor de amateur die veel in de bergen rijd (en die niet goed dalen) blijft het intressant, zeker in natte omstandigheden.
Hij reed overigens zelf ook met schijfremmen.
Een schijf snijd alleen als deze redelijk hard draait (en dat doet het op een fiets niet) of met ernorm veel druk erin worden geduwd. Ik ben van mening dat hij enorm veel pech heeft gehad en dat zoiets als je schijven zou toestaan zelden, eens in de paar jaar zal gebeuren. Hoe vaak zijn er wonden van tandwielen? die zitten nog veel meer open.
Hitte heeft er niks mee te maken, alleen in afdalingen speelt dat en daar zijn over het algemeen geen massale valpartijen. daarnaast snijd een schijf echt niet harder als deze heet is.
Wel benieuwd naar de schijf bepaalde merken zijn er scherp op de randen, sommige totaal niet
Los daarvan zie ik het nut in prb van schijven nou ook niet echt. Voor de amateur die veel in de bergen rijd (en die niet goed dalen) blijft het intressant, zeker in natte omstandigheden.
Hij reed overigens zelf ook met schijfremmen.
Campagnolio. Die hebben inmiddels ook schijven, weliswaar onder de noemer tech lab. Volgens mij reed hij daar zelf niet mee overigens. En ja, complottheoriemensen er is Campa ook alles aangelegen dat de schijven nog niet ingevoerd worden want men heeft het product nog niet af to say the least. Nog niet zo heel lang gelezen zwoer de CEO nog dat Campa nooit schijven zou produceren voor op de racefiets...
Maar laten we niet doen alsof dit iets nieuws is, want uit de MTB wereld komen ook wel eens verhalen over ongelukken.
Maar laten we niet doen alsof dit iets nieuws is, want uit de MTB wereld komen ook wel eens verhalen over ongelukken.
Wat ik jammer vind is dat veel van de media de laatste dagen alleen nog maar het nieuws hebben gebracht. Geen analyse, geen verdieping. Hooguit wat aandacht aan de samenzweringstheorieën.
Wat betekent dit voor de ontwikkeling van de schijfrem op de racefiets? Als je de ontwikkelingen van frames en groepen ziet zou je denken dat zeker in modeljaar 2017 een groot aantal merken een aantal bijzonder goede schijfremfietsen op de markt zou hebben. Maar als men nu 'terug naar de tekentafel' moet om allerlei mounts voor guards of wat dan ook te bevestigen is het hele schijfremconcept dus nog niet rijp voor brede verkoop aan de consument.
In het kader van conspiracy theories: Durven de traditionele media, toch vooral betaald door de fietsenindustrie, daar niet over te berichten? Ik mis de diepgang. Fiets loopt op de website eigenlijk het eea op te hitsen door het volk te laten stemmen over of schijfremmen nu wel of niet verboden zouden moeten worden, zonder zelf eerst een uiteenzetting te doen over de situatie en de gevolgen. De publieke opinie wordt op die manier wel erg sterk beïnvloed.
Wat betekent dit voor de ontwikkeling van de schijfrem op de racefiets? Als je de ontwikkelingen van frames en groepen ziet zou je denken dat zeker in modeljaar 2017 een groot aantal merken een aantal bijzonder goede schijfremfietsen op de markt zou hebben. Maar als men nu 'terug naar de tekentafel' moet om allerlei mounts voor guards of wat dan ook te bevestigen is het hele schijfremconcept dus nog niet rijp voor brede verkoop aan de consument.
In het kader van conspiracy theories: Durven de traditionele media, toch vooral betaald door de fietsenindustrie, daar niet over te berichten? Ik mis de diepgang. Fiets loopt op de website eigenlijk het eea op te hitsen door het volk te laten stemmen over of schijfremmen nu wel of niet verboden zouden moeten worden, zonder zelf eerst een uiteenzetting te doen over de situatie en de gevolgen. De publieke opinie wordt op die manier wel erg sterk beïnvloed.
Rijp voor de consument is het grotendeels wel. Rijp voor gebruik in wedstrijden/groepen niet.
Veel meer diepgang is er ook niet nodig van de media. Het was een proef, er is een incident geweest wat de UCI heeft doen besluiten de proef tijdelijk te staken. Het enige wat ze kunnen doe is speculeren over de volgende stap van de UCI.
Dat speculeren kunnen wij toch prima zelf?
Veel meer diepgang is er ook niet nodig van de media. Het was een proef, er is een incident geweest wat de UCI heeft doen besluiten de proef tijdelijk te staken. Het enige wat ze kunnen doe is speculeren over de volgende stap van de UCI.
Dat speculeren kunnen wij toch prima zelf?
Campagnolo Ultra Dork
Meer als een paar simpele aanpassingen zijn het IMO niet.wouterf schreef:Wat ik jammer vind is dat veel van de media de laatste dagen alleen nog maar het nieuws hebben gebracht. Geen analyse, geen verdieping. Hooguit wat aandacht aan de samenzweringstheorieën.
Wat betekent dit voor de ontwikkeling van de schijfrem op de racefiets? Als je de ontwikkelingen van frames en groepen ziet zou je denken dat zeker in modeljaar 2017 een groot aantal merken een aantal bijzonder goede schijfremfietsen op de markt zou hebben. Maar als men nu 'terug naar de tekentafel' moet om allerlei mounts voor guards of wat dan ook te bevestigen is het hele schijfremconcept dus nog niet rijp voor brede verkoop aan de consument.
Een kapje kan worden geintegreerd met de remklauw.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13796
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Filpje nog eens bekeken op de pc, zat geen schijf op. leek zo te zijn op het achterwiel. Maar lijkt me sterk achter een schijf en voor een velgrem.