Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon wielen en wind/gebergte

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 09 jan 2017 18:11

Uiteraard telt de gemiddelde snelheid bergop als we het over de eventuele voordelen van de aerodynamica hebben. Als ik de Alpe d'Huez beklim, dan kom ik op de betere, minder steile stukken (heel even :mrgreen: ) aan max. 20 per uur. De eerste 2,5 km (tot La Garde) ben ik al blij dat ik aan 10/11 per uur kom. M'n topgemiddelde op de Alpe is net 14 per uur, wat eigenlijk nog vrij traag is.

Ik heb al gezegd dat ik geloof in het rendement van hogere (zwaardere) aerodynamische wielen, ik rij er ook mee in ons vlakke land. Al is dat meer voor de show en het geluid dan voor het rendement. Maar bij zulke lage klimsnelheden ben ik er vrij zeker van dat de 300gr. minder van mijn lage setje het wint van m'n hoge zwaardere aerodynamische variant. ;)

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 09 jan 2017 18:47

Afbeelding
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 jan 2017 19:55

jakkel schreef: Maar bij zulke lage klimsnelheden ben ik er vrij zeker van dat de 300gr. minder van mijn lage setje het wint van m'n hoge zwaardere aerodynamische variant. ;)
Dus je hebt eindelijk de math gedaan?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 09 jan 2017 20:08

Keezx schreef:
Dus je hebt eindelijk de math gedaan?
Jij bent het alwetende orakel, stel die vraag (voor de verandering) dus maar eens aan jezelf. ;)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 jan 2017 21:01

Hoeft niet, ik beweer geen dingen zonder de math te doen.(indien dat mogelijk is)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 09 jan 2017 21:09

Ben ik wel benieuwd naar de uitwerkingen daarvan. Heb je die toevallig, dan snap ik het namelijk ook.
Maak joe woar

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 jan 2017 21:44

Kan het iets duidelijker?
Wie moet iets uitwerken en wat moet er uitgewerkt worden....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 09 jan 2017 22:06

Keezx schreef:Hoeft niet, ik beweer geen dingen zonder de math te doen.(indien dat mogelijk is)
Jij beweert niks zonder math te doen. Nu ben ik wel benieuwd naar je math. Heb je die paraat?
Maak joe woar

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jan 2017 22:22

jakkel schreef:Maar bij zulke lage klimsnelheden ben ik er vrij zeker van dat de 300gr. minder van mijn lage setje het wint van m'n hoge zwaardere aerodynamische variant. ;)
Het is allemaal gezever in de marge, maar als je de berg ook nog af rijd of eventueel een stukje door het dal winnen de aerodynamische wielen het zonder twijfel als ze slechts 300 gram zwaarder zijn*.

*Het lichte wiel ga ik uit van een 32 spaaks wiel, denk aan iets van Kinlin XR-200.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 jan 2017 00:19

Fietsen?altijd schreef:
Keezx schreef:Hoeft niet, ik beweer geen dingen zonder de math te doen.(indien dat mogelijk is)
Jij beweert niks zonder math te doen. Nu ben ik wel benieuwd naar je math. Heb je die paraat?
Meestal wel ja en anders zoek ik het op.
Maar waar gaat het verder over?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 jan 2017 08:35

Een paar getallen uit de Tour test van 2011:
Wiel: 30 km/h - 40 km/h - 50 km/h
Zipp 808: 2 W - 6,2 W - 19,5 W
Zonda: 6,9 W - 16,3 W - 31,8 W
32 spaaks: 10,2 W - 24,1 W - 47,1 W

Als we dit even snel doortrekken naar 20 km.h dan hebben we 't rijtje. 0,6 W - 2,7 W - 4,1 W.

300 gram besparen op een helling van 5% bij 20 km/h (=VAM van 1000 meter per uur) scheelt 0,9W. Haal je er 1 kg af dan scheelt 't 3 Watt. Conclusie met 20 km/h winnen aerodynamische wielen het zonder twijfel. Gezien dat je tijdens de Marmotte al een gemiddelde snelheid van 20 km/h haalt en zoals de Zwarten al aangaf vaak er ver boven zit waardoor de luchtweerstand kwadratisch toeneemt wint een aero wiel het qua weerstand.

Conclusie: Niet met zware 32 spaaks wielen rijden als je snel boven wilt zijn :D
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6187
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 jan 2017 08:41

jakkel schreef:... M'n topgemiddelde op de Alpe is net 14 per uur, wat eigenlijk nog vrij traag is....
En ik blij zijn met de Alp <1u. beklommen te hebben (= 13 km/u)... blijkt dat zelfs iets harder nog eigenlijk vrij traag te zijn. En de hele discussie gaat steeds over die gemiddelde wielertoerist. Ik denk dat ik maar een andere sport ga uitzoeken :roll: :lol:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie