Pagina 23 van 526

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 13 mei 2018 10:20
door japiecarbon
rob74 schreef: 13 mei 2018 09:48 Alleen tijdens sprinten (veel kracht zetten dus) winnen de klikpedalen
Dit is ook wat ik idd ervaar. Sprinten is vooral wat lomper, dus dan is het zeker fijn om vast te zitten.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 13 mei 2018 19:47
door Theo V
Ik ervaar dat klikpedalen ervoor zorgen dat ik niet hoef na te denken om mijn voeten op de pedalen te houden.
Als ik op de boodschappenfiets zit glij ik wel eens van de pedalen af als ik wat meer kracht moet zetten.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 13 mei 2018 19:51
door gerardn
Als ik op mijn oude racefiets met gewone pedalen fiets en ik let niet op de stand van mijn voeten dan komen mijn tenen tussen de spaken van het voorwiel bij scherpe bochten.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 13 mei 2018 20:59
door Nee_Nee
Ik heb veel meer over mijn fiets te vertellen als ik goed vast zit. Bijv bij plotselinge zijwaartse bewegingen, over kuiltjes/gaten springen of met twee/drie man breed een slecht lopende bocht op snelheid nemen.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 13 mei 2018 21:50
door Champignon33
Ok duidelijk. Heeft dus wel degelijk een meerwaarde.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 15 mei 2018 09:16
door Roelants
Hoe komt het dat eenzelfde wattage wegtrappen bergop stukken makkelijker is dan op een lichtdalend parcours?

Vorige week even de proef op de som genomen. Tijdens eenzelfde rit een klim van 12km gemiddeld (ongeveer) evenveel watt gedraaid (alleen) als in een lichtdalend stuk, ook van ongeveer 12km (met twee collega-fietsers). Buiten het feit dat de afdaling beduidend sneller ging, was dat stuk een hel voor mij, terwijl ik het gevoel had dat ik bergop nog wel een dag of twee verder kon.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 15 mei 2018 10:50
door Keezx
Dat is zeer zeker geen domme vraag en er is geen eenduidig antwoord op.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 15 mei 2018 11:11
door 53x11
Hier heb ik mijn hoofd ook wel eens over gebogen; ik ervaar hetzelfde en ik heb er ook geen goede verklaring voor (en dat zeg ik als bewegingswetenschapper :oops: ). Mijn vermoeden is dat het iets te maken heeft met je kinetische energie. Die is veel lager tijdens klimmen (neemt namelijk kwadratisch toe met snelheid), waardoor je gedwongen wordt om continue druk op de pedalen te houden.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 15 mei 2018 11:45
door bve
Ik vermoed dat het komt doordat je terwijl je klimt elke pedaalslag versnelt. Door je lage kinetische energie is dit te doen. Je snelheid is laag, elke keer dat je trappers horizontaal staan en je biomechanisch het meest efficiënt bent versnel je, staan de trappers verticaal neem je relatieve rust op het meest inefficiënte moment. Berg af is dit veel moeilijker, je hoge kinetische energie zorgt ervoor dat de trappers met constante snelheid rond moeten.
Dit gok ik, maar ik ben geen bewegingswetenschapper.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 15 mei 2018 13:32
door scottwilko
Dit merk je toch ook al in mindere mate met voor en tegen wind? Tenminste dat gevoel heb ik dan.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 15 mei 2018 15:26
door GJEvK
Roelants schreef: 15 mei 2018 09:16 Hoe komt het dat eenzelfde wattage wegtrappen bergop stukken makkelijker is dan op een lichtdalend parcours?

Vorige week even de proef op de som genomen. Tijdens eenzelfde rit een klim van 12km gemiddeld (ongeveer) evenveel watt gedraaid (alleen) als in een lichtdalend stuk, ook van ongeveer 12km (met twee collega-fietsers). Buiten het feit dat de afdaling beduidend sneller ging, was dat stuk een hel voor mij, terwijl ik het gevoel had dat ik bergop nog wel een dag of twee verder kon.
Waarom weet ik niet maar dat merk ik ook met een krachtblok met ±50 rpm en een snel blok met 90rpm, ook al is het dezelfde wattage, met hoge cadans kost het me veel meer moeite en voelt het veel zwaarder aan.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 16 mei 2018 15:44
door TL@
Bij mij gaat 300W bergaf dan weer een stuk makkelijker dan 300W bergop, ik ben wel een zwaargewicht en verkies een iets hogere cadans.