Energie topic
Panelen liggen op het dak. 10 panelen met elk 540wp. En vandaar 2 omvormers want 1 omvormer kan dit niet alleen aan. Het gaat om de SolaX Power X1 boost-3 3-T-D(L). Ik zie nu echter dat er ook wel omvormers zijn die het vermogen wel aankunnen. Dus eigenlijk geen idee waarom niet 1 omvormer is gebruikt. Dat moet ik nog eens navragen.
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid HC
Je hebt nu waarschijnlijk twee 1 fase omvormers.
Je had ook 1 driefase kunnen nemen.
Het kan meerdere redenen hebben:
-Je hebt geen 3 fase huisaansluiting.
-Omvormers zijn slecht te krijgen momenteel
-De 3 fase omvormer is veel duurder dan 2 van 1 fase.
Daarnaast is het helemaal geen slechte oplossing het maakt niets uit, net als hele discussies over 1 omvormer of allemaal micro omvormers.
Beide is goed. Mirco omvormers waren altijd flink duurder, maar met de huidige markt is daar geen pijl op te trekken.
Het enige voordeel van microomvormers is de uitbreidbaarheid.
Dat kan met een normale omvormer (bijna) niet.
Een twee keer zo grote omvormer ophangen geeft weer het probleem dat deze later aanslaat en meer stroom verbruikt, dus dat wil je ook niet.
Een 16A groep is heel simpel. 16A x 230 is het aantal watt, dus 3680 per groep. Met 5400w red je dat dus niet en dus minimaal twee groepen.
Daarnaast is het helemaal geen slechte oplossing het maakt niets uit, net als hele discussies over 1 omvormer of allemaal micro omvormers.
Beide is goed. Mirco omvormers waren altijd flink duurder, maar met de huidige markt is daar geen pijl op te trekken.
Een twee keer zo grote omvormer ophangen geeft weer het probleem dat deze later aanslaat en meer stroom verbruikt, dus dat wil je ook niet.
Een 16A groep is heel simpel. 16A x 230 is het aantal watt, dus 3680 per groep. Met 5400w red je dat dus niet en dus minimaal twee groepen.
Micro-omvormers hebben ook het voordeel dat het goedkoper en makkelijker te repareren is. Je hebt nooit de kosten van het vervangen van alle omvormers in één keer.
Met twee kleinere omvormers heb je dat in principe ook. Ook voor het uitbreiden met een paar paneeltjes hoef je maar één omvormer te vervangen.
Het is dus zeker niks negatief, zolang je de ruimte hebt en het de kostprijs niet teveel opdrijft.
Met twee kleinere omvormers heb je dat in principe ook. Ook voor het uitbreiden met een paar paneeltjes hoef je maar één omvormer te vervangen.
Het is dus zeker niks negatief, zolang je de ruimte hebt en het de kostprijs niet teveel opdrijft.
Campagnolo Ultra Dork
Nog een optie om voor 2 omvormers te gaan, kan liggen in de oriëntatie vd panelen, danwel schaduw op een deel van het dak, of als je verschillende hoeken in je dak hebt bv. Maar dan waren wellicht Micro omvormers of een solaregde systeem betere keuzes geweest.wasbeer2006 schreef: ↑18 okt 2022 09:47 Je hebt nu waarschijnlijk twee 1 fase omvormers.
Overigens vind ik de keuze voor 2x 3300wp omvormers op een totale installatie van 5400wp vreemd.
Je hebt nu een overgedimensoneerde omvormers, dat komt de efficiëntie niet te goede. Met een 1x 1-fase met 5k was je (wellicht) beter uitgeweest.
Die maximaal 5400wp red je vaak niet, op mooie dagen bij stralende lucht. Uitsluitend op dagen dat er aan-uit momenten zijn en de zon als het ware nog een keer extra reflecteert in wolken kom ik aan mijn maximum.
Mijn keuze zo het dus niet zijn, maar wellicht dat door schaarste er geen andere kortetermijn oplossing is.
Zoals gezegd, ik ken de reden niet waarom deze opzet is gekozen. Ik ga dat nog eens navragen. Omvormers zijn schijnbaar heel schaars dus mogelijk is dat een reden? Drie fasen is ook onderweg voor het inductiefornuis. Maar om de drie fasen boven te krijgen moesten we geloof ik buitenom. Dan had ik een RVS goot tegen de gevel gekregen. Niet wat ik wil in ieder geval.
En de volledige opbrengst zal ik misschien wel niet halen, de panelen liggen wel op perfect en zondag met een beetje zon ging de afgelezen opbrengst al regelmatig boven 4000w (opgeteld). Gezien de tijd van het jaar verwacht ik dus in de zomer wel flinke waardes ook.
En de volledige opbrengst zal ik misschien wel niet halen, de panelen liggen wel op perfect en zondag met een beetje zon ging de afgelezen opbrengst al regelmatig boven 4000w (opgeteld). Gezien de tijd van het jaar verwacht ik dus in de zomer wel flinke waardes ook.
Ride bikes, not tanks!
In het geval van oost-west oriëntatie had je hoogstwaarschijnlijk ook met 1 zo'n omvormer kunnen werken. 2 MPPT trackers max 4,95kw input. Pal op het zuiden gaat dat niet.
Sommige omvormers zijn wel minder kritisch qua aansluitwaarde. Ik weet niet of dat hier ook het geval is.
Als je nog ruimte over hebt, kun je wel goedkoop uitbreiden, ook op een minder ideaal gelegen stuk dak.
Sommige omvormers zijn wel minder kritisch qua aansluitwaarde. Ik weet niet of dat hier ook het geval is.
Als je nog ruimte over hebt, kun je wel goedkoop uitbreiden, ook op een minder ideaal gelegen stuk dak.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
De eerste is een goede aanvulling!t2300 schreef: ↑18 okt 2022 10:25
Nog een optie om voor 2 omvormers te gaan, kan liggen in de oriëntatie vd panelen, danwel schaduw op een deel van het dak, of als je verschillende hoeken in je dak hebt bv. Maar dan waren wellicht Micro omvormers of een solaregde systeem betere keuzes geweest.
Overigens vind ik de keuze voor 2x 3300wp omvormers op een totale installatie van 5400wp vreemd.
Je hebt nu een overgedimensoneerde omvormers, dat komt de efficiëntie niet te goede. Met een 1x 1-fase met 5k was je (wellicht) beter uitgeweest.
De tweede, heel veel scheelt het niet natuurlijk als je van WP uitgaat 20%.
Natuurlijk ook lastig, er zijn een hoop variabelen.
Maar gezien je wel de capaciteit hebt en twee lossen panelen niet de wereld zijn had je er ook 12 kunnen nemen indien dat op je dak past natuurlijk. 540WP, dat is niet het standaard maatje paneel.
Maargoed op het absolute noorden bijleggen lijkt me ook niet heel zinvol.
Dat is ook inherent aan grote panelen, dan kan je met een relatief groot gat blijven zitten.
Vandaag viel de jaarafrekening op de digitale deurmat. 130€ in de maand betaald 20.000km elektrisch gereden en t/m 1 november de verwarming van het zwembad in de tuin aangehad.
Nu krijgen we 1900€ terug .
Genoeg zonnepanelen en de juiste energieleverancier die een flinke terugleververgoeding geeft en het is gewoon geld verdienen met de huidige tarieven.
Nu krijgen we 1900€ terug .
Genoeg zonnepanelen en de juiste energieleverancier die een flinke terugleververgoeding geeft en het is gewoon geld verdienen met de huidige tarieven.
Campagnolo Ultra Dork
- daniel1975
- Forum-lid HC
Dit is toch wel de meest decadente post die jij ooit geplaatst hebt
Less is bore
Ik zou me bijna schamen t.o.v. de mensen die echt in de ellende zitten. En dan loopt dit tot 1 november dus krijg ik er nog 2x 190€ bij.
Aan de andere kant hebben genoeg van die mensen mij al voor gek versleten met mijn "milieuhippie maatregelen".
Aan de andere kant hebben genoeg van die mensen mij al voor gek versleten met mijn "milieuhippie maatregelen".
Campagnolo Ultra Dork