Dank!Klein_Verzet schreef: ↑29 aug 2023 13:54Oké, nogmaals zal ik uitleggen wat het "begrip" Perfecte Renner (Perfect Cyclist - PC) inhoudt:ColumsbusMJ schreef: ↑29 aug 2023 06:44 Ha Klein_Verzet, om een beter beeld te krijgen van je cijfers, of om het voor mezelf duidelijk te hebben, heb ik een aantal vragen.
De 5,98 watt per kilo is 86% van wat mogelijk is voor een tijdsduur van hoelang? En waar is de PPP op gebaseerd?
Wat ik uit een eerdere post begreep is dat zowel Vingegaard als Pogacar op de Tourmalet boven de 7 watt/kg trapten voor een tijdsbestek van meer dan 20(?) minuten. In hoeverre klopt het dan dat ca. 7 watt/kg de PPP zou zijn?
En kunnen al die toppers überhaupt 7 watt/kg trappen? Daar jij spreekt over 86% in het geval van Remco Evenepoel, waaruit blijkt dat hij niet al op het maximale vermogen zat? En zou het kunnen zijn dat niet op 86% maar op bijvoorbeeld 70% zat?
Het is een wielrenner met een FTP van 6,4w/kg, wat volgens Fiets.nl (Vroemen e.a.) de menselijke limiet is voor het vermogen dat een uur lang kan worden volgehouden. Daar pas ik de Regel van Riegel op toe. Die legt een statistisch verband vast tussen de toename van de duur voor een inspanning en de afname van de prestatie; dit blijkt een 7honderdste macht te zijn. Omgekeerd geldt dan dat de prestatie toeneemt met het afnemen van de tijdsduur.
Daarmee is de formule voor het vermogen en de tijd rond:
P = 6,4 X (60 : t)^0,07 met t in minuten.
Met de geometrische gegevens van de klim kan dan berekend worden hoeveel tijd en het vermogen (totaal van lucht- en rolweerstand plus zwaartekracht plus mechanische verliezen) de PC nodig heeft om boven te komen. Let wel, de PC is helemaal uitgerust, want hij heeft geen eerdere inspanningen in de benen. Het is dan ook wonderbaarlijk hoe dicht de toppers soms op de hielen van de PC kunnen zitten.
Die 86% was gebaseerd op de eerdere berekening via deze gegevens: 6.81 km, 8.40 %, 572 m
Perfect time (65kg) = 1060s = 17min40s V = 23,13km/u PP = 6,97w/kg.
Hoe lang kan de PC een vermogen van 7w/kg volhouden?
7 = 6,4 (60 : t)^0,07 ==> t = 16,6793min = 16min41s.
La Vuelta 2023
-
- Forum-lid
- Enzzo
- Forum-lid HC
Wat mij betreft in een apart topic zodat je niet koersspecifiek maar over alle wedstrijden heen kunt vergelijken.
Mij interesseren de cijfertjes niet zo maar ik kan me heel goed voorstellen dat er veel mensen zijn die het heel interessant vinden. Als je het dan concentreert in een eigen topic heb je al snel een mooie bron van informatie en vergelijkingsmateriaal
Mij interesseren de cijfertjes niet zo maar ik kan me heel goed voorstellen dat er veel mensen zijn die het heel interessant vinden. Als je het dan concentreert in een eigen topic heb je al snel een mooie bron van informatie en vergelijkingsmateriaal
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ja maar jij snapt het niet; die cijfertjes zijn hier puur om te zien of RE nu verliest en een man in topvorm of wint van een man in mindere vorm
Less is bore
Als RE verliest van iemand die niet in topvorm is, zou ik dat meer kunnen waarderen dan als hij verliest van iemand die wel in topvorm is (maar dat heeft meer met de persoon en zijn ploeg te maken, zijn prestaties zijn er niet minder door)daniel1975 schreef: ↑29 aug 2023 14:57 Ja maar jij snapt het niet; die cijfertjes zijn hier puur om te zien of RE nu verliest en een man in topvorm of wint van een man in mindere vorm
Time is (almost) on my site
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ik hoop gewoon op een open koers zonder serieuze pech voor een van de favorieten. De beste zwaait met de bloemen straks.
Less is bore
Campagnolo Ultra Dork
- Enzzo
- Forum-lid HC
En de laatste bocht nog even lekker inknijpen met een nadarafsluiting zodat je flink onderuit kan gaan
- Enzzo
- Forum-lid HC
Trouwens Moler en van den Berg waten lekker aan het kwakken tegen elkaar zeg! Totaal onnodig ook, geen enkele aanleiding voor.
Ik had het idee dat vooral vd Berg nogal fout bezig was.
Ik had het idee dat vooral vd Berg nogal fout bezig was.
-
- Forum-lid
Roglic opnieuw vier seconden extra verloren, wat is er aan de hand met hem? Verkeerd gepositioneerd?
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
- Enzzo
- Forum-lid HC
Hij zat achter de valpartij op 4,3km van de meet.
Maar ze hebben het weer gecorrigeerd hoor. Iedereen krijgt dezelfde tijd.
Wel goed vind ik.
Maar ze hebben het weer gecorrigeerd hoor. Iedereen krijgt dezelfde tijd.
Wel goed vind ik.