Pagina 23 van 133
Re: Het grote auto topic
Geplaatst: 31 jan 2023 12:31
door pino
Herinner me dat ik over de schouder van mijn vader meekeek op de teller van de Dauphine die wel 115 aanagaf!
Re: Het grote auto topic
Geplaatst: 31 jan 2023 13:20
door daniel1975
Ernie C. schreef: ↑31 jan 2023 11:31
Maar dan gaat het om het verschil in snelheid. Rijdt iedereen 130, dan rijd je ook op de linkerbaan weer in een treintje. Wat dat betreft werkt eigenlijk alleen te hard rijden.
Hier zit serieuze kern van waarheid in. Juist het in moeten halen maakt dat je alert bent.
Met 110 km/u met de sleurhut door Frankrijk voelt ook niet als langzaam. Je haalt vrachtwagens in en bent alert op de combinatie. Beter dan in NL meesukkelen in het treintje trucks.
Re: Het grote auto topic
Geplaatst: 31 jan 2023 13:36
door wasbeer2006
Eens, iets te hard is het veiligste 10 -20km/h
Hoef je ook vooral alleen maar voor je te kijken.
Bij bijna gelijke snelheid heb je ook weer risico op dat er rechts gaan inhalen etc. met alle gevolgen vandien.
Re: Het grote auto topic
Geplaatst: 31 jan 2023 14:00
door rob74
wasbeer2006 schreef: ↑31 jan 2023 13:36
Eens, iets te hard is het veiligste 10 -20km/h...
En als we dat nu allemaal gaan doen
Harder dan de rest is veiliger en dus volgt er een rat-race wie de snelste bolide heeft. Lekker dom
Re: Het grote auto topic
Geplaatst: 31 jan 2023 14:32
door wasbeer2006
De praktijk leert dat het niet gebeurt.
Er zijn namelijk genoeg mensen die dat te hard vinden en het nooit gaan doen.
Zodoende is er met een max van 120 a 130 ook een veel prettiger verkeersbeeld omdat die verschillen dan natuurlijk ontstaan.
Re: Het grote auto topic
Geplaatst: 31 jan 2023 14:51
door bartdr
Da's gewoon niet waar. De praktijk leert dat er zijn die altijd nog wat bij duwen om toch maar de snelste te zijn.
Toen ik in mijn vorige job nog gehaast de baan op ging en soms 150/u reed, dan waren er:
1. mensen die 120-130 rijden en bij mij gaan aanpikken
2. mensen die nog sneller willen en mij opzij flikkeren met hun lichten
3. mensen die ostentatief links kwamen rijden tegen 120 om een statement te maken
(4. agenten die mij lieten stoppen voor een verkeersovertreding)
Akkoord, het is makkelijker om net iets sneller te rijden dan de massa. Is dat defensief/hoffelijk/verantwoord rijgedrag? Nee.
De vergoeilijking dat je daardoor waakzamer achter het stuur zit, is begrijpbaar maar legt ook de pijnlijke waarheid bloot: de meeste bestuurders, waaronder ook mezelf, zitten doorgaans niet waakzaam genoeg in de wagen.
Re: Het grote auto topic
Geplaatst: 31 jan 2023 18:06
door scottwilko
Dit is dan wel het auto topic, maar juist bij mijn motor rijlessen is mij geleerd 5 tot 10km harder te gaan dan toegestaan. Dit vanwege de veiligheid
(Zit dus wel een kern van waarheid in) ( was wel al 25 jaar geleden)
Re: Het grote auto topic
Geplaatst: 31 jan 2023 18:17
door rob74
Ik heb ook motor rijles gehad, zo'n 18 jaar geleden en ik kan me van die 5-10 kmh niks herinneren. Ik heb vooral de 2 seconden afstand regel onthouden. En defensief rijden. Alleen als er iemand op je bumper kleefde, was het devies even een peut gas om uit de drukte geraken
Re: Het grote auto topic
Geplaatst: 31 jan 2023 19:37
door wasbeer2006
Beetje rare reactie Rob, of je onderschrift. Een van de twee
Re: Het grote auto topic
Geplaatst: 31 jan 2023 19:39
door rene
€ 45,- bekeuring… 3 km te hard in de 70km/h zone bij Lille. Drukt het genot van de skivakantie niet, maar het is net een zuurtje na een goed glas bier !
Re: Het grote auto topic
Geplaatst: 01 feb 2023 08:22
door rikkert
daniel1975 schreef: ↑31 jan 2023 13:20
Ernie C. schreef: ↑31 jan 2023 11:31
Maar dan gaat het om het verschil in snelheid. Rijdt iedereen 130, dan rijd je ook op de linkerbaan weer in een treintje. Wat dat betreft werkt eigenlijk alleen te hard rijden.
Hier zit serieuze kern van waarheid in. Juist het in moeten halen maakt dat je alert bent.
Met 110 km/u met de sleurhut door Frankrijk voelt ook niet als langzaam. Je haalt vrachtwagens in en bent alert op de combinatie. Beter dan in NL meesukkelen in het treintje trucks.
In Frankrijk zijn er altijd van die figuren (ook met NL kentekens) die gewoon 130 met de sleurhut gaan. En rij je erachter en je ziet die al gaan stuiteren. Ik houd altijd ruim afstand. 110 met hut is eigenlijk aan de harde kant vind ik, maar het voorkomt wel dat je kilometers lang bezig bent een vrachtwagen in te halen (en ik daar met mijn auto zonder achter zit te tutten).
Re: Het grote auto topic
Geplaatst: 01 feb 2023 08:49
door Ernie C.
Als je maar genoeg aardappelen mee zeult, blijft die hut vanzelf met beide wieltjes op het asfalt (volgens de Nederlandse logica).