Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 17 dec 2022 13:34
Gisteren en vandaag weer even aan mijn “nieuwe” racefiets geklust ook al fiets ik daar nu niet op. Nieuwe omdat ik de fiets al een half jaar heb maar nog niet helemaal klaar ben met de kleine personaliasaties en door een lelijke valpartij de laatste maanden maar 1 keer heb gefietst op deze fiets.
Vandaag is mijn Trek Émonda SL5 weer 117 gram lichter geworden door de montage van een carbon seatmast. Ik schrok wel een beetje dat mijn seatmast en de seatmastcap maar 3 cm overlappen. Dat vind ik echt weinig.
Helaas heeft de nieuwe zilveren boutjes terwijl de oude nog zwarte boutjes had. Het is een ander systeem dus ik kan de oude boutjes niet over zetten. Hetzelfde euvel heb ik bij mijn stuur. Daar zitten ook glanzende boutjes in een mat carbon stuur. Trek gebruikt zelf verder zwarte boutjes zoals bij de steekassen.
Na het vervangen van de seatmast, stuur en wielen is mijn fiets iets meer dan 750 gram lichter en daar gaat het bij blijven.
Een beetje trots ben ik wel op het afvijlen van een spacer.
Het carbonstuur dat ik op Ali had gekocht heeft een 1 graden andere hoek dan Trek heeft. Hierdoor drukte mijn stuur de aerospacers naar achter en was er aan de voorkant een kier van 2,5 millimeter. Los van het esthetische aspect wordt het balhoofd dan ook verkeerd belast.
De Trekdealer wilde me wel helpen met een extra spacer voor mijn projectje en gisteravond kon ik dus gaan prutsen.
De aerospacer is ongeveer 4 cm lang en heeft op 2,5cm een knik. Gewoon schuin afvijlen kan dus niet. De spacer is deelbaar, bestaat dus uit twee stukken en heeft nokjes om in elkaar te grijpen wat het ook nog ietsje lastiger maakt. Maar na drie kwartier mindful vijlen, passen en meten was het resultaat boven mijn verwachting.
De spacer zorgt er nu voor dat de spleet die er altijd is bij het balhoofd mooi gelijk is.
Sowieso voelde ik de gelukshormonen door mijn bloed stromen toen ik mijn fiets pakte en het aanpassen van de spacer gaf erg veel voldoening.
Vandaag is mijn Trek Émonda SL5 weer 117 gram lichter geworden door de montage van een carbon seatmast. Ik schrok wel een beetje dat mijn seatmast en de seatmastcap maar 3 cm overlappen. Dat vind ik echt weinig.
Helaas heeft de nieuwe zilveren boutjes terwijl de oude nog zwarte boutjes had. Het is een ander systeem dus ik kan de oude boutjes niet over zetten. Hetzelfde euvel heb ik bij mijn stuur. Daar zitten ook glanzende boutjes in een mat carbon stuur. Trek gebruikt zelf verder zwarte boutjes zoals bij de steekassen.
Na het vervangen van de seatmast, stuur en wielen is mijn fiets iets meer dan 750 gram lichter en daar gaat het bij blijven.
Een beetje trots ben ik wel op het afvijlen van een spacer.
Het carbonstuur dat ik op Ali had gekocht heeft een 1 graden andere hoek dan Trek heeft. Hierdoor drukte mijn stuur de aerospacers naar achter en was er aan de voorkant een kier van 2,5 millimeter. Los van het esthetische aspect wordt het balhoofd dan ook verkeerd belast.
De Trekdealer wilde me wel helpen met een extra spacer voor mijn projectje en gisteravond kon ik dus gaan prutsen.
De aerospacer is ongeveer 4 cm lang en heeft op 2,5cm een knik. Gewoon schuin afvijlen kan dus niet. De spacer is deelbaar, bestaat dus uit twee stukken en heeft nokjes om in elkaar te grijpen wat het ook nog ietsje lastiger maakt. Maar na drie kwartier mindful vijlen, passen en meten was het resultaat boven mijn verwachting.
De spacer zorgt er nu voor dat de spleet die er altijd is bij het balhoofd mooi gelijk is.
Sowieso voelde ik de gelukshormonen door mijn bloed stromen toen ik mijn fiets pakte en het aanpassen van de spacer gaf erg veel voldoening.