Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

dieseltje
Forum-lid

dieseltje 27 jul 2010 23:14

de zwarten schreef:ja, maar waarom is de default lengte zo kort? Om zoveel mogelijk keren 20 euro te verdienen?
Ik wil me graag laten overtuigen dat die 80mm door het grootste deel direct de goede maat is, maar mijn gevoel (en natuurlijk ook mijn eigen maten) zeggen me van niet.

Ernesto Colnago zette alle renners op hun op maat gemaakte fiets, en hij had er ook voor, dat voor goed stuurgedrag altijd een 11 of 12cm pen gemonteerd werd. Dat nam hij altijd mee in de andere maten van het frame. De oprichter van Canyon heeft toch ook nog gekoerst, waarom doet hij het dan helemaal anders?

Overall een 11cm stuurpen lijkt mij ook logischer.
No pain no gain, no guts no glory!

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 28 jul 2010 01:38

Ik heb niets extra hoeven te betalen voor een andere stuurpen (frame van madame-v)
Mijn trainingen op bikeplanner.com

tomtom
Forum-lid

tomtom 28 jul 2010 11:34

Volgens mij richt Canyon zich meer op de "tour" markt dan op de "race" markt. In veel gevallen is de stuurpenlengte voor die markt uitstekend. Voor mij en een aantal fietsvrienden in elk geval wel! Blijkbaar is de keuze van Canyon (als zo vaak) dus niet zo slecht!
Aeroad
Grail
Ultimate

danoontje
Forum-lid

danoontje 28 jul 2010 13:57

Wat een gemuts over een stuurpen. Je mag toch gewoon verwachten dat wanneer je een fiets koopt van een paar duizend euro dat je zelf kunt bepalen welke lengte stuurpen, breedte stuur en balhoofd erin/op komen? (zonder meerprijs)
Als je het bestelprogramma anders/beter inricht en dat gewoon aan kunt 'klikken' als consument kost het een mecanieker niet meer moeite om een stuurpen van 13 ipv 12 cm uit de doos te pakken. Waarschijnlijk staan die dozen nog naast elkaar ook..
En dan weiger ik dus om 20,- extra te betalen voor de wisselingen.

Vind het super mooie fietsen, maar dit is wat mij betreft een 'no go'. Geen maatwerk.
Anima Sana In Corpore Sano.

bruco
Forum-lid

bruco 28 jul 2010 14:18

Bij mijn Outlet fietsje pakte de standaard-pen goed uit, maar met
danoontje schreef:Je mag toch gewoon verwachten dat wanneer je een fiets koopt van een paar duizend euro dat je zelf kunt bepalen welke lengte stuurpen, breedte stuur en balhoofd erin/op komen? (zonder meerprijs)
Als je het bestelprogramma anders/beter inricht en dat gewoon aan kunt 'klikken' als consument kost het een mecanieker niet meer moeite om een stuurpen van 13 ipv 12 cm uit de doos te pakken.
ben ik 't eigenlijk wel eens.

foosho
Forum-lid

foosho 28 jul 2010 14:23

De fietsen worden aan de lopende band afgemonteerd voordat de order er is, daar besparen ze geld mee. Als het achteraf omgezet moet worden kost dat tijd en dus geld.
En ach, 20 euro, je kunt er natuurlijk ook flink geld bij doen en een ander merk kopen ;)

Ik rijd overigens ook met de standaard maat (10cm bij een 56), wel een Syntace :p

BonoCross
Forum-lid

BonoCross 28 jul 2010 14:28

danoontje schreef:Wat een gemuts over een stuurpen. Je mag toch gewoon verwachten dat wanneer je een fiets koopt van een paar duizend euro dat je zelf kunt bepalen welke lengte stuurpen, breedte stuur en balhoofd erin/op komen? (zonder meerprijs)
Als je het bestelprogramma anders/beter inricht en dat gewoon aan kunt 'klikken' als consument kost het een mecanieker niet meer moeite om een stuurpen van 13 ipv 12 cm uit de doos te pakken. Waarschijnlijk staan die dozen nog naast elkaar ook..
En dan weiger ik dus om 20,- extra te betalen voor de wisselingen.

Vind het super mooie fietsen, maar dit is wat mij betreft een 'no go'. Geen maatwerk.

Helaas moet ik je gelijk geven. Ik dacht dat de maten van de headset en de stuurpen voor mij goed waren (en ik zag het eerlijk gezegd ook niet zitten om voor een meerprijs de dingen te vervangen) maar achteraf gezien had ik dus toch andere maten nodig. Headset heeft me 50 euro gekost en een andere stuurpen zou me nu 85 euro kosten bij Canyon. Nu heb ik ook nog eens die standaard headset over die natuurlijk alleen op een Canyon past en waar ik dus niks meer mee kan (of iemand moet er nog één willen hebben voor weinig :D?).
Canyon Ultimate CF SL 2016

danoontje
Forum-lid

danoontje 28 jul 2010 14:51

Misschien snap ik het niet, maar volgens mij kun je op de site van Canyon nergens aangeven welke andere maten je wilt. Of je nu bij wilt betalen of niet. Het bellen en gedoe wat je daarmee hebt kost Canyon meer tijd/geld dan deze opties in de site verwerken. (Evenals het sponseren van een Pro Tour ploeg, maar dit terzijde.)

Verder heb ik altijd geleerd dat klachten ook koop-signalen zijn. Als ze dit oplossen/beter organiseren zie ik mezelf zeker op een Canyon rijden.
Anima Sana In Corpore Sano.

foosho
Forum-lid

foosho 28 jul 2010 15:17

Je kunt het bij de opmerkingen zetten (of bellen/mailen), al zou het idd stukken beter zijn als het meteen bij de bestelling kon.

Aangaande het vorige, van de Canyon FAQ:

Vraag
Kan ik een Canyon fiets ook met een andere afmontage of kleur krijgen?

Antwoord
Alle Canyon fietsen kunnen wij uitsluitend in de afgebeelde kleuren en afmontage leveren.

Reeds in de herfst van het voorafgaande jaar besluiten wij, welke modellen met welke afmontage in het volgende seizoen aangeboden worden. De aantallen van alle modellen worden vastgelegd en dienovereenkomstig worden de componenten direct bij de betreffende fabrikanten besteld. Het prijsvoordeel dat hierdoor behaald wordt, wordt direct aan de klant doorgegeven. Derhalve zijn wijzigingen niet mogelijk.

Uitzonderingen hierop zijn wijzigen van cassette vertanding, stuurbreedte als ook stuurpen lengte, die wij tegen een kleine meerprijs graag voor u uitvoeren.

petercanyon
Forum-lid

petercanyon 28 jul 2010 15:34

Hoi Mannen interessante discussie, veel verschillende meningen en dat mag uiteraard ook.
Duidelijk blijkt in deze dat er mensen zijn die begrijpen hoe het productieproces bij een fabrikant werkt en er mensen zijn die dit hier geen zicht op hebben en dan vanuit hun onderbuikgevoel of ervaringen met aankopen in een normale fietsenwinkel een mening hebben. Een zo kort mogelijke uitleg:
Wanneer het zoals bij Canyon over grote aantallen te produceren fietsen per jaar gaat moet je met een productieplanning werken, dit betekend dat al ongeveer een jaar voordat een model in productie gaat per model is vastgelegd hoeveel in welke maat, kleur en uitvoering met welke onderdelen op welke datum geproduceerd wordt. Hierop worden dan ook samen met de toeleveranciers planningen voor beschikbaarheid van de juiste onderdelen op het juiste tijdstip gemaakt. In het geval van de stuurpen waarover het nu gaat, de lengte wordt door ons bepaald op een gemiddeld juiste lengte bij een bepaalde framemaat, voor veruit het grootste gedeelte van onze klanten is de standaard lengte prima maar uiteraard spelen afwijkingen in lichaamsmaten, inzetgebied en persoonlijke voorkeur qua framemaat/stuurpenlengte een grote rol. Dit zijn wij ons bewust en vandaar dat wij als fabrikant een beperkte aanpassing aan de standaard spec's toelaten/aanbieden. Voor het productieproces is een wijziging aan een fiets echter een behoorlijk grote impact. Alle fietsen worden daarom altijd eerst in de standaard configuratie gebouwd en verpakt, moet er iets gewijzigd worden dan moet de fiets weer in het productieproces ingepland worden, uitgepakt, wijziging aangebracht, weer verpakt en daarna verzonden worden. Klinkt wellicht onlogisch en omslachtig maar voor een fabriek werkt dit op deze manier het best. De gevraagde € 20,- per wijziging is een bijdrage in de kosten voor het meerwerk. Willen wij de zeer scherpe prijsstellingen van onze fietsen/frames blijven behouden dan zullen wij zo kostengunstig mogelijk moeten werken, inkopen en produceren . Extra te maken kosten zullen wij in rekening moeten brengen.
Voor de duidelijkheid, bij geen enkele grote fabrikant kan een fiets door de dealer met bijvoorbeeld een langere stuurpen besteld worden (behalve wanneer deze fabrikant een custombuild programma heeft). Wil je als klant een andere stuurpen dan kan deze dealer dat uiteraard voor je doen en wellicht ook nog kosteloos, daarvoor heeft hij immers ook zijn winstmarge. Een Canyon koop je direct van de fabriek zonder tussenkomst van importeur of dealer, Voordeel: lagere prijs. Nadeel: je mist enkele service extra’s van de normale fietsenzaak ter plaatse.
Live is all about choices.

Gr. Peter

BonoCross
Forum-lid

BonoCross 28 jul 2010 15:56

Thanks voor de heldere uitleg Peter :)

Even een suggestie van mijn kant: ik denk dat het verstandig is om bijv. een stuurpen (en evt. ook de headset) net als de zadelpen los te verpakken en nog niet te monteren (dan heb ik het over het bestellen van losse framesets + zadelpen/stuurpen/headset zoals ik zelf heb gedaan). Je kan dan bijv. op de site aangeven dat een 90mm stuurpen wordt aangeraden bij een 54cm maar dat je ook kan kiezen voor 100mm/110mm etc. De stuurpen kan altijd los worden toegevoegd in de doos. Demonteren/dozen open maken etc. is dan totaal niet nodig. Die 20 euro meerprijs kun je dan volgens mij ook achterwege laten (1. er hoeft niks gemonteerd te worden en 2. er hoeft dus ook niks gedemonteerd te worden :)).
Voor complete fietsen kan ik begrijpen dat wat ik nu zeg omslachtig is maar voor losse framesets moet het een fluitje van een cent zijn.

En een stuurpen moet iedereen toch in principe wel kunnen monteren? De personen die een losse frameset bestellen moeten in elk geval al aardig handig zijn met fietsen anders kopen ze geen frame los.
Canyon Ultimate CF SL 2016

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 28 jul 2010 16:06

Persoonlijk heb ik geen enkele moeite met de handelswijze van Canyon. Ook ik had een los frameset besteld en had een langere stuurpen nodig. Dat mij dat iets meer kostte vond ik geheel logisch vanut de Canyon filosofie. Een dergelijke frame vind je nou eenmaal niet snel ergens anders voor zo'n scherpe prijs (ik kreeg ook korting vanwege mijn licentie). Gewoon lekker laten dus zo!

Plaats reactie