Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Specialized

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 13 okt 2011 21:25

Ik zie wel dat de geometrie van de SL4 anders is. De balhoofdbuis is vergeleken met de andere modellen uit de Tarmac serie korter. Voor de profs wellicht goed, ik vind het jammer. Het betekent een extra spacer. Ik zit nu eenmaal niet zo diep en nu kan ik met een topcap en 1 spacer toe. Ook de maat van het onderste balhoofdlager is anders, 1 3/8 i.p.v. 1,5, dus net als de Roubaix serie. Waarom gaan ze nu niet naar 1 of 2 standaardmaten.
Zaterdag op de beurs alles nog maar eens goed bekijken. Hopelijk zijn er niet alleen matte kleuren, daar hou ik niet zo van maar dat is gewoon een kwestie van smaak.

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 15 okt 2011 22:15

Vandaag in Utrecht geweest. Bij Specialized vertelden ze mij dat bij de SL4 de balhoofdbuis inderdaad korter was. Dat was op vraag van de profs, begonnen met Boonen, die graag dieper wilden zitten. Dat zal vermoedelijk in de volgende jaren ook naar de volgende Tarmac modellen doorsijpelen. Ook zei deze man mij dat het balhoofd bij de SL4 niet meer verdiept ligt zoals bij de SL3 en SL2 maar weer meer naar onderen. Dat zou weer op vraag van Cavendish geweest zijn, die overigens weer bijna vlak zat zoals hij mij liet zien bij de Venge van Cavendish die daar stond. Waarom 1 3/8 i.p.v. 1,5 kon hij geen sluitende verklaring voor geven.
Ik zag daar ook de tijdritfiets van Tonny Martin, alleen al door het daarnaar kijken krijg ik de neiging om naar de gyropractor te rennen.
Ook stond daar de zwart/rode Roubaix SL3, die was echt wel heel erg mooi. Om bij weg te kwijlen.

B@rts27
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 aug 2011 10:48

B@rts27 16 okt 2011 17:15

Op you-tube staan meen ik filmpjes over de sl4 en de reden waarom de balhoofdlagers kleiner zijn geworden. Naar ik meen heeft dat te maken met het frontale oppervlak van het frame. Minder frontaal oppervlak is meer aero, en dus sneller. Daarnaast wilden ze de voorkant en voorvork meer comfort geven en dat is gelukt door een andere constructie toe te passen. De cobra head constructie is stijver waardoor meer confort mogelijk is met kleinere lagers en minder dik balhoofd. Volgens mij heeft het hier mee te maken.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 19 okt 2011 20:53

Dit zou wel eens de nieuwe fiets van Team Omega Pharma-Quickstep kunnen zijn. Ze waren toch ook bezig met Cavendish binnen te halen?

Afbeelding

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 19 okt 2011 21:01

boswielrenner schreef: Ze waren toch ook bezig met Cavendish binnen te halen?
Inderdaad: waren. Wel een mooie bike trouwens...
Eenvoud kenmerkt het ware.

feysie
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:24

feysie 19 okt 2011 23:17

B@rts27 schreef:Op you-tube staan meen ik filmpjes over de sl4 en de reden waarom de balhoofdlagers kleiner zijn geworden. Naar ik meen heeft dat te maken met het frontale oppervlak van het frame. Minder frontaal oppervlak is meer aero, en dus sneller. Daarnaast wilden ze de voorkant en voorvork meer comfort geven en dat is gelukt door een andere constructie toe te passen. De cobra head constructie is stijver waardoor meer confort mogelijk is met kleinere lagers en minder dik balhoofd. Volgens mij heeft het hier mee te maken.
Een paar jaar geleden was de trend om grotere lagers te plaatsen. Fabrikanten argumenteerden toen dat dit 'stabieler' stuurde. Nu springen er veel op de aero-hype en moeten de lagers weer smaller.
Tja... :roll: :roll:

kikkie
Forum-lid
Berichten: 794
Lid geworden op: 30 mei 2006 01:15

kikkie 24 okt 2011 09:24

Afbeelding

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=42903" onclick="window.open(this.href);return false;
More likely than not, this was edited for typos. If it wasn\'t, it probably should have been.

"Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 okt 2011 09:29

Nice, weer eens een ander kleurtje.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

zorba
Forum-lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 20 jun 2010 14:37
Locatie: West Brabant

zorba 24 okt 2011 11:36

@kikkie;

Afbeelding
Do not CROSS the road!

martijnblaas
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 jul 2009 00:08

martijnblaas 24 okt 2011 12:41

Mooi hoor!!
Redbull Pro Team 4000, Dura-Ace, Reynolds, PRO, Selle Italia

kikkie
Forum-lid
Berichten: 794
Lid geworden op: 30 mei 2006 01:15

kikkie 28 okt 2011 09:42

Bedankt mannen:)
More likely than not, this was edited for typos. If it wasn\'t, it probably should have been.

"Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd"

carldv
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 jun 2011 17:46
Locatie: Boechout - BE

carldv 27 nov 2011 08:00

ik ben de overstap van Roubaix SL2 naar tarmac aan het overwegen.
heeft iemand een idee van het frame gewicht van:
tarmac SL 2 mt 56
tarmac SL 2 mt 58
tarmac SL 3 mt 56
tarmac SL3 mt 58
is er een groot verschil in rijgedrag tussen SL 2 en SL 3?
Ik vind de roubaix SL2 nogal zwaar aanvoelen en wil wat dat betreft een duidelijke verbetering voelen.
tarmac SL3
canyon ultimate AL
campa fan

Plaats reactie