Pagina 226 van 320

Geplaatst: 30 mei 2010 02:25
door casran
Amclassic-fan schreef:...
Daarbij kan ik me niet voorstellen dat 't aerodynamischer gaat zijn als je hoofd met enorme tijdrithelm volledig boven je rug uitsteekt ipv er voor te zitten.


Kerel, da's nu net de clue: hoe dieper je gaat zitten, hoe hoger je je hoofd moet brengen om vooruit te kijken en je hoofd vaak boven je rug uitsteekt. Als je de armpads omhoog brengt kan je compacter zitten en de tijdrithelm meer in lijn met je rug brengen. Ikzelf ben met mijn stuur een pak naar omhoog gegaan en mijn hoofd steekt haast niet meer boven mijn rug uit, dit itt met de situatie van toen mijn stuur lager stond. Net dààrom zijn een hele hoop tijdritposities de laatste jaren veranderd (zie oa. custom sturen bij Team Colombia of Saxo Bank).

Geplaatst: 30 mei 2010 11:03
door litespeed
C a s r a n schreef:
Amclassic-fan schreef:...
Daarbij kan ik me niet voorstellen dat 't aerodynamischer gaat zijn als je hoofd met enorme tijdrithelm volledig boven je rug uitsteekt ipv er voor te zitten.


Kerel, da's nu net de clue: hoe dieper je gaat zitten, hoe hoger je je hoofd moet brengen om vooruit te kijken en je hoofd vaak boven je rug uitsteekt. Als je de armpads omhoog brengt kan je compacter zitten en de tijdrithelm meer in lijn met je rug brengen.

Heb je hier voorbeelden van. Ik kan mij er weinig bij voostellen.

Geplaatst: 30 mei 2010 13:19
door casran
litespeed schreef:Heb je hier voorbeelden van. Ik kan mij er weinig bij voostellen.



Eigenlijk moet je dit dynamisch zien. Voorts: vergelijk alle positiefoto's van profs die met hun stuur omhoog gegaan zijn de laatste jaren (en ook de mijne, die een tijd geleden in dit topic stonden).

Geplaatst: 30 mei 2010 15:11
door frenkie
Sneak preview:

Afbeelding

to be continued :)

Geplaatst: 30 mei 2010 16:40
door franklin
Ik begrijp ook niet zo goed dat iedereen zich zo druk kan maken om zit posities. In mijn ogen is de ideale positie voor iedereen verschillend, het is een combinatie van aerodynamica en de houding waarin de rijder zich lekker voelt. Iedere rijder is aders en iedere zit daarom ook. Al die zogenaamde wetenschappelijke onderbouwingen kun je niet zo heel veel mee, als je kijkt naar wat jaren geleden als ideaal gezien werd, nu is dat totaal verschillend. Wat nu als best gezien wordt is over een een paar jaar al weer achterhaald. Gewoon luisteren naar je lichaam.

Geplaatst: 30 mei 2010 16:53
door litespeed
Franklin schreef:Al die zogenaamde wetenschappelijke onderbouwingen kun je niet zo heel veel mee, als je kijkt naar wat jaren geleden als ideaal gezien werd, nu is dat totaal verschillend. Wat nu als best gezien wordt is over een een paar jaar al weer achterhaald. Gewoon luisteren naar je lichaam.
Jaren geleden had je nog geen vermogensmeetsystemen...;)

'Gewoon luisteren naar je lichaam' als enige vingerwijzing voor de juiste zithouding is onmogelijk en veel te simplistisch.

Geplaatst: 30 mei 2010 17:47
door franklin
Ik zeg alleen dat metingen niet heilig zijn. Als de meting iets aangeeft waarbij ik voel dat het niet comfortabel genoeg is om lang vol te houden pas ik de houding iets aan. Alleen maar met je neus op je voorwiel gaan hangen om zo diep mogelijk te zitten omdat de zogenaamde kenners zeggen dat dat het beste is, zegt mij niets. Over tien jaar hebben de kenners wel weer een hele andere opvatting.

Geplaatst: 30 mei 2010 18:59
door litespeed
Het is een open deur dat je een houding ook nog vol moet kunnen houden natuurlijk. Daar is iedereen het hier over eens en mijn inziens ook niet het onderwerp van de discussie.

Geplaatst: 30 mei 2010 19:56
door amclassic-fan
C a s r a n schreef:
litespeed schreef:Heb je hier voorbeelden van. Ik kan mij er weinig bij voostellen.



Eigenlijk moet je dit dynamisch zien. Voorts: vergelijk alle positiefoto's van profs die met hun stuur omhoog gegaan zijn de laatste jaren (en ook de mijne, die een tijd geleden in dit topic stonden).


Bijv Larsson die toch zojuist de tijdrit won in de Giro is juist dieper gaan zitten, op de P3 zat hij korter en hoger dan op de Shiv.
De nr2 Pinotti blijft met z'n helm volledig onder z'n rug.

Iemand als Zabriskie blijft ook (bijna) volledig met z'n helm onder z'n rug tegenwoordig.
Afbeelding
Afbeelding
En wat te denken van Millar bijv:
Afbeelding

Geplaatst: 30 mei 2010 20:01
door casran
Amclassic-fan schreef:
C a s r a n schreef:
litespeed schreef:Heb je hier voorbeelden van. Ik kan mij er weinig bij voostellen.


Eigenlijk moet je dit dynamisch zien. Voorts: vergelijk alle positiefoto's van profs die met hun stuur omhoog gegaan zijn de laatste jaren (en ook de mijne, die een tijd geleden in dit topic stonden).


Bijv Larsson die toch zojuist de tijdrit won in de Giro is juist dieper gaan zitten, op de P3 zat hij korter en hoger dan op de Shiv.
De nr2 Pinotti blijft met z'n helm volledig onder z'n rug.

Iemand als Zabriskie blijft ook (bijna) volledig met z'n helm onder z'n rug tegenwoordig.



Mooie voorbeelden. Die Millar kijkt dus niet naar voor, maar naar beneden; zodra hij naar voor moet gaan kijken steekt hij met zijn hoofd als een vlag omhoog. Zabriskie zit helemaal niet diep (in drop zadel-armpads), en ook Pinotti is omhoog gegaan (wordt door mijn opmeter gezet, en Pinotti is een van de voorbeelden die hij mij toonde mbt oude vs nieuwe positie). Iedereen die diep zit en naar voor moet kijken steekt zijn hoofd omhoog; wie iets hoger zit, zit veel compacter.

Geplaatst: 30 mei 2010 21:32
door alstro
Franklin schreef:Ik zeg alleen dat metingen niet heilig zijn. Als de meting iets aangeeft waarbij ik voel dat het niet comfortabel genoeg is om lang vol te houden pas ik de houding iets aan. Alleen maar met je neus op je voorwiel gaan hangen om zo diep mogelijk te zitten omdat de zogenaamde kenners zeggen dat dat het beste is, zegt mij niets. Over tien jaar hebben de kenners wel weer een hele andere opvatting.


Wie zegt dat een tijdrithouding comfortabel moet zijn? Kwestie van training, zelfde als in de beugels rijden of andere zaken. Eerste keer voelt het niet lekker en kan je het 3 min volhouden. Na beetje training kan je het al 10 min volhouden.

Tijdrit houding is gewoon best mogelijke aero houding waarin je zoveel mogelijk vermogen kwijt kan.

Geplaatst: 30 mei 2010 22:04
door thunder_road
Casran;

vond nog een foto van Pinotti's giro TT-fiets.


[img=http://img690.imageshack.us/img690/4271/dsc03800zw.jpg]