Pagina 226 van 277
Re: Rose (voorheen Red Bull)
Geplaatst: 19 okt 2016 12:30
door cimecaron
Ik zou een maatje kleiner nemen. Zelf ben ik 1.73 en rij altijd maat 52. Dat is maat 53 bij Rose.
Re: Rose (voorheen Red Bull)
Geplaatst: 19 okt 2016 15:29
door MPolleke
Heb je al een bestaande fiets waar je goed op zit? Dan kun je daar kijken naar de lengte van de bovenbuis en balhoofdbuis (de belangrijkste maten).
Bij de Rose die je linkt is de bovenbuis 54 bij maat 55, en 53 bij maat 53. Het scheelt dus niet zo heel veel.
Re: Rose (voorheen Red Bull)
Geplaatst: 19 okt 2016 16:46
door Ideefixer
De bovenbuis bij maat 55 meet 54 cm maar de zithoek is 74,5 graden wat de lengte van de bovenbuis 1 cm verkort vergeleken bij fietsen met een meer standaard zithoek van 73,5. De hogere reach compenseer ik dan met een stuurpen van 9cm.
Niet mijn eigen fiets maar een trek domane maat 54 paste me goed.
De maat van mijn eigen fiets voldoet helaas niet als maatstaf want ik zit er niet lekker op. Deze is te groot met maat 56 op een cannondale caad 8: bovenbuis 56, zitbuis 57, balhoofdbuis 17, stack 57 (reach 38,5?). De fiets daarvoor meette iets beter met bovenbuis van 55, stack van 54,5, balhoofd 15 en een reach van 39 cm.
Re: Rose (voorheen Red Bull)
Geplaatst: 19 okt 2016 17:07
door cimecaron
Stuurpen is gebruikelijk tussen de 10 en 14 cm. Dus als je een stuurpen van 9 cm nodig hebt is dat wel een teken dat de fiets aan de grote kant is. Met een kleinere fiets ben je ook wendbaarder.
Re: Rose (voorheen Red Bull)
Geplaatst: 20 okt 2016 13:55
door gene
Trek Domane 54 past je goed? Dan kun je deze geometrie toch vergelijken met je nieuwe Rose.
Re: Rose (voorheen Red Bull)
Geplaatst: 27 okt 2016 23:34
door Ideefixer
En hij is binnen. Een ritje mee gemaakt. Rolt erg lekker en gaat duidelijk stuk harder dan mijn vorige fiets. Moet nog wel het een ander tweaken en accessoires zoals bidonhouders, tellertje zijn onderweg.
Excuus, maar Ik heb even geen beter plaatje.
Re: Rose (voorheen Red Bull)
Geplaatst: 28 okt 2016 00:57
door bandana
Ideefixer schreef:
En hij is binnen. Een ritje mee gemaakt. Rolt erg lekker en gaat duidelijk stuk harder dan mijn vorige fiets. Moet nog wel het een ander tweaken en accessoires zoals bidonhouders, tellertje zijn onderweg.
Excuus, maar Ik heb even geen beter plaatje.
Proficiat met je keuzefiets...vergeet vooral niet te genieten tijdens het fietsen...!!
Re: Rose (voorheen Red Bull)
Geplaatst: 12 nov 2016 11:08
door trek2.1
Sinds een maand heb ik een Rose Xeon CGF 3000. De afgelopen 6 jaar heb ik op een Trek 2.1 uit 2010 gereden (aluminium). Toen ik naar een nieuwe fiets ging kijken, was mijn oog eerst op Canyon gevallen. Echter, wilde ik graag de nodige aanpassingen voor wat betreft lengte van de stuurpen, zadel, cranklengte en keuze voor compact. Bij Canyon gaat dit niet lukken. Bij Rose wel, doordat je met de configurator de fiets volledig op jouw wensen kan samenstellen.
De geometrie van de Xeon CGF 3000 komt dicht in de buurt van mijn Trek 2.1. Ik heb een spacer van 1 cm minder nodig, omdat de stack 7mm hoger is. Ik heb gekozen voor een vrij korte stuurpen van 9 cm.
Belangrijke aanpassing is ook het stuur. In plaats van 44 cm gekozen voor 42 cm en dit bevalt heel erg goed. Conclusie is dat ik 6 jaar met een te breed stuur heb gereden. Door de juiste stuurbreedte kan ik veel gemakkelijker lange tijd op de remgrepen rijden. Ook de vorm van het stuur (Evo-curve) is prettig voor een ontspannen houding op de fiets. Het comfort wordt tevens vergroot door de carbon zadelpen, maar ook door de 25 mm banden.
Zadel is van Selle Italia SLS Flow. Ik reed al met Turbomatic flow, maar de SLS is vlakker, hetgeen mij beter bevalt.
De stijfheid van het frame is naar mijn mening uitstekend, maar dit komt ook doordat ik het met een minder stijf aluminium frame vergelijk. De stijfheid merk ik vooral bij staand op de trappers klimmen (Limburg) en bij een versnelling van 30 naar 40 km/h.
De fiets is volledig afgemonteerd met Ultegra (mechanisch). Schakelen verloopt vlot en als je bekend bent met Shimano onderdelen is afstellen van derailleurs vrij eenvoudig. Nadeel vind ik dat de achterrem onder het frame is geplaatst. Dit zorgt er voor dat je vooral onderweg minder gemakkelijk de rem even snel kan finetunen. Thuis op de standaard lukt het verder goed.
Ik heb gekozen voor een upgrade van de wielen: DT Swiss - RC 46 SPLINE H (HYBRID). Voorheen reed ik op Zonda's die zeker niet verkeerd zijn, maar deze wielen rijden vooral bij hogere snelheden bijzonder fijn. De wielen zijn niet overdreven licht, maar rollen goed door.
De fiets werd goed afgesteld geleverd en was netjes verpakt in een stevige doos. Het is in principe wielen plaatsen, stuur rechtzetten en balhoofd afstellen, trappers en zadel monteren en dan fietsen.
Na het rijden van de eerste 350 km op zowel vlakke wegen als de klimmetjes van Limburg, ben ik zeer tevreden over de Rose. Ik kan iedereen die op zoek is naar een comfort racer / Gran fondo racefiets deze van harte aanbevelen.
Re: Rose (voorheen Red Bull)
Geplaatst: 12 nov 2016 11:12
door svvander
Mooie review! Bedankt om dit te delen met ons en vooral veel plezier ermee.
Re: Rose (voorheen Red Bull)
Geplaatst: 12 nov 2016 14:02
door Bospaadje
Heb je ook een foto in het echt
Re: Rose (voorheen Red Bull)
Geplaatst: 15 nov 2016 15:09
door lupo
Mooi geschreven korte review. Beknopt maar toch informatief! Veel plezier met de Rose
Re: Rose (voorheen Red Bull)
Geplaatst: 02 dec 2016 19:32
door JorBak