Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 01 jul 2016 10:07

Neburhop schreef:Allen,

Ik ben onlangs wezen kijken om een Koga Myata Superwinner Alloy, afgemonteerd met Shimano Sante te kopen. Nu vertelde de verkoper dat hij hem in 2004 had gekocht voor 2000 euro, wat ik sterk betwijfel. Daarnaast is hij de enige eigenaar. De fiets staat al jaren stil in zijn schuur, twee lekke banden. De originele gaspatronen en bidon houders zitten er wel op. Het zadel was geloof ik een San Marco...(?)

Kan iemand mij vertellen tot wanneer Shimano Sante derailleurs produceerde? De beste man verwachtte er minimaal 400/500 euro voor te krijgen.

Meer informatie over dit Koga model is zeer welkom om een sterkere onderhandelingspositie te krijgen.

Bvd!
Biedt hij dit in Berlijn aan voor 400-500 Euro dan staan de kopers in rijen voor zijn deur opgesteld. De prijzen in Nederland zijn belachelijk laag.

Karl66
Forum-lid

Karl66 01 jul 2016 11:29

Ik denk ook dat het eerder realistisch is. In Nederland is gewoon een veel groter aanbod aan oudere stalen fietsen, waardoor je hier geen zeldzaamheidstoeslag hoeft te betalen, zoals in Berlijn.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 01 jul 2016 23:08

Ook als gewone gebruiksfiets is deze fiets beduidend meer waard dan 10% van een nieuwe fiets. De waardering voor klassiek staal is in Nederland te laag.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 03 jul 2016 11:50

ultra_ivo schreef: De waardering voor klassiek staal is in Nederland te laag.
Dat is gewoon marktwerking. Een liter water in de Sahara is nu eenmaal meer waard dan bij mij in de tuin.

Japaners betalen helemaal idioten prijzen voor stalen fietsen maar dat wil niet zeggen dat onze prijzen te laag zijn. Sterker: dit is een NL forum dus lijkt me logisch dat de NL markt de norm is ;)
Laatst gewijzigd door Gastheerg op 03 jul 2016 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Naambezet
Forum-lid

Naambezet 04 jul 2016 01:31

Oke heren, ik heb hier een 105 5800 groep liggen en wat wielen en wil een budget fiets er mee opbouwen. Wil een oude stalen fiets een nieuw leven geven maar loop tegen het volgende aan:
Trapas, deze kan ik vervangen door een bsa trapas zodat er een hollowtech II crank in kan?
Ik wil wel graag een normale stuurpen kunnen gebruiken, werken adapters een beetje of is dat not done?

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 04 jul 2016 09:47

In een retro topic is het misschien wel handig te vermelden wat je een normale stuurpen vindt ;)

Maar je bedoelt waarschijnlijk een ahead en als jij dat wil? Aanbod mooie quill is natuurlijk niet meer zo groot maar genoeg te krijgen.

Naambezet
Forum-lid

Naambezet 04 jul 2016 12:21

Een reguliere die je gebruikt op moderne fietsen. Wil namelijk een fiets opbouwen voor iemand anders in de zomer (10cm) en mezelf in de winter (13cm)
Dan is een stuurpen handiger

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 jul 2016 13:30

Als er nu ook een BSA trapas in zit kunt je die vervangen voor een BSA Hollowtech bottom bracket. Is het Italiaanse draad dan heb je daar ook gewoon een BB voor. Wel is het aan te raden het frame te (laten) vlakken als je overstapt op buitenboordlagers.

Stuurpen met een ahead adapter werkt prima maar is niet lichter of stijver dan een goede quill pen. Het enige kleine nadeel is dat je een extra bout hebt die in theorie los zou kunnen gaan. Verder ziet het er wat lomper uit maar als je voor 26mm klemming gaat scheelt dat al een hoop.

Het voornaamste is de inbouwbreedte van het achterwiel. Als dat al 130mm is kun je probleemloos overstappen op een moderne groep.
Campagnolo Ultra Dork

.jeroen.
Forum-lid

.jeroen. 04 jul 2016 18:35

Al een tijdje speelde ik met het idee om een extra gravelracer/winterfiets op te bouwen (de BMC heeft zo zijn beperkingen..) en hield daarom met een schuin oog Marktplaats in de gaten. Mijn oog viel al snel op deze Koga Miyata Traveller uit 1990. Verschillende Koga's van pa en ma hebben hier al in de schuur gestaan maar nog nooit had ik er zelf eentje gehad. Tot nu. Want na wat over en weer mailen kon ik gisteren de Traveller ophalen in Nijmegen.

Na een wasbeurtje was het tijd om te balans op te maken. Prachtige Shimano Deore LX groep, maar tot op de draad versleten. Frame heeft wat plekjes maar voor een gooi en smijt fiets is dat geen probleem.

Afbeelding

Inmiddels het meeste spul gedemonteerd en even een stuurpen van de juiste lengte erop gezet om te testen. Nu nog opzoek naar een 11cm quill stuurpen voor een schappelijk prijsje.
Afbeelding

Het demonteren van de trapas gaat volgens mij ook nog wel een dingetje worden. De eerste poging is al mislukt..
Afbeelding

Iemand enig idee hoe je zo'n kabelgeleider/ ingang noemt? Een van de twee heeft zijn beste tijd wel gehad.
Afbeelding

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 04 jul 2016 18:45

Leuk om die transformatie te zien.

Kabelgeleiders kan je van 3ttt nemen. De Fietsemaker Mario heeft vast nog een setje. Niet goedkoop. Zijn dezelfde als inmn Gios Torino Prodigiosa. Pulk er een uit en maak een foto. Ook van het gat. Dan kan ik redelijk beoordelen of het gaat passen.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 jul 2016 19:30

Iemand met een 3d printer lief aankijken. (NicoNB?)
Campagnolo Ultra Dork

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 04 jul 2016 19:37

Altijd in voor een 3D printje. :)

Wel even de vraag of een 3D plastic onderdeeltje deze krachten aankan.
Het proberen waard lijkt mij.

Plaats reactie