Tubeless
Afgelopen week mijn eerste tubeless lek ervaring gehad, ondanks dat het pas mijn 5e of 6e rit (weliswaar in de ardennen op erg slecht wegdek).
Nadat de sealant uit de band spoot heb ik het gaatje met mijn vinger dicht gedrukt en het wiel een paar keer rond gedraaid. Het lek leek hierdoor gedicht (is het mogelijk dat het lek op deze manier gedicht kan worden?)
Inmiddels was er best wat lucht uit de band ontsnapt en probeerde ik deze weer op te pompen met een handpomp. Echter is tijdens het pompen het tubeless ventiel vast gedraaid in de pomp waardoor ik uiteindelijk het ventiel heb af moeten breken en alsnog een binnenband erin heb moeten leggen.
Kan het kloppen dat, ondanks dat de sealant er best hard uit spoot, het lek alsnog gedicht werd?
Nadat de sealant uit de band spoot heb ik het gaatje met mijn vinger dicht gedrukt en het wiel een paar keer rond gedraaid. Het lek leek hierdoor gedicht (is het mogelijk dat het lek op deze manier gedicht kan worden?)
Inmiddels was er best wat lucht uit de band ontsnapt en probeerde ik deze weer op te pompen met een handpomp. Echter is tijdens het pompen het tubeless ventiel vast gedraaid in de pomp waardoor ik uiteindelijk het ventiel heb af moeten breken en alsnog een binnenband erin heb moeten leggen.
Kan het kloppen dat, ondanks dat de sealant er best hard uit spoot, het lek alsnog gedicht werd?
Ja, dat is volstrekt normaal. En dat je een beetje druk verliest is ook normaal.
Co2 patroon is geen goed idee; latex moet reageren met zuurstof opdat het vast wordt en de vrije zuurstof zit enkel in lucht. Volgende keer best gewoon oppompen in de hoop dat de latex zijn werk nog kan doen.
Daarnaast is co2 ook kleiner dan gewone lucht en gaat die sneller door kleine lekker verdwijnen. Het lek dat zo net gedicht werd door de latex wordt zo mogelijk terug opgeduwd ( wat je ook kan voor hebben als je met redelijk druk je band oppompt na een groter lek).
En natuurlijk wiel in beweging houden opdat nieuwe latex aan het lek kan worden toegevoegd...
Walter
Heb er 40ml bij gegooid en idd dat was de oplossing.wasbeer2006 schreef: ↑24 sep 2020 12:39 @DDX vul eens 30ml vloeistof bij en kijk dan eens na een ritje of die hard(er) blijft?
Bij dit probleem pakt de vloeistof vaak niet lekker op de zijkant. Lekker ff plat in het zonnetje leggen aan beide kanten helpt vaak ook wel.
Wangen van band waren afgelopen 2 dagen wel wat nat dus daar lekte het denk ik weg.
Maar hij staat nu al sinds zondag op druk.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat is prettig! Goed dat het is opgelost
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat is heel verschillend ik heb conti racekings op de MTB gehad (1o jaar terug). Die stonden na drie weken droog (90ml), en dat gewoon drie keer achterelkaar zonder te zweten, leek wel of die het opdronken. Heel bizar.
Ik heb op meegemaakt dat na een half jaar vrijwel alles er nog in zat.
Ik zou bij eerste montage 30 tot 40mm toch 60ml toevoegen. Het hangt ook van de band velg combo af hoeveel vloeistof gaat er verloren tussen de velg en hieldraad.
Ik heb op meegemaakt dat na een half jaar vrijwel alles er nog in zat.
Ik zou bij eerste montage 30 tot 40mm toch 60ml toevoegen. Het hangt ook van de band velg combo af hoeveel vloeistof gaat er verloren tussen de velg en hieldraad.
Ik ben het hier op het forum al meermaals tegengekomen, maar CO2 is echt wél een groter molecule dan de belangrijkste moleculen die lucht bevat hoor (N2 en O2)walter- schreef: ↑29 sep 2020 23:50 Daarnaast is co2 ook kleiner dan gewone lucht en gaat die sneller door kleine lekker verdwijnen. Het lek dat zo net gedicht werd door de latex wordt zo mogelijk terug opgeduwd ( wat je ook kan voor hebben als je met redelijk druk je band oppompt na een groter lek).
- jelmerjager
- Forum-lid
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 05 jun 2008 14:26
Ik heb een vraag over een Vittoria Corsa Control band (tubeless). Helaas is er een flinke scheur in gekomen. Nog wel thuis gekomen met de sealant die erin zat (MucOff), echter het gat is te groot om dicht te blijven. Nu lijkt mij plakken van binnenuit bij deze banden de enige optie. Echter is dat wel mogelijk met dit soort banden? In verband met het materiaal (cotton-casing)? Heeft iemand wellicht een oplossing/tip?
- jelmerjager
- Forum-lid
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 05 jun 2008 14:26
Sorry, iets genuanceerder: een snee van 4mm.
Daar zijn speciale tubeless plakkers voor. Google tubeless patch.