Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Tijdritfietsen

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 30 mei 2010 23:43

C a s r a n schreef:
Amclassic-fan schreef:
C a s r a n schreef:

Eigenlijk moet je dit dynamisch zien. Voorts: vergelijk alle positiefoto's van profs die met hun stuur omhoog gegaan zijn de laatste jaren (en ook de mijne, die een tijd geleden in dit topic stonden).


Bijv Larsson die toch zojuist de tijdrit won in de Giro is juist dieper gaan zitten, op de P3 zat hij korter en hoger dan op de Shiv.
De nr2 Pinotti blijft met z'n helm volledig onder z'n rug.

Iemand als Zabriskie blijft ook (bijna) volledig met z'n helm onder z'n rug tegenwoordig.



Mooie voorbeelden. Die Millar kijkt dus niet naar voor, maar naar beneden; zodra hij naar voor moet gaan kijken steekt hij met zijn hoofd als een vlag omhoog. Zabriskie zit helemaal niet diep (in drop zadel-armpads), en ook Pinotti is omhoog gegaan (wordt door mijn opmeter gezet, en Pinotti is een van de voorbeelden die hij mij toonde mbt oude vs nieuwe positie). Iedereen die diep zit en naar voor moet kijken steekt zijn hoofd omhoog; wie iets hoger zit, zit veel compacter.


Als Millar zijn hoofd echt "als een vlag" omhoog moet gaan steken, dan komt de punt van zijn helm door zijn ruggengraat naar binnen.

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 30 mei 2010 23:52

Zijn dit soort fietsen al een beetje verkrijgbaar op de markt? Ik ben voor komend seizoen een beetje aan het orienteren op een nieuw tt-frame en ik denk dat ik toch graag zo'n supersonisch ding wil aanschaffen. Ik ben ze eigenlijk nog niet tegen gekomen in de winkels.. Zijn ze al een beetje verkrijgbaar? volgens mij is de shiv al wel te koop, maar geldt dat ook voor de giant en BMC?

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 30 mei 2010 23:59

Robbebopper schreef:
C a s r a n schreef:Mooie voorbeelden. Die Millar kijkt dus niet naar voor, maar naar beneden; zodra hij naar voor moet gaan kijken steekt hij met zijn hoofd als een vlag omhoog. Zabriskie zit helemaal niet diep (in drop zadel-armpads), en ook Pinotti is omhoog gegaan (wordt door mijn opmeter gezet, en Pinotti is een van de voorbeelden die hij mij toonde mbt oude vs nieuwe positie). Iedereen die diep zit en naar voor moet kijken steekt zijn hoofd omhoog; wie iets hoger zit, zit veel compacter.

Als Millar zijn hoofd echt "als een vlag" omhoog moet gaan steken, dan komt de punt van zijn helm door zijn ruggengraat naar binnen.

Precies, en dat hoeft hij dus blijkbaar ook niet. Als hij naar voren wilt kijken is een kleine beweging al voldoende. Het gaat er om dat je 10m voor je kunt kijken (bij wijze van spreken). Niet dat je vogels in de lucht hoeft te tellen...

@Casran: Wat bedoel je met compacter bij een hogere zit? Welk aerodynamisch voordeel verkrijg je in deze positie om het ogenschijnlijke nadeel van een onvermijdelijk groter (hoger) frontaal oppervlak teniet te doen?

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 31 mei 2010 00:06

Stokie schreef:Zijn dit soort fietsen al een beetje verkrijgbaar op de markt? Ik ben voor komend seizoen een beetje aan het orienteren op een nieuw tt-frame en ik denk dat ik toch graag zo'n supersonisch ding wil aanschaffen. Ik ben ze eigenlijk nog niet tegen gekomen in de winkels.. Zijn ze al een beetje verkrijgbaar? volgens mij is de shiv al wel te koop, maar geldt dat ook voor de giant en BMC?



Die BMC is al langer op de markt, maar wordt op jouw maat gemaakt (je moet er voor naar Zwitserland). De Giant is verkrijgbaar, net als de Shiv. De Scott Plasma 3 komt in 2011 op de markt.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 31 mei 2010 00:10

C a s r a n schreef:
Stokie schreef:Zijn dit soort fietsen al een beetje verkrijgbaar op de markt? Ik ben voor komend seizoen een beetje aan het orienteren op een nieuw tt-frame en ik denk dat ik toch graag zo'n supersonisch ding wil aanschaffen. Ik ben ze eigenlijk nog niet tegen gekomen in de winkels.. Zijn ze al een beetje verkrijgbaar? volgens mij is de shiv al wel te koop, maar geldt dat ook voor de giant en BMC?



Die BMC is al langer op de markt, maar wordt op jouw maat gemaakt (je moet er voor naar Zwitserland). De Giant is verkrijgbaar, net als de Shiv. De Scott Plasma 3 komt in 2011 op de markt.


mmmzz, zo'n bmc zou wel heel vet staan bij mn huidige koersfietsencollectie van bmc.. maar ja, om er nou voor naar zwitserland te gaan.. misschien dat ik van de winter dan maar op wintersport moet...
Overigens staat hij niet in de veltec catalogus.. Volgens mij is die shiv iets van 5500 euro? is die bmc ook zo prijzig? en is die giant niet iets goedkoper?

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 31 mei 2010 01:12

litespeed schreef:Precies, en dat hoeft hij dus blijkbaar ook niet. Als hij naar voren wilt kijken is een kleine beweging al voldoende. Het gaat er om dat je 10m voor je kunt kijken (bij wijze van spreken). Niet dat je vogels in de lucht hoeft te tellen...

@Casran: Wat bedoel je met compacter bij een hogere zit? Welk aerodynamisch voordeel verkrijg je in deze positie om het ogenschijnlijke nadeel van een onvermijdelijk groter (hoger) frontaal oppervlak teniet te doen?


Zoals gezegd zit je met hogere armrests compacter en zal je meestal met een kleiner frontaal oppervlak uitkomen omdat je armen voor je romp komen, niet meer eronder.

Als je slechts 10m voor je kan kijken zal je overigens nooit een rechte lijn kunnen fietsen: daarvoor moet je minstens 50m voor je uit kunnen kijken. Enne... al eens geprobeerd om aan +50km/u slechts naar de grond van de eerst komende 10m te kijken? Dat moet scary zijn en binnne de kortste keer knal je door een put of rijd je op een obstakel.

Stokie schreef:mmmzz, zo'n bmc zou wel heel vet staan bij mn huidige koersfietsencollectie van bmc.. maar ja, om er nou voor naar zwitserland te gaan.. misschien dat ik van de winter dan maar op wintersport moet...
Overigens staat hij niet in de veltec catalogus.. Volgens mij is die shiv iets van 5500 euro? is die bmc ook zo prijzig? en is die giant niet iets goedkoper?



De BMC is al jaren te koop, maar zoals gezegd rechtstreeks in Zwitserland (niet via verdeler Veltec, die hem niet op stock neemt want het is maatwerk!). Prijs is een veelvoud van wat je over die Shiv vermeld, en ik denk dat de trip naar Zwitserland in de prijs zit.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

gustav
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 jan 2009 15:41

gustav 31 mei 2010 01:38

Hallo allemaal,

Ik ben ook een tijdritfiets aan het bouwen.
Ik ben 1.80m van lengte, en rij normaal op een racefiets met hor.bb.lengte van 56cm.
Het frame heb ik (zoals meerderen op dit forum) uit Taiwan geimporteerd en is hetzelfde als oa deze
ik heb de versie met 54cm horizontale bovenbuis, leek mij toch de juiste maat voor mij. (vuistregel is bbuis-lengte ong 2 cm korter dan je normale frame?)
Nu ben ik heb aan het opbouwen en probeer dit uiteraard binnen de UCI regels te doen. Dus ik heb het zadel netjes 5cm van de hartlijn van de trapas af gezet. Maar nu probeer ik hem ook binnen de 75cm regel te krijgen,....
Ik heb een standaard PRO missile stuur (met de 45gr gebogen pijpjes) en een 100mm stuurpen er bij gekocht.
Maar daarmee ging ik ver over de regel heen!
Als ik heb binnen die 75cm regel wil krijgen moet ik de stuurpijpjes maximaal naar binnen schuiven (stand 7) en een 60mm (!!!) stuurpen monteren, dan kom ik net op 74.5cm. kantje boort dus!! En ik heb het idee dat ik nu ook wel erg kort op het stuur zit, en de afstand van armkussentjes tot shifters ook kort is.

Zijn er meer mensen die moeite hebben/hadden om aan de ze regel te voldoen?
Is dit normaal of weet iemand waar dit in mijn geval aan ligt? Ik zie namelijk regelmatig tijdritfietsen (van dezelfde maat) met een veel langere stuurpen en hetzelfde stuur rijden,....

Groeten

Spuitwerk is klaar, moet nog wel bestickering op.
bovenbuis en binnenkant voor- en achtervork is afgeplakt geweest toen hij wit gespoten werd dus dit is carbon-structuur met blanke lak er over.


[img=http://94.100.114.33/972200001-97225000 ... _g9XR.jpeg]
[img=http://94.100.114.183/958550001-9586000 ... _0RTQ.jpeg]
[img=http://94.100.118.70/958550001-95860000 ... _Zr9V.jpeg]

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 31 mei 2010 01:42

ik denk dat een 9cm lange stuurpen wel minimaal is om het stuurcomfort te behouden..
Je moet de pijpjes een stukje afzagen.. (aan de achterkant wel te verstaan)

gustav
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 jan 2009 15:41

gustav 31 mei 2010 01:48

Stokie schreef:ik denk dat een 9cm lange stuurpen wel minimaal is om het stuurcomfort te behouden..
Je moet de pijpjes een stukje afzagen.. (aan de achterkant wel te verstaan)


dat leek mij zelf ook inderdaad want 60 is wel heeel erg kort.
Maarja, als ik die stuurpijpjes inkort wordt de afstand van shifter naar armkussentje nog korter.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 31 mei 2010 01:52

Stokie schreef:ik denk dat een 9cm lange stuurpen wel minimaal is om het stuurcomfort te behouden..
Je moet de pijpjes een stukje afzagen.. (aan de achterkant wel te verstaan)


Ik heb ooit nog met een 60mm stuurpen op een TT-fiets gereden. Leverde op zich niet veel problemen met bestuurbaarheid op.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

buch
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 mei 2006 20:05

buch 31 mei 2010 02:00

Op de baan rijdt mijn zoon ook met een ligstuur met een ik schat zo'n 6cm korte stuurpen.En die fietsen zijn nog wat nerveuzer qau sturen.
Dus zou ik een kortere stuurpen monteren geen probleem.

caranium
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 feb 2010 11:13

caranium 31 mei 2010 02:09

Mooie kar Gustav, heb je foto's van het bouw- en spuitproces?
Time flies like the wind, fruit flies like banana´s

Plaats reactie