Pagina 227 van 320

Geplaatst: 30 mei 2010 23:43
door robbebopper
C a s r a n schreef:
Amclassic-fan schreef:
C a s r a n schreef:

Eigenlijk moet je dit dynamisch zien. Voorts: vergelijk alle positiefoto's van profs die met hun stuur omhoog gegaan zijn de laatste jaren (en ook de mijne, die een tijd geleden in dit topic stonden).


Bijv Larsson die toch zojuist de tijdrit won in de Giro is juist dieper gaan zitten, op de P3 zat hij korter en hoger dan op de Shiv.
De nr2 Pinotti blijft met z'n helm volledig onder z'n rug.

Iemand als Zabriskie blijft ook (bijna) volledig met z'n helm onder z'n rug tegenwoordig.



Mooie voorbeelden. Die Millar kijkt dus niet naar voor, maar naar beneden; zodra hij naar voor moet gaan kijken steekt hij met zijn hoofd als een vlag omhoog. Zabriskie zit helemaal niet diep (in drop zadel-armpads), en ook Pinotti is omhoog gegaan (wordt door mijn opmeter gezet, en Pinotti is een van de voorbeelden die hij mij toonde mbt oude vs nieuwe positie). Iedereen die diep zit en naar voor moet kijken steekt zijn hoofd omhoog; wie iets hoger zit, zit veel compacter.


Als Millar zijn hoofd echt "als een vlag" omhoog moet gaan steken, dan komt de punt van zijn helm door zijn ruggengraat naar binnen.

Geplaatst: 30 mei 2010 23:52
door stokie
Zijn dit soort fietsen al een beetje verkrijgbaar op de markt? Ik ben voor komend seizoen een beetje aan het orienteren op een nieuw tt-frame en ik denk dat ik toch graag zo'n supersonisch ding wil aanschaffen. Ik ben ze eigenlijk nog niet tegen gekomen in de winkels.. Zijn ze al een beetje verkrijgbaar? volgens mij is de shiv al wel te koop, maar geldt dat ook voor de giant en BMC?

Geplaatst: 30 mei 2010 23:59
door litespeed
Robbebopper schreef:
C a s r a n schreef:Mooie voorbeelden. Die Millar kijkt dus niet naar voor, maar naar beneden; zodra hij naar voor moet gaan kijken steekt hij met zijn hoofd als een vlag omhoog. Zabriskie zit helemaal niet diep (in drop zadel-armpads), en ook Pinotti is omhoog gegaan (wordt door mijn opmeter gezet, en Pinotti is een van de voorbeelden die hij mij toonde mbt oude vs nieuwe positie). Iedereen die diep zit en naar voor moet kijken steekt zijn hoofd omhoog; wie iets hoger zit, zit veel compacter.

Als Millar zijn hoofd echt "als een vlag" omhoog moet gaan steken, dan komt de punt van zijn helm door zijn ruggengraat naar binnen.

Precies, en dat hoeft hij dus blijkbaar ook niet. Als hij naar voren wilt kijken is een kleine beweging al voldoende. Het gaat er om dat je 10m voor je kunt kijken (bij wijze van spreken). Niet dat je vogels in de lucht hoeft te tellen...

@Casran: Wat bedoel je met compacter bij een hogere zit? Welk aerodynamisch voordeel verkrijg je in deze positie om het ogenschijnlijke nadeel van een onvermijdelijk groter (hoger) frontaal oppervlak teniet te doen?

Geplaatst: 31 mei 2010 00:06
door casran
Stokie schreef:Zijn dit soort fietsen al een beetje verkrijgbaar op de markt? Ik ben voor komend seizoen een beetje aan het orienteren op een nieuw tt-frame en ik denk dat ik toch graag zo'n supersonisch ding wil aanschaffen. Ik ben ze eigenlijk nog niet tegen gekomen in de winkels.. Zijn ze al een beetje verkrijgbaar? volgens mij is de shiv al wel te koop, maar geldt dat ook voor de giant en BMC?



Die BMC is al langer op de markt, maar wordt op jouw maat gemaakt (je moet er voor naar Zwitserland). De Giant is verkrijgbaar, net als de Shiv. De Scott Plasma 3 komt in 2011 op de markt.

Geplaatst: 31 mei 2010 00:10
door stokie
C a s r a n schreef:
Stokie schreef:Zijn dit soort fietsen al een beetje verkrijgbaar op de markt? Ik ben voor komend seizoen een beetje aan het orienteren op een nieuw tt-frame en ik denk dat ik toch graag zo'n supersonisch ding wil aanschaffen. Ik ben ze eigenlijk nog niet tegen gekomen in de winkels.. Zijn ze al een beetje verkrijgbaar? volgens mij is de shiv al wel te koop, maar geldt dat ook voor de giant en BMC?



Die BMC is al langer op de markt, maar wordt op jouw maat gemaakt (je moet er voor naar Zwitserland). De Giant is verkrijgbaar, net als de Shiv. De Scott Plasma 3 komt in 2011 op de markt.


mmmzz, zo'n bmc zou wel heel vet staan bij mn huidige koersfietsencollectie van bmc.. maar ja, om er nou voor naar zwitserland te gaan.. misschien dat ik van de winter dan maar op wintersport moet...
Overigens staat hij niet in de veltec catalogus.. Volgens mij is die shiv iets van 5500 euro? is die bmc ook zo prijzig? en is die giant niet iets goedkoper?

Geplaatst: 31 mei 2010 01:12
door casran
litespeed schreef:Precies, en dat hoeft hij dus blijkbaar ook niet. Als hij naar voren wilt kijken is een kleine beweging al voldoende. Het gaat er om dat je 10m voor je kunt kijken (bij wijze van spreken). Niet dat je vogels in de lucht hoeft te tellen...

@Casran: Wat bedoel je met compacter bij een hogere zit? Welk aerodynamisch voordeel verkrijg je in deze positie om het ogenschijnlijke nadeel van een onvermijdelijk groter (hoger) frontaal oppervlak teniet te doen?


Zoals gezegd zit je met hogere armrests compacter en zal je meestal met een kleiner frontaal oppervlak uitkomen omdat je armen voor je romp komen, niet meer eronder.

Als je slechts 10m voor je kan kijken zal je overigens nooit een rechte lijn kunnen fietsen: daarvoor moet je minstens 50m voor je uit kunnen kijken. Enne... al eens geprobeerd om aan +50km/u slechts naar de grond van de eerst komende 10m te kijken? Dat moet scary zijn en binnne de kortste keer knal je door een put of rijd je op een obstakel.

Stokie schreef:mmmzz, zo'n bmc zou wel heel vet staan bij mn huidige koersfietsencollectie van bmc.. maar ja, om er nou voor naar zwitserland te gaan.. misschien dat ik van de winter dan maar op wintersport moet...
Overigens staat hij niet in de veltec catalogus.. Volgens mij is die shiv iets van 5500 euro? is die bmc ook zo prijzig? en is die giant niet iets goedkoper?



De BMC is al jaren te koop, maar zoals gezegd rechtstreeks in Zwitserland (niet via verdeler Veltec, die hem niet op stock neemt want het is maatwerk!). Prijs is een veelvoud van wat je over die Shiv vermeld, en ik denk dat de trip naar Zwitserland in de prijs zit.

Geplaatst: 31 mei 2010 01:38
door gustav
Hallo allemaal,

Ik ben ook een tijdritfiets aan het bouwen.
Ik ben 1.80m van lengte, en rij normaal op een racefiets met hor.bb.lengte van 56cm.
Het frame heb ik (zoals meerderen op dit forum) uit Taiwan geimporteerd en is hetzelfde als oa deze
ik heb de versie met 54cm horizontale bovenbuis, leek mij toch de juiste maat voor mij. (vuistregel is bbuis-lengte ong 2 cm korter dan je normale frame?)
Nu ben ik heb aan het opbouwen en probeer dit uiteraard binnen de UCI regels te doen. Dus ik heb het zadel netjes 5cm van de hartlijn van de trapas af gezet. Maar nu probeer ik hem ook binnen de 75cm regel te krijgen,....
Ik heb een standaard PRO missile stuur (met de 45gr gebogen pijpjes) en een 100mm stuurpen er bij gekocht.
Maar daarmee ging ik ver over de regel heen!
Als ik heb binnen die 75cm regel wil krijgen moet ik de stuurpijpjes maximaal naar binnen schuiven (stand 7) en een 60mm (!!!) stuurpen monteren, dan kom ik net op 74.5cm. kantje boort dus!! En ik heb het idee dat ik nu ook wel erg kort op het stuur zit, en de afstand van armkussentjes tot shifters ook kort is.

Zijn er meer mensen die moeite hebben/hadden om aan de ze regel te voldoen?
Is dit normaal of weet iemand waar dit in mijn geval aan ligt? Ik zie namelijk regelmatig tijdritfietsen (van dezelfde maat) met een veel langere stuurpen en hetzelfde stuur rijden,....

Groeten

Spuitwerk is klaar, moet nog wel bestickering op.
bovenbuis en binnenkant voor- en achtervork is afgeplakt geweest toen hij wit gespoten werd dus dit is carbon-structuur met blanke lak er over.


[img=http://94.100.114.33/972200001-97225000 ... _g9XR.jpeg]
[img=http://94.100.114.183/958550001-9586000 ... _0RTQ.jpeg]
[img=http://94.100.118.70/958550001-95860000 ... _Zr9V.jpeg]

Geplaatst: 31 mei 2010 01:42
door stokie
ik denk dat een 9cm lange stuurpen wel minimaal is om het stuurcomfort te behouden..
Je moet de pijpjes een stukje afzagen.. (aan de achterkant wel te verstaan)

Geplaatst: 31 mei 2010 01:48
door gustav
Stokie schreef:ik denk dat een 9cm lange stuurpen wel minimaal is om het stuurcomfort te behouden..
Je moet de pijpjes een stukje afzagen.. (aan de achterkant wel te verstaan)


dat leek mij zelf ook inderdaad want 60 is wel heeel erg kort.
Maarja, als ik die stuurpijpjes inkort wordt de afstand van shifter naar armkussentje nog korter.

Geplaatst: 31 mei 2010 01:52
door casran
Stokie schreef:ik denk dat een 9cm lange stuurpen wel minimaal is om het stuurcomfort te behouden..
Je moet de pijpjes een stukje afzagen.. (aan de achterkant wel te verstaan)


Ik heb ooit nog met een 60mm stuurpen op een TT-fiets gereden. Leverde op zich niet veel problemen met bestuurbaarheid op.

Geplaatst: 31 mei 2010 02:00
door buch
Op de baan rijdt mijn zoon ook met een ligstuur met een ik schat zo'n 6cm korte stuurpen.En die fietsen zijn nog wat nerveuzer qau sturen.
Dus zou ik een kortere stuurpen monteren geen probleem.

Geplaatst: 31 mei 2010 02:09
door caranium
Mooie kar Gustav, heb je foto's van het bouw- en spuitproces?