Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Pinarello

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 26 mei 2009 20:06

Amclassic-fan schreef:Maar hij heeft wel gewoon gelijk, die enorme toren is gewoon een teken van een slecht passende fiets en in sommige gevallen zelfs gevaarlijk. Vorkpijpen worden niet ontworpen op een toren spacers.

ha gelukkig: de spacerpolitie!

En hier spreekt de Hoofdcommissaris! ;)
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 26 mei 2009 20:09

devoorzitter schreef: Wat zou het gevaar kunnen zijn?

Het gevaar zou vorkbuisbreuk kunnen zijn. De belasting op het stuk vorkbuis boven je balhoofd wordt groter, wegens kracht*krachtarm (en die arm is hier het aantal cm spacers).

Verder duidt het erop dat je eigenlijk niet 'perfect' past op de geometrie of de maat die je gekocht hebt. Het is een beetje jammer om 1000den euro's aan een fiets uit te geven terwijl je er eigenlijk niet op past. Klinkt hard, maar het gebeurt nog al te vaak.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

perik
Forum-lid

perik 26 mei 2009 20:13

Stuurpen omdraaien, dan kun je de helft van de spacers al weghalen en is er niks aan de hand!

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 26 mei 2009 20:17

Hangt natuurlijk erg af van de toegepaste voorvork, hoe lichter de voorvork, hoe dunner de buis. Specialized geeft b.v. voor de Tarmac maximaal 40 mm spacers onder de stuurpen.
Hierboven gaat het dus gevaarlijk worden.

Ben het met de zwarten eens het is beter goed te kijken of de geometrie van de fiets bij je past! Zeker als je niet te diep wil zitten.

c40campy
Forum-lid

c40campy 26 mei 2009 20:22

De spacers zijn een verlengde balhoofdbuis, dus er is niks aan de hand. Mechanisch gezien dan...

devoorzitter
Forum-lid

devoorzitter 26 mei 2009 20:26

Wat ik dan toch niet begrijp is dat mijn carbon pina (met 3cm spacers-een spacertorentje dus) beter aanvoelt dan mijn andere twee fietsen die dezelfde framemaat hebben maar geen spacers (een giant en een stalen pina). Heeft het dan ook niet te maken met wat je persoonlijk lekker vindt rijden?
Pinarello FP5: Record, Zonda. Pinarello Treviso: Veloce, Easton Vista SL

andromeda
Forum-lid HC

Gebruikersavatar andromeda 26 mei 2009 20:32

c40campy schreef:De spacers zijn een verlengde balhoofdbuis, dus er is niks aan de hand. Mechanisch gezien dan...

Altijd gedacht dat het een paar losse ringen waren van alu of carbon, maar ik leer elke dag...;-))
"Try not. Do or do not......there is no try"

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 26 mei 2009 20:33

devoorzitter schreef:Wat ik dan toch niet begrijp is dat mijn carbon pina (met 3cm spacers-een spacertorentje dus) beter aanvoelt dan mijn andere twee fietsen die dezelfde framemaat hebben maar geen spacers (een giant en een stalen pina). Heeft het dan ook niet te maken met wat je persoonlijk lekker vindt rijden?

Heeft meer met je persoonlijk gevoel te maken. bovendien praat je over 3 verschillende fietsen dus de vergelijking lijkt mij niet echt objectief.

devoorzitter
Forum-lid

devoorzitter 26 mei 2009 20:42

Dat is precies wat ik bedoel: Dat mijn persoonlijk gevoel iets anders aangeeft dan de gangbare opinie op dit forum, namelijk dat spacers een teken zijn van een slecht-passend frame.
Ik volg dan liever mijn gevoel, namelijk dat mijn frame prima past. Of is dat heel raar gedacht?

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 26 mei 2009 20:49

Dat gevoel dat de fiets beter aanvoelt door die 3 cm spacers onder je stuurpen is natuurlijk klinklare onzin.

Een fiets met 5 mm of 10 mm aan spacers met een "normale" lengte van zadel- en stuurpen geeft je waarschijnlijk precies hetzelfde gevoel. En dat is een frame wat je ook werkelijk past.

devoorzitter
Forum-lid

devoorzitter 26 mei 2009 20:55

hoe kun jij nou bepalen dat mijn gevoel klinkklare onzin is?

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 26 mei 2009 21:00

devoorzitter schreef:hoe kun jij nou bepalen dat mijn gevoel klinkklare onzin is?

Je gevoel niet!, maar het idee dat dit komt door die 3 cm hoge spacertoren natuurlijk wel!

Plaats reactie