Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Tijdritfietsen

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 31 mei 2010 02:13

maar op de baan moet je weer veel minder sturen dan op de weg.. op de baan moet je een ligstuur vooral recht houden. dat is geen vergelijk met een wegfiets.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar persoonlijk zou ik voor minimaal 90mm gaan.

zo te zien heb je een cm of 3 over tot de knik naar boven begint. zaag eens 3 cm van de achterkant af, en steek hem dan nog eens maximaal in het stuur..

gustav
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 jan 2009 15:41

gustav 31 mei 2010 02:17

Stokie schreef:maar op de baan moet je weer veel minder sturen dan op de weg.. op de baan moet je een ligstuur vooral recht houden. dat is geen vergelijk met een wegfiets.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar persoonlijk zou ik voor minimaal 90mm gaan.

zo te zien heb je een cm of 3 over tot de knik naar boven begint. zaag eens 3 cm van de achterkant af, en steek hem dan nog eens maximaal in het stuur..


op de getoonde foto wat ik nog niet aan het meten gegaan.
Daar zijn de pijpjes inderdaad nog halverwege en zit de 100mm stuurpen er nog op. toen bleek de afstand dus dik over de 80cm te zijn,....
Die conus heb ik er ook al tussen uit en het stuur is ook maximaal naar beneden gegaan.

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 31 mei 2010 02:25

pfoe, dat is dan weer echt heel veel.. overigens is dat ook wel te zien. De shifter steekt bijna voor het wiel uit. ik denk bovendien dat dat niet heel lekker schakelt..

Als je je stuurtje zo monteert dat hij op 76 cm uitkomt, dan kraait er geen haan naar. Zo vaak wordt de fiets echt niet gecontroleerd. (of je wilt aan heel veel uci wedstrijden deelnemen) zorg dat je lekker zit en schakelt, dat is vaak het belangrijkst.

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 31 mei 2010 11:51

Ik zou toch wel maar zorgen dat je binnen de 75 cm zit. Vorig jaar deelgenomen aan het DK, NK en NCK en drie keer heeft mijn fiets in zo'n testbak gestaan.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 31 mei 2010 11:58

Ik heb met 60 mm op m'n TT gereden. Ik ben heel hard terug gerend naar m'n FM om er 80 mm van te maken. Je wilt hem ook nog kunnen controleren bij 5 Bfrt.

Ik vind het een hele gave bak trouwens. Alleen zijn rechte extensions meer mijn ding. Maar dat is heel persoonlijk.

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 31 mei 2010 12:03

Even een vraag van iemand die er weinig verstand van heeft, aan de heren hier die dat wel hebben:
Als het zoveel moeite kost om hem binnen de 75cm regel te krijgen, is het frame dan niet te klein gekozen?

gustav
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 jan 2009 15:41

gustav 31 mei 2010 12:15

Corniel schreef:Ik heb met 60 mm op m'n TT gereden. Ik ben heel hard terug gerend naar m'n FM om er 80 mm van te maken. Je wilt hem ook nog kunnen controleren bij 5 Bfrt.

Ik vind het een hele gave bak trouwens. Alleen zijn rechte extensions meer mijn ding. Maar dat is heel persoonlijk.


Bedankt!

Als ik de reacties-ervaringen zo hoor over de 60mm stuurpen denk ik dat ik inderdaad maar de extensions 2cm in moet inkorten en er een 80mm pen op ga zetten!

gustav
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 jan 2009 15:41

gustav 31 mei 2010 12:21

MrT schreef:Even een vraag van iemand die er weinig verstand van heeft, aan de heren hier die dat wel hebben:
Als het zoveel moeite kost om hem binnen de 75cm regel te krijgen, is het frame dan niet te klein gekozen?


Als je de zadelhoogte bekijkt lijkt het frame mij niet te klein ofzo.
Mannen van Aqua&sapone rijden op zelfde frame, en de maatverhouding lijkt over een te komen.
[img=http://94.100.119.234/975450001-9755000 ... _MOdC.jpeg]

Maar heel kort door de bocht; als ik makkelijker aan die regel wil voldoen zou dat toch juist met een kleiner frame beter gaan omdat die bovenbuislengte dan korter is, of zie ik dat nou verkeerd?

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 31 mei 2010 12:40

Ik vind de hele regel gewoon belachelijk. Iemand heeft ooit bedacht dat 75 cm wel een leuke afstand was. En 'grote' mensen mogen 5 cm extra. Deze regel is duidelijk bedacht door iemand achter een bureau zonder enige vorm van practische ervaring. Er wordt namelijk helemaal geen rekening gehouden met lichaamsbouw oid. Ik had liever gehad dat ze

Even terug naar de discussie. De 75 cm wordt idd makkelijker door een kleiner frame, omdat dan de balhoofdbuis dichter bij de loodlijn van de crank zit. Hierdoor zijn er meer centimeters 'over' voor de stuurpen en het tt-stuur.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 31 mei 2010 12:44

Corniel schreef:Ik heb met 60 mm op m'n TT gereden. Ik ben heel hard terug gerend naar m'n FM om er 80 mm van te maken. Je wilt hem ook nog kunnen controleren bij 5 Bfrt.



Zou niet weten waarom een tijdritfiets met een 60mm stuurpen plots onbestuurbaar is. Heb ooit nog duatlons en tijdrit gedaan met 60mm stuurpen, en nooit problemen mee gehad. Een van die duatlons was in Zwitserland met een heel technische afdaling... geen last eigenlijk. Op bovenstaande fiets lijkt de stuurpen gewoon te lang.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 31 mei 2010 13:12

Larsson vond zijn stuur nog steeds te laag staan, hij had hem liever 10 cm hoger:

Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 mei 2010 13:21

C a s r a n schreef:
Corniel schreef:Ik heb met 60 mm op m'n TT gereden. Ik ben heel hard terug gerend naar m'n FM om er 80 mm van te maken. Je wilt hem ook nog kunnen controleren bij 5 Bfrt.



Zou niet weten waarom een tijdritfiets met een 60mm stuurpen plots onbestuurbaar is. Heb ooit nog duatlons en tijdrit gedaan met 60mm stuurpen, en nooit problemen mee gehad. Een van die duatlons was in Zwitserland met een heel technische afdaling... geen last eigenlijk. Op bovenstaande fiets lijkt de stuurpen gewoon te lang.


Het is gewoon afhankelijk waar je 't stuur beet hebt en waar de pads zitten. Als je voor de rest alles 't zelfde laat en je zet alles in 1 keer 2 cm dichter bij dan geloof ik wel dat 't onbestuurbaar wordt.

Maar goed de regel is 80 cm en niet 75 cm. De enige voorwaarde waar je aan moet voldoen is de hoek die je bovenarm met je onderarm maakt. En als je boven de pak 'm beet 1m80 bent en je zadel op 5 cm achter je bracket hebt staan is die hoek echt wel prima in orde.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie