Pagina 228 van 320

Geplaatst: 31 mei 2010 02:13
door stokie
maar op de baan moet je weer veel minder sturen dan op de weg.. op de baan moet je een ligstuur vooral recht houden. dat is geen vergelijk met een wegfiets.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar persoonlijk zou ik voor minimaal 90mm gaan.

zo te zien heb je een cm of 3 over tot de knik naar boven begint. zaag eens 3 cm van de achterkant af, en steek hem dan nog eens maximaal in het stuur..

Geplaatst: 31 mei 2010 02:17
door gustav
Stokie schreef:maar op de baan moet je weer veel minder sturen dan op de weg.. op de baan moet je een ligstuur vooral recht houden. dat is geen vergelijk met een wegfiets.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar persoonlijk zou ik voor minimaal 90mm gaan.

zo te zien heb je een cm of 3 over tot de knik naar boven begint. zaag eens 3 cm van de achterkant af, en steek hem dan nog eens maximaal in het stuur..


op de getoonde foto wat ik nog niet aan het meten gegaan.
Daar zijn de pijpjes inderdaad nog halverwege en zit de 100mm stuurpen er nog op. toen bleek de afstand dus dik over de 80cm te zijn,....
Die conus heb ik er ook al tussen uit en het stuur is ook maximaal naar beneden gegaan.

Geplaatst: 31 mei 2010 02:25
door stokie
pfoe, dat is dan weer echt heel veel.. overigens is dat ook wel te zien. De shifter steekt bijna voor het wiel uit. ik denk bovendien dat dat niet heel lekker schakelt..

Als je je stuurtje zo monteert dat hij op 76 cm uitkomt, dan kraait er geen haan naar. Zo vaak wordt de fiets echt niet gecontroleerd. (of je wilt aan heel veel uci wedstrijden deelnemen) zorg dat je lekker zit en schakelt, dat is vaak het belangrijkst.

Geplaatst: 31 mei 2010 11:51
door joeptimmermans
Ik zou toch wel maar zorgen dat je binnen de 75 cm zit. Vorig jaar deelgenomen aan het DK, NK en NCK en drie keer heeft mijn fiets in zo'n testbak gestaan.

Geplaatst: 31 mei 2010 11:58
door corniel
Ik heb met 60 mm op m'n TT gereden. Ik ben heel hard terug gerend naar m'n FM om er 80 mm van te maken. Je wilt hem ook nog kunnen controleren bij 5 Bfrt.

Ik vind het een hele gave bak trouwens. Alleen zijn rechte extensions meer mijn ding. Maar dat is heel persoonlijk.

Geplaatst: 31 mei 2010 12:03
door Mr_T
Even een vraag van iemand die er weinig verstand van heeft, aan de heren hier die dat wel hebben:
Als het zoveel moeite kost om hem binnen de 75cm regel te krijgen, is het frame dan niet te klein gekozen?

Geplaatst: 31 mei 2010 12:15
door gustav
Corniel schreef:Ik heb met 60 mm op m'n TT gereden. Ik ben heel hard terug gerend naar m'n FM om er 80 mm van te maken. Je wilt hem ook nog kunnen controleren bij 5 Bfrt.

Ik vind het een hele gave bak trouwens. Alleen zijn rechte extensions meer mijn ding. Maar dat is heel persoonlijk.


Bedankt!

Als ik de reacties-ervaringen zo hoor over de 60mm stuurpen denk ik dat ik inderdaad maar de extensions 2cm in moet inkorten en er een 80mm pen op ga zetten!

Geplaatst: 31 mei 2010 12:21
door gustav
MrT schreef:Even een vraag van iemand die er weinig verstand van heeft, aan de heren hier die dat wel hebben:
Als het zoveel moeite kost om hem binnen de 75cm regel te krijgen, is het frame dan niet te klein gekozen?


Als je de zadelhoogte bekijkt lijkt het frame mij niet te klein ofzo.
Mannen van Aqua&sapone rijden op zelfde frame, en de maatverhouding lijkt over een te komen.
[img=http://94.100.119.234/975450001-9755000 ... _MOdC.jpeg]

Maar heel kort door de bocht; als ik makkelijker aan die regel wil voldoen zou dat toch juist met een kleiner frame beter gaan omdat die bovenbuislengte dan korter is, of zie ik dat nou verkeerd?

Geplaatst: 31 mei 2010 12:40
door joeptimmermans
Ik vind de hele regel gewoon belachelijk. Iemand heeft ooit bedacht dat 75 cm wel een leuke afstand was. En 'grote' mensen mogen 5 cm extra. Deze regel is duidelijk bedacht door iemand achter een bureau zonder enige vorm van practische ervaring. Er wordt namelijk helemaal geen rekening gehouden met lichaamsbouw oid. Ik had liever gehad dat ze

Even terug naar de discussie. De 75 cm wordt idd makkelijker door een kleiner frame, omdat dan de balhoofdbuis dichter bij de loodlijn van de crank zit. Hierdoor zijn er meer centimeters 'over' voor de stuurpen en het tt-stuur.

Geplaatst: 31 mei 2010 12:44
door casran
Corniel schreef:Ik heb met 60 mm op m'n TT gereden. Ik ben heel hard terug gerend naar m'n FM om er 80 mm van te maken. Je wilt hem ook nog kunnen controleren bij 5 Bfrt.



Zou niet weten waarom een tijdritfiets met een 60mm stuurpen plots onbestuurbaar is. Heb ooit nog duatlons en tijdrit gedaan met 60mm stuurpen, en nooit problemen mee gehad. Een van die duatlons was in Zwitserland met een heel technische afdaling... geen last eigenlijk. Op bovenstaande fiets lijkt de stuurpen gewoon te lang.

Geplaatst: 31 mei 2010 13:12
door arepol
Larsson vond zijn stuur nog steeds te laag staan, hij had hem liever 10 cm hoger:

Afbeelding

Geplaatst: 31 mei 2010 13:21
door amclassic-fan
C a s r a n schreef:
Corniel schreef:Ik heb met 60 mm op m'n TT gereden. Ik ben heel hard terug gerend naar m'n FM om er 80 mm van te maken. Je wilt hem ook nog kunnen controleren bij 5 Bfrt.



Zou niet weten waarom een tijdritfiets met een 60mm stuurpen plots onbestuurbaar is. Heb ooit nog duatlons en tijdrit gedaan met 60mm stuurpen, en nooit problemen mee gehad. Een van die duatlons was in Zwitserland met een heel technische afdaling... geen last eigenlijk. Op bovenstaande fiets lijkt de stuurpen gewoon te lang.


Het is gewoon afhankelijk waar je 't stuur beet hebt en waar de pads zitten. Als je voor de rest alles 't zelfde laat en je zet alles in 1 keer 2 cm dichter bij dan geloof ik wel dat 't onbestuurbaar wordt.

Maar goed de regel is 80 cm en niet 75 cm. De enige voorwaarde waar je aan moet voldoen is de hoek die je bovenarm met je onderarm maakt. En als je boven de pak 'm beet 1m80 bent en je zadel op 5 cm achter je bracket hebt staan is die hoek echt wel prima in orde.