Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Rose (voorheen Red Bull)

Tafkats
Forum-lid

Tafkats 17 apr 2017 13:08

Beste Rose, Red Bull collega's,

Iemand van jullie ervaring met snel stram wordende remmen? Ik had eerder al last van zeer stroeve remmen, onlangs remleidingen van mijn Rose PRo SL 2000 laten vervangen bij Rose. Zij gaven toen aan dat dit zou kunnen komen doordat: a) ik er al een stukkie mee gefietst had (3500km) b) de standaard remkabels van 105 niet RVS zijn.

Nu heb ik ongveer 300 KM op het fietsje gezeten en begint de achterkabel weer stroever te worden. Op fora vindt ik verder vooral de tip de remleidingen weer te vervangen maar dat lijkt me om de 300Km wat snel :P.

Iemand van jullie binnen de Rose community zelfde ervaringen/oplossingen?

Hoor t Graag!

Tim

Rob71
Forum-lid

Rob71 17 apr 2017 21:18

@Tim,

Is het een hydraulische remleiding of een remkabel?

@Hanzbe,

Mooie fiets. Staat je punt van je zadel alleen niet aan de lage kant, of is dit bewust?

Gr Rob

Tafkats
Forum-lid

Tafkats 17 apr 2017 22:09

Gewoon kabel, Shimano 105 Setje.

gene
Forum-lid

gene 17 apr 2017 22:20

Ik heb al 4 jaar een ProSL, duizenden km's en nog niet 1 keer de remkabvels vervangen. De race basiskabels van Shimano voldoen prima.
Is het het scharnierpunt van de rem niet dat stroef beweegt?

Rob71
Forum-lid

Rob71 18 apr 2017 09:06

Na 300km zijn je remkabels zeker niet versleten.

1) Beweegt je remklauw wel soepel of zit die al vast. Als je je remklauw met je hand samenknijpt en en je laat hem los beweegt hij dan soepel of niet?
2) Zit je kabel niet ergens in een rare knik, waardoor hij niet soepel beweegt.
3) Het kan zijn dat de buitenkabel niet netjes is afgeknipt. Hierdoor krijg je dat de buitenkabel de binnenkabel afklemt. Dat kun je testen door de kabel los te halen en en je buitenkabel over je binnenkabel proberen te laten glijden. Beweegt dit soepel of niet? Als dat niet is dan moet je kijken of het uiteinde van de buitenkabel niet "geplet" is. Dan beweegt de binnenkabel namelijk niet soepel genoeg en doet je rem het ook niet goed.

Hopelijk heb je hier iets aan.

gr
Rob

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 apr 2017 12:09

Rob71 schreef:
@Hanzbe,

Mooie fiets. Staat je punt van je zadel alleen niet aan de lage kant, of is dit bewust?

Gr Rob
Zadel staat met het vlakke middenstuk ongeveer 1 graad naar beneden. Dat valt dus wel mee én is bewust ;)

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 18 apr 2017 14:39

gene schreef:Ik heb al 4 jaar een ProSL, duizenden km's en nog niet 1 keer de remkabvels vervangen. De race basiskabels van Shimano voldoen prima.
Dat is dan wel weer het andere uiterste. Of je fietst te weinig, of je fietst alleen bij mooi weer of je hebt geen idee hoe nieuwe kabels aanvoelen :mrgreen:.

Ik vervang ze gemiddeld eens per jaar na de winter. Zeker slecht weer heeft een behoorlijke negatieve invloed op kabels. Vind het altijd heerlijk om weer met verse kabeltjes te rijden. Goedkope Shimano 105 kabels houden het prima een seizoen (ca. 10.000km) vol. Schakelkabels kosten zo'n €4,- per set en remkabels €6,- per set. Half uurtje werk en je fietsje voelt weer als nieuw.

gene
Forum-lid

gene 18 apr 2017 19:36

ypuh schreef:
gene schreef:Ik heb al 4 jaar een ProSL, duizenden km's en nog niet 1 keer de remkabvels vervangen. De race basiskabels van Shimano voldoen prima.
Dat is dan wel weer het andere uiterste. Of je fietst te weinig, of je fietst alleen bij mooi weer of je hebt geen idee hoe nieuwe kabels aanvoelen :mrgreen:.

Ik vervang ze gemiddeld eens per jaar na de winter. Zeker slecht weer heeft een behoorlijke negatieve invloed op kabels. Vind het altijd heerlijk om weer met verse kabeltjes te rijden. Goedkope Shimano 105 kabels houden het prima een seizoen (ca. 10.000km) vol. Schakelkabels kosten zo'n €4,- per set en remkabels €6,- per set. Half uurtje werk en je fietsje voelt weer als nieuw.
Ik heb een Rose Xlite en een ProSl, rij sporadisch in de regen. Jaarlijks ong 5000 km met iedere fiets. Na 4 jaar werkt dit nog perfect. Door de interne geleiding zitten de kabels uitstekend beschermd. Waarom iets vervangen als het nog perfect is? Omdat de fabrikant het voorschrijft om zich in te dekken en/of zijn omzet te verhogen? Ga nu stuurlint vervangen en dan zowel binnen- als buitenkabels vervangen, benieuwd of ik veel verschil ga voelen.

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 18 apr 2017 22:11

Ik sluit me hierbij aan. Bij mijn Red Bull Pro sl uit 2009 zijn slechts één keer de kabels vervangen. En ik fiets er véél mee.
Geen enkel probleem. Schakelt als een tierelier.

Je kunt naar mijn mening ook overdrijven. Ik lees hier ook wel eens van mensen (met een dikke sigaar in de nek) dat ze om de haverklap bladbouten moeten vervangen of de bracketlagers om de zoveel tijd weer eens moeten invetten of zoiets. Ook nog nooit nodig geweest bij die fiets.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 18 apr 2017 22:19

Valt wat van te zeggen, maar ik ken ook mensen die zeggen dat nieuwe groepen 'zo fijn en direct schakelen' maar zelf al 10 jaar met dezelfde kabels rijden.

Het gemiddelde niveau hier op Fiets.nl schat ik iets hoger in.

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 18 apr 2017 22:42

Hier zitten inderdaad relatief veel fanatiekelingen op materiaalgebied. Dat heeft veel voordelen. Je kunt zelf veel repareren en oplossen, en weet wat je moet aanschaffen om met goed materiaal rond te rijden. Keerzijde is wel dat je niet heel snel meer tevreden bent, en dat je soms dingen gaat doen omdat "men" zegt dat dat verstandig is.

Sinds ik lid ben van het forum is mijn bestedingspatroon grondig gewijzigd :? ;)

Voorheen fietste ik gewoon rond op een Gazelle van 12 jaar oud, met een groep (nog nooit van dat woord gehoord) waarvan ik nu nog steeds niet weet welk merk dat was.
Jaren lang met plezier gefietst. Als er iets kapot ging liet ik een vakman alles repareren. Ongetwijfeld ook af en toe een kabeltje hier en daar.

Maar ik heb gemerkt dat je, eenmaal besmet met het virus, op een bepaald moment nooit meer klaar bent met je spullen. Met kabels heb ik dat punt gelukkig nog niet bereikt.

Tafkats
Forum-lid

Tafkats 19 apr 2017 07:40

haha supermooi al die tips en tricks. @Rob ik zal de punten binnenkort nalopen en kom erop terug. Bedankt! rijd inderdaad ook in rotweer en woon nu in Brussel waar de wegen vaak goed vies zijn, maar zoals gezegd...300 KM.

Plaats reactie