Pinarello
Sinds wanneer valt 3cm onder de noemer spacertoren? Dat jijzelf als een gesoigneerde prof zonder spacers rijdt betekent toch niet dat iedereen dat zou moeten doen.
Zo lang het niet gevraarlijk of te slap wordt kun je spacers gebruiken. Dat een paar van die dingen gelijk een teken is van een niet passend frame is pas echt de klinkklare onzin.
Zo lang het niet gevraarlijk of te slap wordt kun je spacers gebruiken. Dat een paar van die dingen gelijk een teken is van een niet passend frame is pas echt de klinkklare onzin.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Gezien de uitspraak " twee fietsen van dezelfde framemaat" verwacht ik dat hij bedoelt dat er wat rechterop gezeten wordt.
@perik: 3 cm noem ik ook geen spacertoren, en valt bij bij ook nog onder de noemer passend frame, hoger is het naar mijn mening beter te kiezen voor een maatje groter of een fiets met een andere geometrie.
Persoonlijk vind ik het optisch geen gezicht, en is wat mij betreft ook een verkeerde (frame) keuze.
@perik: 3 cm noem ik ook geen spacertoren, en valt bij bij ook nog onder de noemer passend frame, hoger is het naar mijn mening beter te kiezen voor een maatje groter of een fiets met een andere geometrie.
Persoonlijk vind ik het optisch geen gezicht, en is wat mij betreft ook een verkeerde (frame) keuze.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
-
- Forum-lid
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 19 nov 2008 14:24
Mijn punt is dat iedereen zelf moet kunnen bepalen wat-ie prettig vindt rijden. En dat het dus heel vervelend is als er op dit forum voortdurend wordt gezeurd over spacers.
Pinarello FP5: Record, Zonda. Pinarello Treviso: Veloce, Easton Vista SL
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
devoorzitter schreef:Mijn punt is dat iedereen zelf moet kunnen bepalen wat-ie prettig vindt rijden. En dat het dus heel vervelend is als er op dit forum voortdurend wordt gezeurd over spacers.
Je kan hier toch niet vol blijven houden dat dit prettige rijden komt door het aantal spacers onder je stuur. Als je met meer dan 4 cm spacers onder je stuur moet gaan rijden, dan kun je beter voor een framemaat groter kiezen.
Je komt dan op dezelfde positie uit, het is veiliger en het ziet er optisch ook beter uit.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Kijk heel simpel. Die fiets is net in elkaar gezet. Spacers erop en rijden maar. Komende weken kijk ik wel wat de precieze hoogte moet zijn. Nu kan ik in ieder geval alle kanten op met afstellen. Ik heb ook een afspraak met de FM dat ik gewoon langs kan komen als ik de precieze hoogtemaat weet, en zaagt hij het teveel eraf.
Je kunt wel als een blinde meteen op uiterlijk gevoel- en zicht de zaag erin zetten, en vervolgens erachter komen dat je "net" een stukje teveel hebt afgezaagd..........
Qua gevaar is er niets te duchten. Dat is gewoon bangmakerij. Die voorvorken zijn sterk genoeg, en worden zo gemaakt dat je veilig kunt fietsen (rammen) zonder zorgen. Wat denk je dat er gebeurd met aansprakelijkheid/garantie en wat al niet meer als je stuur afbreekt door gebroken voorvork met legale spacers. Dat is gewoon fabrieksgarantie. Krijg je weer een nieuwe. Als dit echt onveilig zou zijn, worden die voorvorken wel korter geleverd.
Volgens mij zal ook geen FM een frame met onveilige te lange vork afleveren. Dat er natuurkundige wetten zijn kracht maal arm klopt. Maar de echte verschillen komen dan niet naar voren met een afstand van 20 of 30 mm hoogte. De breedte van je stuur is in dit geval dan veel meer bepalend voor de moment werking.
Je kunt wel als een blinde meteen op uiterlijk gevoel- en zicht de zaag erin zetten, en vervolgens erachter komen dat je "net" een stukje teveel hebt afgezaagd..........
Qua gevaar is er niets te duchten. Dat is gewoon bangmakerij. Die voorvorken zijn sterk genoeg, en worden zo gemaakt dat je veilig kunt fietsen (rammen) zonder zorgen. Wat denk je dat er gebeurd met aansprakelijkheid/garantie en wat al niet meer als je stuur afbreekt door gebroken voorvork met legale spacers. Dat is gewoon fabrieksgarantie. Krijg je weer een nieuwe. Als dit echt onveilig zou zijn, worden die voorvorken wel korter geleverd.
Volgens mij zal ook geen FM een frame met onveilige te lange vork afleveren. Dat er natuurkundige wetten zijn kracht maal arm klopt. Maar de echte verschillen komen dan niet naar voren met een afstand van 20 of 30 mm hoogte. De breedte van je stuur is in dit geval dan veel meer bepalend voor de moment werking.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Fietsernl schreef:Kijk heel simpel. Die fiets is net in elkaar gezet. Spacers erop en rijden maar. Komende weken kijk ik wel wat de precieze hoogte moet zijn. Nu kan ik in ieder geval alle kanten op met afstellen. Ik heb ook een afspraak met de FM dat ik gewoon langs kan komen als ik de precieze hoogtemaat weet, en zaagt hij het teveel eraf.
Dat is inderdaad geen slechte tactiek...
Fietsernl schreef:Je kunt wel als een blinde meteen op uiterlijk gevoel- en zicht de zaag erin zetten, en vervolgens erachter komen dat je "net" een stukje teveel hebt afgezaagd.......... .
Je kan dus ook als een blinde 2 maten te klein nemen en volop spacers monteren onder het mom dat het nog wel af te zagen zou kunnen zijn (wat daarom niet hoeft). En dan zit je gewoon opgescheept met een frame dat jij wel goed vindt, maar dat eigenlijk te klein is.
Fietsernl schreef:Qua gevaar is er niets te duchten. Dat is gewoon bangmakerij. Die voorvorken zijn sterk genoeg, en worden zo gemaakt dat je veilig kunt fietsen (rammen) zonder zorgen. Wat denk je dat er gebeurd met aansprakelijkheid/garantie en wat al niet meer als je stuur afbreekt door gebroken voorvork met legale spacers. Dat is gewoon fabrieksgarantie. Krijg je weer een nieuwe. Als dit echt onveilig zou zijn, worden die voorvorken wel korter geleverd.
Nu draai je het toch een beetje om, maar dat is natuurlijk jouw keuze. Vorken worden gewoon standaard geleverd met (pak'm beet) 40cm lengte, gewoonweg zodat ze op alle frames (tot en met 62cm) nog zouden passen. Als jij denkt dat jij dan (met enige zin voor overdrijving) 10cm spacers kan monteren op jouw Pina 52cm, dan heb je het niet begrepen.
Fietsernl schreef:Volgens mij zal ook geen FM een frame met onveilige te lange vork afleveren. Dat er natuurkundige wetten zijn kracht maal arm klopt. Maar de echte verschillen komen dan niet naar voren met een afstand van 20 of 30 mm hoogte. De breedte van je stuur is in dit geval dan veel meer bepalend voor de moment werking.
Prachtig, dat heilige naieve geloof in de fietsenmakergod. Dat kan, maar dat is natuurlijk geen garantie (de ene FM is de andere niet, en waarom is de jouwe eigenlijk echt zo betrouwbaar?). 20 of 30 mm gaat het inderdaad vaak niet maken. Maar hoger is:
1. lelijk
2. minder efficiënt in de overbrenging
3. door sommige fabrikanten niet onder garantie!
4. toch wel een beetje gevaarlijk.
De breedte van je stuur, en het gebruik spelen inderdaad mee. Ben jij een sprinter of een toerder. Maar bij een even breed stuur maakt 1cm spacer meer of minder wel veel uit, tenminste als het gaat om een respectabele toren van +3cm.
tot slot toch maar even:
Wat ik hier schrijf is puur hoe ik het zou gedaan hebben. Of dat relevant is moet jij maar voor jezelf uitmaken, of zal je (hopelijk niet) door scha en schande kunnen komen te ondervinden.Ben jij heel tevreden van jouw fiets en rijdt die fiets fantastisch, dan ben ik daar gewoon blij mee.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Fietsernl schreef:En dan zit je gewoon opgescheept met een frame dat jij wel goed vindt, maar dat eigenlijk te klein is.
Als jij denkt dat jij dan (met enige zin voor overdrijving) 10cm spacers kan monteren op jouw Pina 52cm, dan heb je het niet begrepen.
1. lelijk
2. minder efficiënt in de overbrenging
3. door sommige fabrikanten niet onder garantie!
4. toch wel een beetje gevaarlijk.
De breedte van je stuur, en het gebruik spelen inderdaad mee. Ben jij een sprinter of een toerder. Maar bij een even breed stuur maakt 1cm spacer meer of minder wel veel uit, tenminste als het gaat om een respectabele toren van +3cm.
Het is frame absoluut niet te klein, dit is trouwens de grootste maat. Ik ben een sprinter, en toer niet of nauwelijks. Maar ik houd niet van die hele diepe zit voorover. Ik vind dit minder storend staan, dan een omgedraaide stuurpen, die omhoog wijst. Dat vind ik echt lelijk. Hij zal nog wel iets zakken, maar niet veel.
Over de garantie maak ik mij geen zorgen, en dat het gevaarlijk is geloof ik echt niet.
Ps. Voor mij einde discussie
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
"Een leven in onwetendheid is uiterst aangenaam" Uit ‘Ajax, vers 550’
Van ‘Sophocles’
Als dit de grootste maat is, en je hebt +3cm spacers nodig, dan is Pinarello gewoon niet geschikt voor jouw afmetingen. De ziekte van deze tijd: vrouwen met een maatje meer die zich in haute couture willen heisen, en mannen met een Pinarello-virus die er niet op passen maar er toch eentje in huis willen hebben. Daarbij worden ze geholpen door de lokale middenstand om toch maar hun droom (geforceerd) te verwezenlijken. En zolang ze handelen naar wat Sophocles zegt, niet willen bijleren en zichzelf wat wijsmaken, is het mijn zaak niet, en inderdaad einde discussie (knipoog)
Van ‘Sophocles’
Als dit de grootste maat is, en je hebt +3cm spacers nodig, dan is Pinarello gewoon niet geschikt voor jouw afmetingen. De ziekte van deze tijd: vrouwen met een maatje meer die zich in haute couture willen heisen, en mannen met een Pinarello-virus die er niet op passen maar er toch eentje in huis willen hebben. Daarbij worden ze geholpen door de lokale middenstand om toch maar hun droom (geforceerd) te verwezenlijken. En zolang ze handelen naar wat Sophocles zegt, niet willen bijleren en zichzelf wat wijsmaken, is het mijn zaak niet, en inderdaad einde discussie (knipoog)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Joh, maar laten we er nu maar van uitgaan dat de maat wel goed is (we weten niks van zijn lichaamsmaten af??) en dat er inderdaad nog een stukje van de spacertoren afgaat
Iemand erop attent maken dat een lange spacertoren niet ongevaarlijk is, moet natuurlijk worden gezien als een advies. Dan is het aan die persoon zelf om daar wat mee te doen.
Iemand erop attent maken dat een lange spacertoren niet ongevaarlijk is, moet natuurlijk worden gezien als een advies. Dan is het aan die persoon zelf om daar wat mee te doen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Zadelhoogte zegt helemaal niets, je moet een frame gewoon zo kopen zodat het aantal spacers binnen de perken blijft. Ik lees hierboven van fietersnl, dan krijg je gewoon een nieuwe voorvork als ie afbreekt. HALLO, als je vorkpijp afbreekt mag je van geluk spreken als je niet serieus gewond raakt. Ik heb vorig jaar een vorkpijp gehad die afbrak, ik kwam wonderbaarlijk goed weg. Vraag eens aan Hincapie wat er gebeurd als je vork afbreekt...
Een fiets moet gewoon passen en niet passend gemaakt moeten worden via noodgrepen. Een vorkpijp wordt niet ontworpen op een toren aan spacers. Voor lichte voorvorken is 3 cm echt de max, meer geeft is slecht voor 't stuur gedrag (gebrek aan stijfheid) en gevaarlijk. Een vork met een dikke stalenpijp kan best meer hebben. Maar een passend frame kopen is een stuk betere oplossing. Maar ja de FM is wel gek als ie dat de klant probeert duidelijk te maken, want als hij niet oppast gaat de klant naar een andere FM toe die gewoon zegt dat 't geen probleem is.
Een langere balhoofdbuis geeft een veel betere constructie dan een spacertoren. Dan zit het bovenste lager namelijk hoger en wordt de arm van de kracht dus veel kleiner.
Er zijn gevallen waar een spacertoren van 4-5 cm de enige optie is, omdat ze bijv extreem lange benen hebben eventueel icm niet diep kunnen zitten. Maar in meer dan 9 van de 10 gevallen is het nergens goed voor en is er gewoon een fiets met slecht passende geometrie gekocht.
Een fiets moet gewoon passen en niet passend gemaakt moeten worden via noodgrepen. Een vorkpijp wordt niet ontworpen op een toren aan spacers. Voor lichte voorvorken is 3 cm echt de max, meer geeft is slecht voor 't stuur gedrag (gebrek aan stijfheid) en gevaarlijk. Een vork met een dikke stalenpijp kan best meer hebben. Maar een passend frame kopen is een stuk betere oplossing. Maar ja de FM is wel gek als ie dat de klant probeert duidelijk te maken, want als hij niet oppast gaat de klant naar een andere FM toe die gewoon zegt dat 't geen probleem is.
Een langere balhoofdbuis geeft een veel betere constructie dan een spacertoren. Dan zit het bovenste lager namelijk hoger en wordt de arm van de kracht dus veel kleiner.
Er zijn gevallen waar een spacertoren van 4-5 cm de enige optie is, omdat ze bijv extreem lange benen hebben eventueel icm niet diep kunnen zitten. Maar in meer dan 9 van de 10 gevallen is het nergens goed voor en is er gewoon een fiets met slecht passende geometrie gekocht.