Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

Gebruikersavatar
midstar
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40
Locatie: Heerhugowaard
Contact

Gebruikersavatar midstar 20 aug 2016 21:16

Ik heb voor mijn Propel 2015 een 2014 TCR Composite gehad.
Mij viel ook gelijk de bottom stijfheid op, dus directere krachtoverbrenging.
Wel is het zo dat wat de Propel betreft mij een in ieder geval halve maat kleiner geadviseerd werd tov de TCR.
En dit klopte wat voor mij betreft. Ik heb dit ook vaker gehoord. Zal wel met de geometrie te maken hebben.
Ik vind zelf de Propel iets zenuwachtiger in het sturen, directer of moeilijker te plaatsen, maar dit weegt niet op tegen de voordelen, ik vind hem zelfs comfortabeler dan de TCR.

Kleomantre
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 aug 2016 16:53

Kleomantre 20 aug 2016 21:37

Das fijn om te horen, dat het wellicht een eigenschap is van de Propel. Heb je daar dan ook voordeel mee over lange afstanden in snelheid? Of alleen om op gang te komen?

Ik was zelf nogal weg van het comfort van de Propel tov de TCR. En maakte op mij een indruk dat ik er op zich al rap geld tegenaan wil smijten (ook als vind ik de look en kleuren niet direct mijn ding). Op een punt na dus, over het weg/ stuurgedrag nog mijn twijfels. Dat zou dan beter kunnen zijn met ietjes kleiner frame. Of kun je het ook verbeteren met betere banden en velgen? Want zoals ik met de TCR een bocht durfde te nemen, zo zou ik graag altijd willen kunnen fietsen. Maar zal waarschijnlijk met een Propel ook al niet meer afhaken bij een bocht.

Gebruikersavatar
midstar
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40
Locatie: Heerhugowaard
Contact

Gebruikersavatar midstar 20 aug 2016 21:51

Ik denk zelf dat door zijn stijfheid het vermogen directer is ,en dus beter wordt afgegeven.
Dit is dus bij elke slag die je maakt bij versnellen, en in mindere mate op snelheid, maar toch nog steeds wel beter.
Het stuurgedrag kan je altijd iets veranderen met andere velgen en banden, maar dat is een uitzoekerij denk ik.
De propel is iets meer een vooruit fiets, en er zal vast een een band zijn die meer vertrouwen geeft in snellere bochten, maar ik rij bijna altijd vlak en geen wedstrijden dus voor mij niet interessant.

Kleomantre
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 aug 2016 16:53

Kleomantre 20 aug 2016 22:13

Is de Propel dan ook beter geschikt voor klimmen of is de TCR daarvoor ietwat beter? Of heb je daar geen idee van.

Ikzelf ben ook maar een recreatieve fietser, rijd nu sinds 2 jaar met 2 andere mensen en die rijden harder dan ik. Op m'n huidige fiets is het vertrouwen er niet in de bochten. Verlies vaak aansluiting en moeten zij niet snel door accelereren want anders ben ik gezien. En dat groeit toch op je in een niet positieve manier.

Rijd nu ritten van 35-70 km, meestal zo 50-60 km. Niveau is zo tussen de 28 en 32 km/h gemiddeld. Kan wel zijn dat ik meer of langer ga fietsen en heb vooral de ambitie eens keer goed de bergen in te gaan. Ik heb al wel eens gereden in de Alpen en vind afdalen op m'n huidige fiets met een procent of 9 of hoger op niet zo brede wegen toch maar een akelige bedoeling. Verder vind ik dat klimmen machtig mooi ondanks de moeite die het kost, Dus fiets zou ook fijn zijn om gelijk op meerdere terreinen mee uit de voeten te komen.

Gebruikersavatar
midstar
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40
Locatie: Heerhugowaard
Contact

Gebruikersavatar midstar 20 aug 2016 22:22

Hoe de Propel in de bergen is weet ik niet buiten de pukkeltjes op de veluwe om.
Maar ik vind de Propel niet slecht sturen tov van de TCR, maar meer anders, hij wil sneller de binnenkant opzoeken en dat is gewoon veel rijden en wennen.
tip, doe wat meer ritjes richting, of net over de 100km. Dit maakt je sneller op de kortere ritjes.

th0m
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 jun 2009 23:56

th0m 20 aug 2016 23:44

Wat bedoel je met een fiets die de binnenkant opzoekt?

Gebruikersavatar
midstar
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40
Locatie: Heerhugowaard
Contact

Gebruikersavatar midstar 20 aug 2016 23:51

th0m schreef:Wat bedoel je met een fiets die de binnenkant opzoekt?
Dat hij wat scherper instuurt dan de TCR bijvoorbeeld. Hierdoor kom je eerder,of te vroeg aan de binnenkant van de bocht waar je hem wat later had willen hebben, hierdoor moet je weer corrigeren. Dit is even wennen na een TCR gereden te hebben. Althans dit was voor mij zo.

Sensa-tion
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 jul 2016 21:18

Sensa-tion 20 aug 2016 23:56

Prachtige fiets met heerlijke stickering...behalve dan dat ik hem wat kaal vind in het midden. Daar had op het schuine stuk nog best een vette sticker mogen zitten.

Liverbird
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jun 2016 07:58

Liverbird 22 aug 2016 14:23

Hallo allemaal,

Ik ben van plan binnenkort een nieuwe Giant aan te schaffen, en neig heel erg naar een Propel, rij nu op een Defy maat M. Ik ben 1 meter 74 en heb een binnenbeenlengte van 79 cm. Welke maat Propel zou voor mij het beste zijn een M of een S?

Gebruikersavatar
midstar
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40
Locatie: Heerhugowaard
Contact

Gebruikersavatar midstar 22 aug 2016 14:26

Een S

Liverbird
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jun 2016 07:58

Liverbird 22 aug 2016 14:40

Dacht ik ook, maattabel op site van Giant geeft aan een M waardoor ik ging twijfelen...eerst maar eens een proefritje op een S doen!

rinivana
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:48

rinivana 22 aug 2016 15:25

De stack van een Defy maat m is 3 cm hoger dan een Propel maat s. Je moet dus of een stuk dieper gaan zitten of een spacertoren accepteren.

Plaats reactie