Vandaag geklust aan de fiets
Zojuist een stukje tesa tape in een velg gelegd om mijn mtb tubeless te maken. Tape had 2mm breder gemogen. Nu de biba er terug in op 4 bar om de tape goed aan te drukken en dan morgenmiddag kijken of ik de velg tubeless krijg.
Eerste wiel dat tubeless wordt gemaakt. Spannend dus voor me.
En mega kramp in mijn rechterhand van het wikkelen van de tape.. (1 velg gedaan)
En mega kramp in mijn rechterhand van het wikkelen van de tape.. (1 velg gedaan)
Vanmiddag eerst de fiets schoongemaakt en daarna begonnen aan bovenstaande klus.Theo V schreef: ↑02 mei 2023 15:49 Nog niet vandaag maar wel (hopelijk) deze week.
Ik moet mijn shifters vervangen.
Aangezien dit Di2 en hydraulische schijfremmen shifters zijn heb ik een paar vragen.
Ik heb dit soort shifter nog nooit vervangen.
1- Kan ik de remleidingen gewoon op/in mijn stuurlaten zitten en deze alleen loskoppelen op de shifters?
2- Ontluchten wil ik van onderen via de remklauw doen. (heb ik ooit op youtube gezien).
Bij mijn auto deed ik dat vroeger door het pedaal op te pompen en dan de 'bleeden' op de remklauw.
Kan dit ook of is de bovenstaande manier het beste.
3- Werkt mijn Di2 direct na het inpluggen van de kabeltjes of moet ik nog iets configureren in de e-tube app?
4- Weet er iemand toevallig een filmpje waar ze laten zien hoe het stuurlint komt te zitten Di2-stuurdop? (ik kan dat niet vinden)
BVD
Op zich ging het wel.
Wel wat dingetjes geleerd en het ontluchten moet ik zeker vaker doen want dat gaf een smeerboeltje.
Maar alles werkt dus ik heb zeker iets goeds gedaan.
bedankt!Ramon73 schreef: ↑03 mei 2023 20:15
Goed gewerkt! Dames die zelf sleutelen zijn zeldzaam.
Lager aan cassette zijde is niet zo goed afgedicht, ja, met een soort van labyrint. Goed met vet volduwen dan houdt het nog enigszins. Kogeltjes vervangen als het vet zo bruin is.
Rem- en versnellingskabels nog in orde? Kabel achterderailleur vervang ik elk jaar preventief, binnen en buitenkabel. Aangezien ik dan ook stuurlint moet vervangen, gaat de voorderailleur ook mee. Oude kabels gebruiken om de nieuwe in het frame te trekken. Stelt niet heel veel voor, derailleurs afstellen en stuurlint wikkelen is waar de tijd in gaat zitten (stuurlint wordt goed uitgelegd door Roel Peereboom op youtube).
Trapas toch wat tlc geven, cranks eraf, afdichtingen en spacers eraf, schoonmaken, mooie lik vet overal en weer monteren.
Ik leer een hoop van jullie hier, en vind het super leuk om te doen.
Kabels ga ik vervangen! Dat is inderdaad tijd.
Stuurlint doe ik elk jaar en dat ziet er steeds een beetje beter uit
Dat wordt weer nieuwe tools kopen... cranktool, kabelknipper...
Nouja uiteindelijk is het goedkoper dan de FM
Indien je schroefpotjes (zoals BSA) hebt, dan heb je die investering er na één of twee keer uit
Het gereedschap voor perslagers is wel wat prijziger...
Het gereedschap voor perslagers is wel wat prijziger...
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Iemand nog een werkplaats nodig?
https://www.classiccar-auctions.com/nl/ ... werkplaats
Niet zijken maar reiden !
Die gele bakjes zijn wel mooi! even met de hoge druk spuit de ruimte afspuiten en wellicht dat het dan wat wordtpino schreef: ↑06 mei 2023 11:19 Iemand nog een werkplaats nodig?
Zwijnenstal was een betere titel geweest.pino schreef: ↑06 mei 2023 11:19 Iemand nog een werkplaats nodig?
De vintage typemachines bovenop de kast zijn misschien de moeite waard
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 07 mei 2023 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Dogma F
Biba om aan te drukken heb ik 1x gedaan. De eerste keer. Daarna nooit meer.bakboord1 schreef: ↑05 mei 2023 16:28 Zojuist een stukje tesa tape in een velg gelegd om mijn mtb tubeless te maken. Tape had 2mm breder gemogen. Nu de biba er terug in op 4 bar om de tape goed aan te drukken en dan morgenmiddag kijken of ik de velg tubeless krijg.
En kramp in je hand is onnodig. Het tape moet hol staan in de velg, tegen velgbed en zonder kreukels.
2mm te smal is geen probleem, mits de spaakgaten afgedicht zijn. Ik heb nooit tubeless tape gezien van tesa, of heb je gewoon tape gebruikt?
Dogma F
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021