Over de wielersport en zijn beoefenaars.

De Armstrong soap

Gebruikersavatar
newd
Forum-lid
Berichten: 336
Lid geworden op: 12 nov 2007 10:33

Gebruikersavatar newd 19 jan 2011 15:07

Nog meer leesvoer over de LA soap in de nieuwe editie van Sports Illustrated. Gelukkig ook hier online te lezen.

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 21 jan 2011 17:02

Dopinggebruik is op basis van geruchten...

Wat feiten:

hij heeft tijden lang steeds de beste ploeg om zich heen gehad,
focus lag alleen op de tour en daar zat dus ook alle energie in,
beschikt over het beste materiaal en deed ook zo'n beetje de meeste testen,
allrounder - maar vooral ook sterk in de tijdrit, waar je verschil kan maken
hope trapfrequentie en daar speciaal op getraind, kijk maar eens wat er hier op het forum over trapfrequentie wordt geschreven...
hij kan regiseren en zaken afdwingen / naar z'n hand zetten,

Maar het belangrijkste, je kan nog zoveel doping gebruiken maar iedereen gaat aan de mentale kracht van Lance voorbij - winners mentality, een killer, zeg het maar en daar kan geen doping tegenop.
Laten we de wereld eens op z'n kop zetten. Het feit dat veel renners achter hem in het peloton WEL op doping zijn betrapt, zegt juist alles ! Die konden fysiek best wel mee, maar dienden met doping te compenseren voor de mentale kracht van Lance.

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 21 jan 2011 17:11

Het zijn niet zeker allemaal "zo maar" geruchten.
Ruud< schreef: Maar het belangrijkste, je kan nog zoveel doping gebruiken maar iedereen gaat aan de mentale kracht van Lance voorbij - winners mentality, een killer, zeg het maar en daar kan geen doping tegenop.


Volgens mij begrijp je niet zo veel van hoe doping werkt. Doping kan werken op het fysieke niveau als ook op het psychische niveau en zels beide. Behoudens dat heeft elke topsporter een winners mentaliteit. De winners mentaliteit wordt door doping nog verder versterkt.

Of die nu wel of geen doping heeft gebruikt ik vind persoonlijk Armstrong een mooi sportman, een smaakmaker. Daar houdt het dan ook wel op. Verder typisch Amerikaans, overdone, en een schreeuwer die graag bluft.
Doping kun je verder op verschillende manieren naar kijken. Ik denk (maar in geval van LA heb ik me daar niet verder in verdiept) dat LA na zijn kankerbehandeling aardig wat meds heeft gebruikt die normaal op de dopinglijst staan maar in zijn geval geoorlooft werd door de medische attesten die hij kreeg. Ik denk dat hij daar sowieso veel profijt van heeft gehad.
Afbeelding

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 21 jan 2011 17:20

Ruud< schreef:Maar het belangrijkste, je kan nog zoveel doping gebruiken maar iedereen gaat aan de mentale kracht van Lance voorbij - winners mentality, een killer, zeg het maar en daar kan geen doping tegenop.
Laten we de wereld eens op z'n kop zetten. Het feit dat veel renners achter hem in het peloton WEL op doping zijn betrapt, zegt juist alles ! Die konden fysiek best wel mee, maar dienden met doping te compenseren voor de mentale kracht van Lance.

Kun je nagaan wat hij kon bereiken met doping en mentale kracht gecombineerd. Waarmee ik maar wil zeggen dat het onzin is om simpelweg te stellen dat Armstrong geen doping nodig had omdat hij mentaal nu eenmaal zo sterk was.

Je "beste ploeg" argument is overigens precies waar die hele zaak van de DEA en de FEA nu om draait. Die Federale instanties menen blijkbaar een zaak te hebben met bewijzen dat die ploeg de beste was door dopinggebruik en meerdere oud-ploeggenoten zijn inmiddels gepakt of hebben zelfs bekend. Waarschijnlijk beter dan andere ploegen die ook gewoon doping gebruikten, maar laten we nu niet net doen alsof de US Postal ploeg een baken van schone sport was tussen de Ullrichs, de Pantani's, de Basso's en al die anderen.

US Postal is voor mij persoonlijk gewoon "Festina 2.0", nooit positief maar ze gebruikten en uiteindelijk bleef alleen de kopman zijn onschuld volhouden omdat hij het meest te verliezen had. Dus wat dat betreft wordt Armstrong denk ik "Virenque 2.0".
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 21 jan 2011 17:27

Daar heb je gelijk in. Heb genoeg in de sportschool gezeten en voorbeelden van dichtbij gezien om je stelling te kunnen bevestigen, maar idd zeker geen doping expert.

Wel kan ik de Amerikaanse mentaliteit goed genoeg beoordelen dat ik kan zeggen dat er mentaal een wezenlijk verschil is met Europeanen op het vlak van drive.

En nogmaals, ik heb het hier over feiten he, net zoals in 12 jaar nooit betrapt zijn.
Net zoals tijdens de laatste tour niet mee kunnen meekomen, gewoon omdat hij fysiek tekort kwam tegen de jongere garde en hij een tijd "eruit" was geweest.
Daarmee zeg ik overigens niets over het gegeven of hij nu wel of niet doping heeft gebruikt ik geef alleen een andere invalshoek en feiten aan.

eelcoz

eelcoz 21 jan 2011 17:32

Ruud< schreef:
En nogmaals, ik heb het hier over feiten he, net zoals in 12 jaar nooit betrapt zijn.


Onjuist, in de stalen van 1999 is doping gevonden.

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 21 jan 2011 17:37

Maar is ie ooit veroordeeld...........?
Kun je nagaan wat hij kon bereiken met doping en mentale kracht gecombineerd. Waarmee ik maar wil zeggen dat het onzin is om simpelweg te stellen dat Armstrong geen doping nodig had omdat hij mentaal nu eenmaal zo sterk was.
En daarmee sla je precies de spijker op z'n kop. Persoonlijk denk ik namelijk dat iedereen in het peloton doping gebruikt. Zelfs onze Michael Boogaard.
Oftewel, dan is iedereen weer gelijk en komt het toch weer op mentaliteit aan :)

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 21 jan 2011 17:46

Klopt, maar Armstrong is in die poel van dopinggebruik juist nu de gebeten hond omdat hij veel gewonnen heeft, categorisch ontkent ooit doping te hebben gebruikt en daarbij op een harde en agressieve van zich afbijt. Dat zet kwaad bloed. En nogmaals, wat Franse kranten of een Ierse journalist beweren is één, maar de DEA en de FEA achter je broek aan hebben is heel wat anders. Voor mij zegt alleen al het feit dat die instanties zich nu in Armstrong en US Postal gaan verdiepen al dat er echt iets aan de hand is.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5874
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 21 jan 2011 20:23

eelcoz schreef:Onjuist, in de stalen van 1999 is doping gevonden.


Er daar dan hard bewijs van?
Ik hoor dit de hele tijd maar ik heb daar nog nooit het echte bewijs van gezien.
Daar moet ik wel bij zeggen dat ik de uitspraken van de franse anti-dopingslabs met een hele grote korre zout neem.
Dus als iemand mij op weg kan helpen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39559
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 jan 2011 20:24

Timo 2.0 schreef: wat Franse kranten of een Ierse journalist beweren is één, maar de DEA en de FEA achter je broek aan hebben is heel wat anders. Voor mij zegt alleen al het feit dat die instanties zich nu in Armstrong en US Postal gaan verdiepen al dat er echt iets aan de hand is.


+1
Less is bore

eelcoz

eelcoz 21 jan 2011 20:32

Theo V schreef:
eelcoz schreef:Onjuist, in de stalen van 1999 is doping gevonden.


Er daar dan hard bewijs van?
Ik hoor dit de hele tijd maar ik heb daar nog nooit het echte bewijs van gezien.
Daar moet ik wel bij zeggen dat ik de uitspraken van de franse anti-dopingslabs met een hele grote korre zout neem.
Dus als iemand mij op weg kan helpen?


Tja, wat is hard bewijs in deze? Als een dopinglab zegt iets te hebben gevonden, ga ik er vanuit dat dat klopt. Op die basis zijn alle schorsingen tot stand gekomen. Het probleem hier was echter dat het onderzoek dat dit aantoonde nooit bedoeld was als dopingcontrole, maar slechts als test om opsporingsmethodes te verbeteren. Daarom 'kon men hier niets mee doen'.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5874
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 21 jan 2011 20:40

Waarom zou je dat desbetreffende lab geloven, zij hadden al jaren een conflict met LA.
Als zij dan naar buiten komen met iets heb ik juist het idee dat er meer mee speelt.
Ik zou juist een niet Frans lab eerder geloven.

Plaats reactie