Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Giro 2009

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 mei 2009 15:31

MrT schreef:
Concorde schreef:Wat betreft een rustdag verteren. Daar kun je als medische staf weinig aan doen. Het is een gegeven dat de ene renner met dikke benen uit de rustdag komt en de ander de rust echt nodig heeft.


Ja, en wat ik dus zeg is: Als je dat weet, doe er wat mee. Niks houd je tegen om op de rustdag hetzelfde ritme aan te houden, en gewoon 150km te gaan fietsen. (alleen dan niet in het rood natuurlijk). Als dat is wat je nodig hebt om in een belangrijke etappe daarna te kunnen pieken moet je dat doen.


Zo werkt dat niet, als de andere coureurs hun voorraden aan 't aanvullen zijn ga je niet je eigen voorraden weer verder uitputten. Ene Sastre had gewoon van hetzelfde probleem last. Het is iets wat iedere renner kan overkomen en wat ook vaak gebeurd. Alleen bij de kopmannen zie je het duidelijk als 't niet goed gaat.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 28 mei 2009 15:37

Er zijn toch zat renners die ook op een rustdag op de fiets stappen om de nodige kilometers te maken? Al zal dat wel op een lagere intensiteit gaan denk ik.

Overigens moeten we ook niet overdrijven natuurlijk. Hij ging als één van de weinige tot het einde mee met de versnellingen van Di Luca en moest pas in de laatste 250 meter wat toegeven. Een korte etappe was denk ik sowieso in het voordeel van de explosieve Di Luca. Eigenlijk heeft Menchov het dus gewoon uitstekend gedaan.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 28 mei 2009 15:37

mrcoffee schreef:Winst in een tijdrit kent geen bonificaties. Dus dat is wel jammer. Verder ben ik het met Bottecchia eens dat het wel de spanning vergroot omdat kopmannen ook in de eerste drie willen finishen.
+1
Is ook niet leuk als een type Sella alle etappes mag winnen.

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 28 mei 2009 16:15

Ik zie niet wat er oneerlijk is aan bonificaties? OK, ze vertekenen het beeld wel enigszins, maar iedereen kan er tenslotte voor meestrijden.
En inderdaad is het sowieso toch ook mooier renners te zien die niet enkel controleren, maar het ook afmaken.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 28 mei 2009 16:53

Wat sommigen hier in Mensjov,( behalve dat hij voor een Nederlandse ploeg rijdt) aantrekt weet ik niet, de wijze van koersen van die kerel doet mijn hart geen enkel ogenblik sneller slaan.
Geef mij maar types zoals Merckx, Pantani, Chiapucci, Di Luca, desnoods Ludo Diercksens of een Michaël Boogerd, e.d., een nieuwe Joop Zoetemelk hoeft voor mij geen grote ronde te winnen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 28 mei 2009 16:55

Amclassic-fan schreef: Zo werkt dat niet, als de andere coureurs hun voorraden aan 't aanvullen zijn ga je niet je eigen voorraden weer verder uitputten. Ene Sastre had gewoon van hetzelfde probleem last. Het is iets wat iedere renner kan overkomen en wat ook vaak gebeurd. Alleen bij de kopmannen zie je het duidelijk als 't niet goed gaat.


Dat ben ik niet met je eens. Je kan prima je reserves aanvullen terwijl je in beweging bent. 'Actief herstel' noemde mijn coach dat altijd. Het is per lijf verschillend. Natuurlijk ga je niet in het rood.

Ik vind het onnodig om op dat niveau slecht uit een rustdag te komen. Als het goed is ken je je lijf, en je begeleiders ook. Top sport is ook ervoor zorgen dat je je lijf kan laten pieken.

Tegelijkertijd ben ik het met je eens dat het natuurlijk niet altijd goed kan gaan. ook de beste paarden...
Concorde schreef:
Wat betreft de bonificatie seconden, eerst dacht ik ook zo. Maar nu zie je wel het positief effect dat kan optreden: strijd, al vanaf het begin

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 28 mei 2009 17:19

Tja en wat versta je onder rustdag? Zoals al eerder gemeld heb ik mensjov met eigen ogen de blockhaus op zien fietsen op de rustdag! Natuurlijk niet voluit, maar langzaam ging hij toch ook niet! Het fenomeen 'slecht uit en rustdag komen' zit volgens mij meer tussen de oren.
Wat sastre betreft; ik denk dat de klim (en de hele etappe) niet selctief genoeg waren voor hem. Idd meer iets voor de explosieve types zoals di luca en garzelli....

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat verlopen. Di Luca geeft op cyclingnews aan dat ie zelfs de rit van zaterdag nog wil aangrijpen om tijd terug te pakken. Hij is ook realistisch; hij zegt minstens 40 sec. voorsprong nodig te hebben bij aanvang van de tijdrit.

Maar eens kijken wat voor rit we vandaag krijgen. Gaat zo beginnen op de rai.....
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 28 mei 2009 17:51

De Vesuvius zal wel spektakel geven denk ik nu Di Luca weet dat een stoicijns kijkende Menchov eigenlijk alles kan betekenen en hij toch ook van vlees en bloed lijkt ;)

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 28 mei 2009 17:56

De strijd om het wit wordt ook nog zeer spannend! Zal Seeldraajers het redden? Hij heeft gisteren toch 2 min. verloren op masciarelli......

Ze hadden het net op de Rai trouwens over het 'passen' van mensjov in de laatste 200m van de etappe van gisteren. Ze lieten zien (middels uitvergroting) dat mensjov problemen had met schakelen. Tenminste daar leek het op. Hij probeerde kleiner te schakelen, maar dat lukte niet (of niet goed..)
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 28 mei 2009 18:29

Tja, Shimano hé... ;)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 28 mei 2009 18:46

Ik wilde het al niet zeggen..... :)
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 28 mei 2009 18:48

Je kunt 7 keer achterelkaar de tour mee winnen met die rommel ;)
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Plaats reactie