Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Mart Smeets

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 01 aug 2008 12:10

Nou dat is eens leuke info... Mart mag trouwens dringend een cursus Frans volgen: niets zo aandoenlijk als een Nederlander die zijn taal wil opsmukken en indruk maken met Franse woordjes en zinnetjes, en hierbij totaal door de mand valt (zowel uitspraak als taalgebruik).

Die Jan Janssens (de naam alleen al is zo ordinair dat geen Belg snapt dat je dit op je koersframe wilt hebben staan) is inderdaad geen aangenamen televisiegast, maar kom nou, via nerone, nu ga je mij toch niet komen vertellen dat een lefbek als Jan Mulder zijn woord daar niet tussenkrijgt? Jan Mulder is ook al zo vol van zichzelf... die eist steeds het woord op als het even kan.

Je vaststelling dat Smeets in zijn beginjaren een prachtig uniek programma heeft deel ik volledig... Ik vond het enig. Jammer dat het zo verwaterd is.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 01 aug 2008 12:15

Ik begin dit topic net zo te mijden als dat van die omhooggevallen siliconeneigenaresse uit de USA. Wie volgt?

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 01 aug 2008 12:19

>Jan Janssen
Ik denk dat het een schuilnaam is. Een "nom de plume" zou Mart zeggen.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

freek
Forum-lid
Berichten: 132
Lid geworden op: 25 apr 2005 15:11

freek 01 aug 2008 12:54

Het leuke aan dit hele geval (Smeets - JJ - Mulder -...) is wel dat het het in Vlaanderen bestaande clichébeeld over verwaande arrogante Ollanders zo lekker bevestigt! ;)

klontje
Forum-lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 14 okt 2007 22:09

klontje 07 aug 2008 18:26

Persiflage op de Mart Smeets-show (ook wel de avondetappe genoemd)
vrijdag 25 juli 2008

'Goedenavond dames en heren. Het is warm, het is donker, we zitten in de tuin van een schitterend kasteel en we drinken rode wijn. Du vin rouge. We gaan het hebben over hardrijden op de fiets. Over winnen, over verliezen, over pijn, over geluk. En dat alles in de boezem van de Tour. De Tour de France, het fenomeen dat ieder jaar gedurende drie weken dit gekke land in zijn greep heeft. Want de Tour is het leven in het klein - maar dan grootser... En mijn vraag aan mijn gast van vanavond is: mag ik dat zo zeggen?'

'Ja hoor.'

'Jazeker, zegt hij, dat mag. En hij kan het weten. Maar wat hij zich waarschijnlijk niet beseft, en de meeste kijkers wellicht ook niet, is dat ik, ooit, in een diep, ver, grijs, verleden eens tegen Eddy Merckx heb gezegd: "wielrennen is het leven". En wat zij hij toen? Wat zei "de Kannibaal"? Dat hij het met mij eens was. Want wielrennen heeft alles. En nu ben jij mijn gast en zeg ik dit tegen jou. - Dat mag toch?'

'Van mij wel.'

'En als ik nu, vanavond, in het land van Sartre en Barbara, onder de rook van dit paleiselijke prachtgebouw naar jou kijk en ik zeg het nogmaals: "de Tour is het leven in het klein, maar dan grootser" - dan weet jij wat ik bedoel.'

'Ja.'

'Want...?'

'Want Eddy Merckx vond het ook?'

'Inderdaad. En waarom? Jij weet dat als geen ander, jou gutst het Franse asfalt door de aderen, jij lag in de wieg met een binnenband om je nek, jij dronk de duurste Chateaubriand uit een bidon - mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen - dus jij kunt dat mooi aan de kijkers uitleggen: waarom is de Tour het leven in het klein?'

'Moet ík dat uitleggen?'

'Ja.'

'Maar jij verzint het toch?'

'Jawel, maar jij beseft je als geen ander hoe...'

'Zeg, moet je luisteren. Ik heb mijn hele leven gekoerst. Ik heb mijn botten gebroken en mijn sporen verdiend. Ik heb de Tour gereden. Daarom zit ik hier: om daar iets over te vertellen. Prima. Maar dan moet ik in de praktijk eigenlijk alleen maar jóuw geneuzel illustreren. Merk je dat? Dat heeft iets wonderlijks, nietwaar?'

'Ik ga nu iets heel geks zeggen.'

'Dat geloof ik graag.'

'Ik ga een naam noemen.'

'...'

'Als ik zeg: "Kim Kirschen" - begrijp jij dan wat ik bedoel?'

'Ik vermoed dat je "Kim Kirchen" bedoelt.'

'Precies. En wie is dat?'

'Jezus Christus, man! Dat weet je zelf toch ook wel? Als je iets wilt zeggen, dan moet je dat gewoon doen. En dan wil ik er best op reageren, maar je moet het eerst zelf zeggen. Dus vertel maar even wat Kim Kirchen ermee te maken heeft.'

'Kijk: dit is interessant. Jij begint over Kim Kirschen, en je beseft je direct...'

'Nee, nee, nee! Jíj begint over hem, hij heet Kirchen, zonder "s" dus, en "beseffen" is geen wederkerig werkwoord. Ik besef, jij beseft, wij beseffen! Ja?'

'Emotie. Woede. Is dit ook de Tour?'

'...'

'Kijk: je staat op. Ik zie dat je het meent. Dames en heren, kijkt u eens wat er nog een veerkracht in dat oude, taaie sporterslijf zit. Schitterend. Maar wacht - mijn vingertje gaat omhoog: ik ga je onderbreken. Jean Nelissen, "de Neel", die heeft mij ooit geleerd dat op zo'n moment - au! Godverdomme zeg, wat doe jij nou? Hee! Waar ga je heen?'

(bron: wielerland.nl)

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 07 aug 2008 18:33

:D :D
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 08 aug 2008 09:02

Hij is leuk.


Voor wie nog niet genoeg Smeets heeft, hij is er weer bij in Peking.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 08 aug 2008 10:29

lior63 schreef:Voor wie nog niet genoeg Smeets heeft, hij is er weer bij in Peking.



Ja, ik begrijp het niet zo goed. In China zijn er geen kastelen, is er geen Franse wijn en kan je ook niet ongepast slecht Frans praten in de uitzending... en bovendien zijn er op de Olympische Spelen een pak meer sporten waar Mart nóg minder van af weet. Of is dat nu net de bedoeling? :D
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

oldboy
Forum-lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 11 apr 2008 09:46

oldboy 08 aug 2008 10:32

Boycotten we nu zo niet indirect de spelen als we Mart naar Peking sturen?!

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 08 aug 2008 14:26

Er zijn meer lotgenoten, dames en heren;

http://anti-mart-smeets.hyves.net/

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 08 aug 2008 14:37

Ik ben normaal niet anti_mart, maar gisteravond was het echt tenenkrommend. Eerst een filmpje waarop Erica Terpstra de sporters verwelkomde in Peking. Vervolgens Mart:

"Ze is zoals ze is, en zo is ze!
"Ja toch, schitterend toch!"
"Ze is zoals ze is, of niet? Wat vind jij?"
"Zo is ze en zo zal ze altijd blijven"

Gebruikersavatar
r.hilferink
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 13 apr 2004 14:54

Gebruikersavatar r.hilferink 09 aug 2008 13:43

Hoe halen ze het bij de NOS in het hoofd om Mart Smeets ALLEEN (of uberhaupt) het commentaar te laten verzorgen bij de olympische wegwedstrijd!!

Misser op misser en gewoon niet zien wat iedere leek al wel ziet.
Enkele voorbeelden:
1. Sanchez wordt gefeliciteerd door de tourwinnaar, was toch echt Valverde die 'm direct in beeld feliciteerde.
2. Evans gaat versnellen (Rodgers....)
3. Hij ziet pas dat er iemand aankomt wanneer Cancellara al voorbij Kolobnev en Rodgers is gereden..
Laat hem toch gewoon de avondetappe of iets dergelijks doen of een boek schrijven.

Je moet doen waar je goed in bent!
Red Bull Pro SL 3000
Gazelle Cyclocross

Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie