Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Campagnolo 2009?

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 27 okt 2008 09:21

Sharkman 1 schreef:Perik wrote:
Ik ga een beetje naar een fietsenmaker om een ketting te laten vervangen. Voor 10sp had je ook de speciale Campa pons nodig, maar dat werkt ook gewoon met een tacx pons van een tientje.
Oerdomme opmerking (en nog gevaarlijk ook). Hoe kun je zoiets over een nieuw produkt zeggen als je hem nog niet eens van dichtbij hebt gezien.....

Nieuwe ketting kan met geen enkele andere pons vastgeklonken worden. Systeem werk met een geperste eindpen d.w.z. de pin wordt niet alleen in de ketting geperst maar tevens aan de andere kant plat/uit elkaar gedrukt zodat de pin als het ware gekloken wordt Doe je dit niet en gebruik je een andere pons dan blijft het pinnetje los zitten met alle risico's vandien.

Heb de pons meteen besteld, het is waarschijnlijk ook de enige optie aangezien niet heel veel fietsnemakers deze investering ook zulllen doen (tot ze beseffen dat iets anders niet gaat werken). Ben al aan het testen geweest met een kettingschakels maar de passing van de dunste versies (Shimano 10 speed) overtuigd me nog niet zelfs de sram schakel zwemt een beetje en dat kan niet de bedoeling zijn.



Je kan als FM er toch niet omheen om het voorgeschreven gereedschap te gebruiken. Mocht er iets gebeuren/ mis gaan en je hebt het niet volgens de procedure gewerkt, dan sta je zacht gezegd voor aap.

Zo is er ook een golf geweest met gebroken 10 sp kettingen omdat iedereen de ketting wel even op maat maakt. Aan de verkeerde kant.

Ben het met Sharkman eens dat als je er nog niet mee gewerkt hebt, en goed in verdiept, je niet dat soort uitspraken moet doen.

evers
Forum-lid
Berichten: 1188
Lid geworden op: 21 mar 2006 20:58
Locatie: Eindhoven

evers 27 okt 2008 10:06

Ben toch wel benieuwd naar wat knutselaars die de groep al op de fiets hebben zitten...

krijg deze week een setje shamals binnen.. kan die dadelijk weer in de verkoop gooien.

Ik kan voor een prikkie een 10 speed groep overnemen (nieuw). wellicht is dat een optie.. alleen wil ik niet dat later blijkt dat ik wel gewoon 11 speed had kunnen monteren..
Train ze!

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 27 okt 2008 10:15

Sharkman, hartelijk dank voor je kwalificaties. Ik zeg alleen dat de oude 10sp ook met een gewone pons gemonteerd kon worden, in tegenstelling tot wat Campa en jij zeggen. Kan dit met de 11sp ketting niet, dan zou ik inderdaad gewoon wachten op een alternatief van KMC/Wipperman oid. Ik vind 160,- voor een kettingpons echt te zot voor woorden, pure geldklopperij.

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 27 okt 2008 10:18

In je laatste opmerking kan ik me wel weer vinden.. Waarom niet met een missing link werken bijv..
Dat maakt het voor iedereen makkelijker en toegankelijker

carbonfreaks
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 25 mei 2006 16:34

carbonfreaks 27 okt 2008 10:23

Livio Livius schreef: Dan blijft toch de vraag wanneer KMC met een missing link komt?
YBN heeft iig al een 11sp ketting op de markt met missing link. Ben nog niet in de gelegenheid geweest om ze te bestellen maar zal niet lang duren.

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 27 okt 2008 10:41

160 euro voor een kettingpons :S... Wel heel slim van Campa, zo kunnen ze lekker snelle winst maken. En ik neem toch aan dat elke zichzelf respecterende fietsenmaker zo'n ding gewoon besteld als het echt nodig is.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39548
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 okt 2008 12:03

perik schreef: Ik vind 160,- voor een kettingpons echt te zot voor woorden, pure geldklopperij.


Dat is echt schandalig!!!!!
Less is bore

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 27 okt 2008 13:21

sterker nog, adviesprijs is 199,26

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 27 okt 2008 13:34

Dat de fietsbranche het 'pikt', snap ik niet helemaal...of helemaal niet eigenlijk.

hansmol
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 nov 2006 19:04

hansmol 27 okt 2008 13:41

waarom zou het niet met gewoone pons kunnen? gewoon goed kijken en dan moet het toch gewoon lukken

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 27 okt 2008 13:47

Seger schreef:160 euro voor een kettingpons :S... Wel heel slim van Campa, zo kunnen ze lekker snelle winst maken. En ik neem toch aan dat elke zichzelf respecterende fietsenmaker zo'n ding gewoon besteld als het echt nodig is.


Hoi,

Dat zou je wel verwachten ja maar ik zou er mijn hand niet voor in vuur durven steken. Net zoals met veel andere dingen wordt hier natuurlijk ook zwaar geprutst en ja, veel gepruts lijkt vaak te werken totdat het net iets over het randje gaat en de zaak breekt, spaak loopt etc. omdat het op het uiterste net niet dat kan hebben.

Wellicht weet menig FM het niet (en ja dat valt ze te verwijten) of ze denken dat het toch wel met een andere pons gaat zoals Sharkman al aangaf lijkt dat te werken maar niet echt.

Afgezien van het feit dat, als het toch misgaat, de FM voor aap staat zoals SPEric zei kan die ook zijn borst natmaken in geval van een ernstig ongeval.
Met een vette schadeclaim als gevolg van ondeugdelijke reparatie is die 160 zeer snel terug verdiend. Het is natuurlijk de verantwoordelijkheid van de FM om het juiste gereedschap te hanteren.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 okt 2008 14:07

Genoeg FM's zullen 't gewoon doen zonder de speciale pons. Er wordt zoveel gedaan met 't idee van 'ff snel', bijv balhoofdcups gewoon met een hamer in 't frame slaan ipv netjes persen...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie