Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Draag een helm

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 12 nov 2009 10:47

[quote="superrose"]Wat betreft het verplichten, het zou mij weinig verbazen als het gebeurd, maar ja ik vind het wel weer het toonbeeld van de hollandse regulatie.
Wanneer begint deze betutteling die ik ook naar voren zie komen hier in de discussie? Het begint bij de gedachte dat ik, of wij, whatever, kan beoordelen wat de ander zou moeten doen, dat we zouden weten wat goed is voor iemand.
[/quote]

Ik weet het niet zeker maar volgens mij is het in het Verenigd Koninkrijk en Spanje verplicht om met een helm op de fiets te rijden? En Duitsland ook dacht ik, in iedergeval voor wielrenners... Hoezo hollandse betutteling en reguliering?
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

compdiver
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 25 aug 2005 13:02

compdiver 12 nov 2009 18:32

Ik kan hier maar 1 ding aan toevoegen.

3 maand geleden ben ik zwaar gevallen door een wegverzakking. Na de val was mijn helm aan de binnnenkant volledig gebarsten. Enkel de lak aan de buitenkant hield de helm nog heel.
Na zo een moment was ik heel blij dat ik die helm ophad, ook al train ik het liefst zonder (maar doe dit haast nooit).
Wanneer je zo een moment hebt meegemaakt, wil je gewoon nooit meer zonder helm trainen.

Ik vind dat de UCI de profrenners moet stimuleren om steeds met een helm te trainen. Oké, het is niet cool, oké, het zit niet altijd lekker, oké, ik ben liever stoer en fiets zonder, oké, ...
Maar het kan een mensenleven redden en het bespaart een hele hoop ellende (letsels). En welke reden gaat daar nu tegenop? Toch geen enkele?
Mijn Canyon Ultimate CF

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 12 nov 2009 18:57

[quote="compdiver"]Oké, het is niet cool, oké,
[/quote]

Met de vormen, kleurtjes en merken die er steeds meer en meer komen...vind ik een helm dragen juist wel cool.
Het is een soort fashion statement aan het worden.
Stoere helm icm een ditto bril.......uber-geil.

Nog even en je bent gewoon een loser als je zonder flitsende helm op de racefiets stapt, mbt een wieleroutfit.

(heeft allemaal niks met verstandig/veilig te maken, maar vind ik ook een argument om een helm te dragen.....maakt het plaatje gewoon compleet)
FacebookS3RSSite

Gebruikersavatar
joostvanbezooijen
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 11 apr 2008 11:11

Gebruikersavatar joostvanbezooijen 12 nov 2009 19:11

+1

_jeroen_
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 nov 2009 10:10

_jeroen_ 12 nov 2009 19:19

Na lang wikken en wegen toch maar een helm gekocht.

De aanleiding was dat ik bijna onder uitging met 45 km per uur nadat een auto me niet had gezien. Ik kon me ternauwernood staande houden. Het besef dat hoe voorzichtig jezelf ook bent, als een ander het niet is, kun je aan de beurt zijn.

Na goed voorgelicht te zijn en verschillende modellen gepast te hebben. Rijd ik er met eentje rond. En ik moet zeggen dat ik er weinig last van heb en dat het ook best wel cool is :)


sirmatthew
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 mei 2009 23:32

sirmatthew 12 nov 2009 19:26

Ik vind helmen zelf ook best mooi eigenlijk. Sowieso, als je eenmaal gewend bent met een helm te fietsen stoor je je er echt nooit aan. Tenminste dat heb ik, zelfs met 35 graden.

En dan heb ik het nog niet eens over veiligheid gehad.


slc-sl
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 aug 2007 01:03

slc-sl 12 nov 2009 19:55

Wees blij dat je het cool kunt vinden.
Ik kan me nog herinneren dat lycra als materiaal voor de koersbroek z'n intrede deed en we met enige schroom die dingen aantrokken.
En het is alleen maar erger geworden.

Helaas vind ik de hedendaagse wielrenner er meestal vrij potsierlijk uit zien.
Ben denk ik ergens in mijn esthetische groei blijven hangen.
(gelukkig maar, zeg ik zelf ;))

Neemt niet weg dat ik vind dat het verplicht stellen van de helm weer eens de "gemakkelijkste weg" is.

Er moet veeleer gezocht worden naar manieren om de ongevallen te voorkomen.

Dat je daarnaast mensen stimuleert zelf over veiligheid na te denken is ook belangrijk.

Maar zo'n onzinnige slogan van "Rij met je hart" LOL
Dat doen ze al als ze met 80 km uur langs een school racen.
Da's pure emotie die daar dat gas pedaal indrukt, alleen niet de juiste.

Rij met je verstand!




Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 12 nov 2009 20:08

[quote="mrcoffee"][quote="superrose"]Wat betreft het verplichten, het zou mij weinig verbazen als het gebeurd, maar ja ik vind het wel weer het toonbeeld van de hollandse regulatie.
Wanneer begint deze betutteling die ik ook naar voren zie komen hier in de discussie? Het begint bij de gedachte dat ik, of wij, whatever, kan beoordelen wat de ander zou moeten doen, dat we zouden weten wat goed is voor iemand.
[/quote]

Ik weet het niet zeker maar volgens mij is het in het Verenigd Koninkrijk en Spanje verplicht om met een helm op de fiets te rijden? En Duitsland ook dacht ik, in iedergeval voor wielrenners... Hoezo hollandse betutteling en reguliering?

[/quote]


Gast, laat me ff lekker zeiken joh, het is helemaal niet van belang of het klopt, het is gewoon lekker om te zeiken, daar ben ik Nederlander voor en dan nog helemaal amsterdammer, zeiken, klagen en er op los leven, wat wil een mens nog meer?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 nov 2009 20:13

In je Spanje is een helm inderdaad verplicht buiten stad/dorp. Dus naar de bakker mag je gewoon zonder helm, maar als je op de racefiets stapt moet je wettelijk gezien een helm op hebben.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dummy
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 jun 2007 12:42

dummy 12 nov 2009 22:42

[quote="Amclassic-fan"]In je Spanje is een helm inderdaad verplicht buiten stad/dorp. Dus naar de bakker mag je gewoon zonder helm, maar als je op de racefiets stapt moet je wettelijk gezien een helm op hebben.[/quote]
En wat dan als je 'n kilometer buiten de dorpsgrens woont, en je wilt op je stads-/dorpsfietsje naar de bakker peddelen... verplicht een hellumpie op?

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 13 nov 2009 09:51

[quote="superrose"]Gast, laat me ff lekker zeiken joh, het is helemaal niet van belang of het klopt, het is gewoon lekker om te zeiken, daar ben ik Nederlander voor en dan nog helemaal amsterdammer, zeiken, klagen en er op los leven, wat wil een mens nog meer?
[/quote]

Okeeeee....... heb je een moeilijke periode? De argumentatie komt me bekend van thuis voor ;)

Even zonder gekheid. Er wordt vanalles beweerd maar in andere landen is er al wetgeving tav het dragen van helmen voor fietsers. Sommigen hier in dit topic doen net alsof het opeens uit de lucht zou komen vallen wanneer het in NL ook verplicht zou worden. Feiten graag en geen fabeltjes of gelegenheidsargumentjes.

Of het er per saldo veiliger op zou worden kun je over twisten want er zijn onderzoeken gepubliceerd die het tegendeel beweren.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

supermasj
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 14 aug 2009 23:06

supermasj 13 nov 2009 22:11

[quote="SLC-SL"]Wees blij dat je het cool kunt vinden.

Neemt niet weg dat ik vind dat het verplicht stellen van de helm weer eens de "gemakkelijkste weg" is.

Er moet veeleer gezocht worden naar manieren om de ongevallen te voorkomen.

Dat je daarnaast mensen stimuleert zelf over veiligheid na te denken is ook belangrijk.

[/quote]

En daar zit hem nu net het probleem. veiligheid is niet cool, en dus doen we daar niet aan mee. Staat lekker stoer en macho. Vandaar dat de jeugd ook geen fluo-hesjes aantrekt. De enige mogelijkheid is het te verplichten, net zoals je ook verplicht bent met lichten te rijden als het donker is

Plaats reactie