Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Corima Aero’s

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 19 okt 2008 21:26

colnagofreak schreef:fdegrove, volgens mij ben jij zo'n beetje de corima expert hier!
Wat weet jij over de kwaliteit van de corima naven, levensduur en afdichting?
Ik heb gehoord dat er eigenlijk standaard al wat speling op zit, en dat dit niet is af te stellen! fabel?


Hoi,

Mijn ervaring met de Corima naven is gewoon uitstekend te noemen.
De Japanse Ezo lagers die men gebruikt zijn gewoon bij de beste industrieele lagers die er zijn en bovendien ingevet met marine vet.
Wel duurt het zeg maar vijhonderd km voor ze goed ingelopen zijn en dat verschil merk je goed, ze lopen dan echt fantastisch.
Er kan alleen maar speling opkomen als de borgmoer los komt te zitten, anders niet.
Met een eenvoudig setje conussleutels is dat zo geklonken.
Ook een enorm pluspunt is dat je elk onderdeeltje apart kan krijgen via de webwinkel van de fabrikant, van moeren tot losse bodys enz.
Goed om weten is ook dat je de lagers in de body kan vervangen mocht dat nodig blijken maar dan dien die je wel naar Corima te versturen.
Zelf krijg je het niet geopend.
Ook als je bv ceramische lagers in je body zou willen even versturen met de vraag de body voor je te openen en klaar is kees.
Apart is ook het inhaaksysteem van de spaken waardoor je steeds gewone J-spaken kan gebruiken en door dat systeem hoef je de spaak niet door een klein naafgaatje te murwen. Handig dus.

De velgen kunnen vaak ook worden hersteld maar dat doet dan een franse firma voor hen.

Algemeen bij Corima fabriekswielen is mijn raad de borgmoeren te controleren op speling en steeds de juiste vulring(en) op de body te plaatsen. Die laatste worden meegeleverd evenals een spaaksleutel, remblokjes en wielhoezen als ik het goed heb.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 19 okt 2008 22:03

Bedankt, voor de duidelijke info!
En nu maar hopen dat er zwarte spaken komen voor 2009!

[img=http://www.pinarello.com/images/prince_ ... la_big.jpg]
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 19 okt 2008 22:25

Hoi,

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit zwarte Sapim CX spaken gezien maar het is uiteraard best mogelijk.
Op je foto lijkt het toch om de klassieke 12K weave te gaan zoals Corima die sinds 2005 gebruikt, toch?

Die Pina is ook best een mooi fietsje, zeg.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 19 okt 2008 22:30

Dit zijn alleszins geen CX spaken.. Ik meen dat ze wel in het zwart bestaan. Gebruikt Corima die wel rondom in de fabriekswielen?

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 19 okt 2008 22:35

Hmmm, zou Corima ze dan speciaal voor Pina maken in deze uitvoering?
Nadeel is dat de Charisma's veel duurder zijn.

Die ik vorige week gezien heb hadden inderdaad een veel fijnere structuur niet dat blokjes achtige.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 19 okt 2008 22:41

LVGH schreef:Dit zijn alleszins geen CX spaken.. Ik meen dat ze wel in het zwart bestaan. Gebruikt Corima die wel rondom in de fabriekswielen?


Hoi,

Wat je op de foto ziet zouden Sapim CX-Ray spaken moeten zijn ervan uitgaande dat de wielen dezelfde bespaking hebben als de Corima fabriekswielen.
In het achterwiel zitten Sapim CX spaken die breder zijn dan de CX-Ray.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 19 okt 2008 22:47

fdegrove schreef:
LVGH schreef:Dit zijn alleszins geen CX spaken.. Ik meen dat ze wel in het zwart bestaan. Gebruikt Corima die wel rondom in de fabriekswielen?


Hoi,

Wat je op de foto ziet zouden Sapim CX-Ray spaken moeten zijn ervan uitgaande dat de wielen dezelfde bespaking hebben als de Corima fabriekswielen.
In het achterwiel zitten Sapim CX spaken die breder zijn dan de CX-Ray.

Ciao, ;)


Ook nog een foto van het achterwiel dan maar, waren overigen wel corima naven in die wielen.

CX-ray en CX spaken zijn overigens wel gewoon verkrijgbaar in zwart.

[img=http://www.pinarello.com/images/prince_ ... ro_big.jpg]
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 19 okt 2008 23:01

fdegrove schreef:
LVGH schreef:Dit zijn alleszins geen CX spaken.. Ik meen dat ze wel in het zwart bestaan. Gebruikt Corima die wel rondom in de fabriekswielen?


Hoi,

Wat je op de foto ziet zouden Sapim CX-Ray spaken moeten zijn ervan uitgaande dat de wielen dezelfde bespaking hebben als de Corima fabriekswielen.
In het achterwiel zitten Sapim CX spaken die breder zijn dan de CX-Ray.

Ciao, ;)

Ja precies, ik zag dat voorwiel en die leken me te smal voor CX'en. Spaken in het achterwiel zijn duidelijk wat breder.

Bij DT heb je een beetje het zelfde, de New Aero spaken (zitten o.a. in mijn RR1850 wielen) zijn ook moeilijk los verkrijgbaar in zwart.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 06 mar 2009 16:58

Even een schopje: ik overweeg om een Aero clincher wielset te laten spaken, wat te denken van de volgende specificaties?

* Corima Aero clincher velgen: 18 spaken voor, 24 spaken achter
* Tune Mig 70 voornaaf (18H)
* Tune Mag 180 achternaaf (24H)
* Sapim CX-Ray spaken (zwart)
* Messing spaaknippels (zwart)

Gewicht berijder: ±65kg

Is dit te doen qua aantal spaken? Nog andere tips? Bijvoorbeeld over de naafkeuze?

Thanks!
t.a.f.k.a.e.h.

dogestyle
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 26 mei 2006 16:54

dogestyle 21 sep 2009 18:26

Na ca 4000 km is het dan helaas zover: een spontane spaakbreuk in het voorwiel. Ik woon op Bonaire en de wielen krijgen hier veel meer te verduren (vaak is het een soort veldrijden hier). Ik heb spaken besteld bij Corima met een spaakspanner.

Mijn vraag is: als ik een nieuwe spaak erin zet en die op spanning breng, gaat dan het nu ontstane slag(je) er weer uit? Of moet je eigenlijk dan alle spaken losser draaien en het gehele wiel weer op spanning brengen?

Groet

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 22 sep 2009 15:45

Moots schreef:Bedankt voor jullie reactie. Ik ben nogal zwaar en het is mij met een nieuwe wielset dan zeker niet op de eerste plaats om het gewicht van de wielen te doen. Ik heb alleen een voorkeur voor lage velgen omdat ik een titanium fiets heb met een klassieke geometrie. Op zo'n fiets vind ik lage velgen mooier. De Aero's zij mij net te hoog. Reynolds MV32T zijn velgen die ik ook overweeg en Zipp velgen zijn boven budget. Ik wil maximaal é 1.000 aan een set tubewielen besteden.


Dat een wiel 250 zwaarder is, is niet zo erg. Ligt eraan waar het gewicht zit.
Je kunt beter een zwaardere naaf nemen, met lichte (CX spaken) met lichte maar sterke(re) velgen samen met Veloflex buba en latex biba's.
Die Reynolds is een fraaie keuze!

MtB
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 23 sep 2009 02:57

Hoi,
Dogestyle schreef:Na ca 4000 km is het dan helaas zover: een spontane spaakbreuk in het voorwiel. Ik woon op Bonaire en de wielen krijgen hier veel meer te verduren (vaak is het een soort veldrijden hier). Ik heb spaken besteld bij Corima met een spaakspanner.

Mijn vraag is: als ik een nieuwe spaak erin zet en die op spanning breng, gaat dan het nu ontstane slag(je) er weer uit? Of moet je eigenlijk dan alle spaken losser draaien en het gehele wiel weer op spanning brengen?

Groet


Best eerst de spanning van alle spaken wat afhalen dan pas nieuwe spaak er in en alles mooi gelijkmatig weer op spanning brengen.

Ciao, :)
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie