Pagina 24 van 25

Geplaatst: 19 okt 2008 21:26
door fdegrove
colnagofreak schreef:fdegrove, volgens mij ben jij zo'n beetje de corima expert hier!
Wat weet jij over de kwaliteit van de corima naven, levensduur en afdichting?
Ik heb gehoord dat er eigenlijk standaard al wat speling op zit, en dat dit niet is af te stellen! fabel?


Hoi,

Mijn ervaring met de Corima naven is gewoon uitstekend te noemen.
De Japanse Ezo lagers die men gebruikt zijn gewoon bij de beste industrieele lagers die er zijn en bovendien ingevet met marine vet.
Wel duurt het zeg maar vijhonderd km voor ze goed ingelopen zijn en dat verschil merk je goed, ze lopen dan echt fantastisch.
Er kan alleen maar speling opkomen als de borgmoer los komt te zitten, anders niet.
Met een eenvoudig setje conussleutels is dat zo geklonken.
Ook een enorm pluspunt is dat je elk onderdeeltje apart kan krijgen via de webwinkel van de fabrikant, van moeren tot losse bodys enz.
Goed om weten is ook dat je de lagers in de body kan vervangen mocht dat nodig blijken maar dan dien die je wel naar Corima te versturen.
Zelf krijg je het niet geopend.
Ook als je bv ceramische lagers in je body zou willen even versturen met de vraag de body voor je te openen en klaar is kees.
Apart is ook het inhaaksysteem van de spaken waardoor je steeds gewone J-spaken kan gebruiken en door dat systeem hoef je de spaak niet door een klein naafgaatje te murwen. Handig dus.

De velgen kunnen vaak ook worden hersteld maar dat doet dan een franse firma voor hen.

Algemeen bij Corima fabriekswielen is mijn raad de borgmoeren te controleren op speling en steeds de juiste vulring(en) op de body te plaatsen. Die laatste worden meegeleverd evenals een spaaksleutel, remblokjes en wielhoezen als ik het goed heb.

Ciao, ;)

Geplaatst: 19 okt 2008 22:03
door colnagofreak
Bedankt, voor de duidelijke info!
En nu maar hopen dat er zwarte spaken komen voor 2009!

[img=http://www.pinarello.com/images/prince_ ... la_big.jpg]

Geplaatst: 19 okt 2008 22:25
door fdegrove
Hoi,

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit zwarte Sapim CX spaken gezien maar het is uiteraard best mogelijk.
Op je foto lijkt het toch om de klassieke 12K weave te gaan zoals Corima die sinds 2005 gebruikt, toch?

Die Pina is ook best een mooi fietsje, zeg.

Ciao, ;)

Geplaatst: 19 okt 2008 22:30
door lvgh
Dit zijn alleszins geen CX spaken.. Ik meen dat ze wel in het zwart bestaan. Gebruikt Corima die wel rondom in de fabriekswielen?

Geplaatst: 19 okt 2008 22:35
door colnagofreak
Hmmm, zou Corima ze dan speciaal voor Pina maken in deze uitvoering?
Nadeel is dat de Charisma's veel duurder zijn.

Die ik vorige week gezien heb hadden inderdaad een veel fijnere structuur niet dat blokjes achtige.

Geplaatst: 19 okt 2008 22:41
door fdegrove
LVGH schreef:Dit zijn alleszins geen CX spaken.. Ik meen dat ze wel in het zwart bestaan. Gebruikt Corima die wel rondom in de fabriekswielen?


Hoi,

Wat je op de foto ziet zouden Sapim CX-Ray spaken moeten zijn ervan uitgaande dat de wielen dezelfde bespaking hebben als de Corima fabriekswielen.
In het achterwiel zitten Sapim CX spaken die breder zijn dan de CX-Ray.

Ciao, ;)

Geplaatst: 19 okt 2008 22:47
door colnagofreak
fdegrove schreef:
LVGH schreef:Dit zijn alleszins geen CX spaken.. Ik meen dat ze wel in het zwart bestaan. Gebruikt Corima die wel rondom in de fabriekswielen?


Hoi,

Wat je op de foto ziet zouden Sapim CX-Ray spaken moeten zijn ervan uitgaande dat de wielen dezelfde bespaking hebben als de Corima fabriekswielen.
In het achterwiel zitten Sapim CX spaken die breder zijn dan de CX-Ray.

Ciao, ;)


Ook nog een foto van het achterwiel dan maar, waren overigen wel corima naven in die wielen.

CX-ray en CX spaken zijn overigens wel gewoon verkrijgbaar in zwart.

[img=http://www.pinarello.com/images/prince_ ... ro_big.jpg]

Geplaatst: 19 okt 2008 23:01
door lvgh
fdegrove schreef:
LVGH schreef:Dit zijn alleszins geen CX spaken.. Ik meen dat ze wel in het zwart bestaan. Gebruikt Corima die wel rondom in de fabriekswielen?


Hoi,

Wat je op de foto ziet zouden Sapim CX-Ray spaken moeten zijn ervan uitgaande dat de wielen dezelfde bespaking hebben als de Corima fabriekswielen.
In het achterwiel zitten Sapim CX spaken die breder zijn dan de CX-Ray.

Ciao, ;)

Ja precies, ik zag dat voorwiel en die leken me te smal voor CX'en. Spaken in het achterwiel zijn duidelijk wat breder.

Bij DT heb je een beetje het zelfde, de New Aero spaken (zitten o.a. in mijn RR1850 wielen) zijn ook moeilijk los verkrijgbaar in zwart.

Handgespaakte Corima set

Geplaatst: 06 mar 2009 16:58
door evilhomer
Even een schopje: ik overweeg om een Aero clincher wielset te laten spaken, wat te denken van de volgende specificaties?

* Corima Aero clincher velgen: 18 spaken voor, 24 spaken achter
* Tune Mig 70 voornaaf (18H)
* Tune Mag 180 achternaaf (24H)
* Sapim CX-Ray spaken (zwart)
* Messing spaaknippels (zwart)

Gewicht berijder: ±65kg

Is dit te doen qua aantal spaken? Nog andere tips? Bijvoorbeeld over de naafkeuze?

Thanks!

Geplaatst: 21 sep 2009 18:26
door dogestyle
Na ca 4000 km is het dan helaas zover: een spontane spaakbreuk in het voorwiel. Ik woon op Bonaire en de wielen krijgen hier veel meer te verduren (vaak is het een soort veldrijden hier). Ik heb spaken besteld bij Corima met een spaakspanner.

Mijn vraag is: als ik een nieuwe spaak erin zet en die op spanning breng, gaat dan het nu ontstane slag(je) er weer uit? Of moet je eigenlijk dan alle spaken losser draaien en het gehele wiel weer op spanning brengen?

Groet

Geplaatst: 22 sep 2009 15:45
door mikethebike
Moots schreef:Bedankt voor jullie reactie. Ik ben nogal zwaar en het is mij met een nieuwe wielset dan zeker niet op de eerste plaats om het gewicht van de wielen te doen. Ik heb alleen een voorkeur voor lage velgen omdat ik een titanium fiets heb met een klassieke geometrie. Op zo'n fiets vind ik lage velgen mooier. De Aero's zij mij net te hoog. Reynolds MV32T zijn velgen die ik ook overweeg en Zipp velgen zijn boven budget. Ik wil maximaal é 1.000 aan een set tubewielen besteden.


Dat een wiel 250 zwaarder is, is niet zo erg. Ligt eraan waar het gewicht zit.
Je kunt beter een zwaardere naaf nemen, met lichte (CX spaken) met lichte maar sterke(re) velgen samen met Veloflex buba en latex biba's.
Die Reynolds is een fraaie keuze!

MtB

Geplaatst: 23 sep 2009 02:57
door fdegrove
Hoi,
Dogestyle schreef:Na ca 4000 km is het dan helaas zover: een spontane spaakbreuk in het voorwiel. Ik woon op Bonaire en de wielen krijgen hier veel meer te verduren (vaak is het een soort veldrijden hier). Ik heb spaken besteld bij Corima met een spaakspanner.

Mijn vraag is: als ik een nieuwe spaak erin zet en die op spanning breng, gaat dan het nu ontstane slag(je) er weer uit? Of moet je eigenlijk dan alle spaken losser draaien en het gehele wiel weer op spanning brengen?

Groet


Best eerst de spanning van alle spaken wat afhalen dan pas nieuwe spaak er in en alles mooi gelijkmatig weer op spanning brengen.

Ciao, :)