Rijervaringen
Vandaag dan eindelijk voor het eerst echt goed in de uiteindelijke afmontage een ritje kunnen rijden. Na 70 km door bar weer (natte sneeuw, regen, harde wind en veel erger, hagel :s) heb ik wel een redelijk goed beeld kunnen krijgen van de prestaties van mijn frame. Gistern heb ik expres nog op mijn oude fiets getrained, om vandaag het verschil te merken door op de nieuwe te stappen. Ter illustratie, ik kom van deze fiets:
Een Cornelo C600, Aluminium frame, Ultegra 9 speed m.u.v. trapas en balhoofd (Dura Ace), hier gemonteerd met 32 gaats Ultegra naven en Rigida DPX velg voor, Mavic CXP 22 velg achter en Prorace Racing zadel.
Op bovenstaande fiets heb ik de afgelopen jaren gereden. Altijd goed van dienst geweest, maar het werd tijd voor wat nieuws. Daarom dus de nieuwe Cube. Na het monteren van Polar & nieuwe pedalen ging ik vanochtend met de fiets als volgt opgebouwd weg:
(en nu genoeg foto's
)
Wat me opvalt is dat de wieltjes inderdaad erg goed zijn, zelfs met mijn gewicht (86 kg) houden ze zich perfect. Stijf maar niet oncomfortable, in bochten messcherp.
Verder is het frame ook stijver dan mijn aluminium fiets. Het carbon vangt de trillingen wel op, maar filtert ze er niet helemaal uit. Bracketbox is ook dik oversized dus ik merk bij het `op de pedalen staan` dat alle energie in het vooruitstuiven van je fiets gaat zitten. Hierdoor voelt de fiets in het begin wat nerveus aan, maar dat komt vanwege mijn referentiekader. Na een dagje fietsen ben ik er wel redelijk aan gewend. De fiets gaat als een dolle (en de berijder dus ook
). Is dus echt te classificeren als een racer, neem deze fiets niet als je puur voor comfort gaat.
@ Arco, wat betreft de cranks: ik vind het moeilijk om alleen over de cranks een oordeel te geven, maar dat komt vooral omdat ik nu een hele nieuwe fiets onder mijn kont heb zitten en ik dus moeilijk kan afleiden in hoeverre de cranks zich anders gedragen dan mijn oude Ultegra cranks. Ik voel iig geen flex bij het aanzetten, maar dat had ik bij mijn oude cranks ook niet.
Eindoordeel na een dag goed hard trainen:
+ Zeer stijf en direct frame
+ Stijve wielen maken het i.c.m. frame een echte racer. Wielen zijn wat dat betreft echt goede trainingsbeesten.
+ Zadel, ben niet zo'n fan van de looks, maar het zit echt goed. Dit is echter zeer persoonlijk.
+ Nieuwe STI shifters liggen veel beter in de hand dan de 9sp versie!
- Stuur is mij iets te klein. De bocht is mij iets te kort, en de diameter van de buis is me ook iets te klein. Wellicht stap ik in de toekomst over op een wat groter stuur met dito stuurpen, maar dat is voor later. Voorlopig fietst dit gewoon nog goed!
- (Detail): ik fiets vaak zonder handschoentjes. Vandaag natuurlijk wel gewoon met winterhandschoenen, maar het stuurlint is erg kort afgetaped. Het metaal van het syntace stuur voelt echter vrij koud aan, dit zal ik dus bij vervanging wat doortrekken, zeker nu de polar op de stuurpen zit gemonteerd. Overigens, dit wordt gewoon in de fabriek afgetaped, fm komt daar niet tussen.
Daarnaast heb ik er bij mijn testritje niet echt veel op gelet, maar merk nu dat ik me even moet aanpassen aan de brede bovenbuis. Ik fietste redelijk met mijn binnen naar binnen (idee Frank Schleck, iets minder extreem), maar dat is bij dit frame minder makkelijk. Moet dus iets meer mijn bovenbenen uit elkaar houden, dat resulteerde er vandaag in dat ik na afloop van de training mijn enkels een beetje voelde, omdat je instinctief ook met je voeten corrigeert.
Al met al ben ik erg te spreken over de rijeigenschappen van de fiets. De minpuntjes die ik noemde zijn puntjes die of a) gewenning vereisen of b) in de komende tijd makkelijk aan te passen zijn. Van de pluspunten heb ik sowieso altijd profijt. Wat mij betreft een echte aanrader dus! Vragen? Ik hoor het wel!
Oh ja, bedankt voor de complimentjes
Marcel, is jouw streamer er al? Ben ook benieuwd naar je rijervaringen. Wytze, je foto werkt niet, wellicht even opnieuw plaatsen, ben wel benieuwd!