Amclassic-fan versus Belgen
Boonen wint en zijn fiets is goed, binnenkort verliest hij een paar keer , heeft terug wat rugpijn en 't zal weer een slechte fiets zijn zeker.
Met een slechte fiets derde rijden in MSR is anders toch nog zo slecht niet.
Met een slechte fiets derde rijden in MSR is anders toch nog zo slecht niet.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40160
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Quote: Origineel geplaatst door de zwarten op 29 Maart 2007 Ik hoop dat mensen nu twee keer nadenken voor ze op de carbonrage springen, en eerder nog een kromme rug willen dan een passende fiets. Die mallen zijn gemaakt op standaard mensen, dus moet de geometrie werken voor neem nu 80 van alle mensen.
Het probleem met Speci en bijv Cannondale is juist dat de bovenbuis relatief lang is. En daar zit voor veel mensen het probleem. Heeft helemaal niks te maken met carbonrage of wat dan ook. De alu frames zijn net zo lang.
En Pettachi kon toch ook gewoon winnen met een zogenaamde slappe Dogma? Als de maat maar goed is, dat is het belangrijkste.
Het probleem met Speci en bijv Cannondale is juist dat de bovenbuis relatief lang is. En daar zit voor veel mensen het probleem. Heeft helemaal niks te maken met carbonrage of wat dan ook. De alu frames zijn net zo lang.
En Pettachi kon toch ook gewoon winnen met een zogenaamde slappe Dogma? Als de maat maar goed is, dat is het belangrijkste.
Less is bore
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 30 Maart 2007
Quote: Origineel geplaatst door de zwarten op 29 Maart 2007 Ik hoop dat mensen nu twee keer nadenken voor ze op de carbonrage springen, en eerder nog een kromme rug willen dan een passende fiets. Die mallen zijn gemaakt op standaard mensen, dus moet de geometrie werken voor neem nu 80 van alle mensen.
Het probleem met Speci en bijv Cannondale is juist dat de bovenbuis relatief lang is. En daar zit voor veel mensen het probleem. Heeft helemaal niks te maken met carbonrage of wat dan ook. De alu frames zijn net zo lang.En Pettachi kon toch ook gewoon winnen met een zogenaamde slappe Dogma? Als de maat maar goed is, dat is het belangrijkste.
Het enige wat ik zeg is dat specialized met mallen werkt, en dus een compromis moet zoeken voor de geometrie van iedere maat. Natuurlijk zijn die fietsen niet slecht en passen die voor vele mensen (evengoed als de alu dan, want ook in aluminium heb je het meestal niet custom). Maar door bvb buizen te verbinden (colnago en time bijvoorbeeld) ipv in een mal het frame te produceren (trek, specialized enzovoort) kan je toch nog zonder veel aanpassing aan het productieproces een fiets op maat maken. Bij specialized (en vele anderen)ging dit niet door die mallen.
Daar zit je dan, 50 jaar na coppi en bartali, zo geavanceerd dat je geen fiets op maat meer kan maken! Nu komt een fiets op maat niet zo heel veel voor (zoals gezegd passen de meeste mensen wel op hun standaardmaat), maar als sponsor van een protourteam met van die renners in met een raar lijf (die al op aangepaste geometrie reden, en die nog steeds niet goed op hun fiets lijken te zitten) vraag je toch om problemen, die je niet kan oplossen.
Nu hoor ik dat ze toch een carbon fiets voor Boonen gaan maken, dus een nieuwe mal? (dat ding kost 30000 dollar!)
Petacchi rijdt trouwens op een colnago extreme power, en die schijnt ook heel stijf te zijn.
Quote: Origineel geplaatst door de zwarten op 29 Maart 2007 Ik hoop dat mensen nu twee keer nadenken voor ze op de carbonrage springen, en eerder nog een kromme rug willen dan een passende fiets. Die mallen zijn gemaakt op standaard mensen, dus moet de geometrie werken voor neem nu 80 van alle mensen.
Het probleem met Speci en bijv Cannondale is juist dat de bovenbuis relatief lang is. En daar zit voor veel mensen het probleem. Heeft helemaal niks te maken met carbonrage of wat dan ook. De alu frames zijn net zo lang.En Pettachi kon toch ook gewoon winnen met een zogenaamde slappe Dogma? Als de maat maar goed is, dat is het belangrijkste.
Het enige wat ik zeg is dat specialized met mallen werkt, en dus een compromis moet zoeken voor de geometrie van iedere maat. Natuurlijk zijn die fietsen niet slecht en passen die voor vele mensen (evengoed als de alu dan, want ook in aluminium heb je het meestal niet custom). Maar door bvb buizen te verbinden (colnago en time bijvoorbeeld) ipv in een mal het frame te produceren (trek, specialized enzovoort) kan je toch nog zonder veel aanpassing aan het productieproces een fiets op maat maken. Bij specialized (en vele anderen)ging dit niet door die mallen.
Daar zit je dan, 50 jaar na coppi en bartali, zo geavanceerd dat je geen fiets op maat meer kan maken! Nu komt een fiets op maat niet zo heel veel voor (zoals gezegd passen de meeste mensen wel op hun standaardmaat), maar als sponsor van een protourteam met van die renners in met een raar lijf (die al op aangepaste geometrie reden, en die nog steeds niet goed op hun fiets lijken te zitten) vraag je toch om problemen, die je niet kan oplossen.
Nu hoor ik dat ze toch een carbon fiets voor Boonen gaan maken, dus een nieuwe mal? (dat ding kost 30000 dollar!)
Petacchi rijdt trouwens op een colnago extreme power, en die schijnt ook heel stijf te zijn.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Quoten: Origineel geplaatst door de zwarten op 30 Maart 2007
Petacchi rijdt trouwens op een colnago extreme power, en die schijnt ook heel stijf te zijn.
Petacchi heeft ook een "custom" frame.
http://www.cyclingnews.com/tech/?id=200 ... hi_colnago
Petacchi rijdt trouwens op een colnago extreme power, en die schijnt ook heel stijf te zijn.
Petacchi heeft ook een "custom" frame.
http://www.cyclingnews.com/tech/?id=200 ... hi_colnago
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
en dat is zo een mooie fiets! Zelfs al wint Boonen van Petacchi, +1 voor zijn fiets!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Het op maat gemaakte carbon frame van Boonen gaat pas in mei klaar zijn. Specialized moet inderdaad een nieuwe mal maken, maar de prijs hiervan (30.000$) verzinkt in het niet in vergelijking met het bedrag dat Specialized heeft neergedokt om QSE van materiaal te mogen voorzien. Ik blijf het daarom onbegrijpelijk vinden dat een topconstructeur drie maanden nodig heeft om aan een nieuwe mal te geraken. Zij hebben er toch alle belang bij dat hun renners optimaal presteren, en daarbij hoort nu eenmaal een perfecte zit. Dat Boonen blijkbaar te laag zit zien we allemaal, maar als hijzelf zich hierbij nu het best voelt!? Tom is een clevere kerel; hij zal heus wel weten waarom hij die voor ons ogenschijnlijk abnormale positie verkiest.
Ik begrijp niet dat iedereen hier zo moeilijk doet over het materiaal aluminium. Het is nog altijd een materiaal met heel veel voordelen, o.a. dat er snel een maatframe mee te maken is... De meeste profs interesseert het werkelijk geen BAL waar zijn frame van gemaakt is, als hij maar goed fietst (zie ook Boonen). En om gewicht geven renners als Boonen al helemaal niet. Een fiets van 6.8 of eentje van 8.5 dat zal hem echt worst zijn.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17
Je moet je vooral niet blindstaren op wat de profs rijden, die moeten en wij hebben de vrije keuze. Eerst was Trek een hype nu Cervelo straks weer wat anders. Als straks iemand de Tour wint op een alu frame wil "men" weer alu. En een goed alu frame is echt niet slechter dan een carbonframe, de duurzaamheid is echt niet minder.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die
Old Warriors Never Die
Exactly my point of view.
Volgens Wilfried Peeters kan het Boonen totaal niet schelen of hij nu op een carbon- of een alu-frame rijdt; die anderhalve cm extra aan de bovenbuis vindt hij omwille van zijn rug veel belangrijker dan het materiaal.
Roger Michiels, mecanicien bij Chocolade Jacques, voegt er het volgende aan toe. Tussen alu en carbon is weinig verschil. Op kasseien vangt carbon de schokken wel beter op, maar alu is stijver, en hoe stijver de fiets, hoe minder kracht verloren gaat. Bij een hard alu kader gaat de kracht rechtstreeks naar de tube, en dat is veel efficiënter dan bij het soepeler carbon, waarbij de uitgeoefende kracht meer wordt verspreid. Dat supplement van 400g voelt een renner zelfs niet. Wat maakt het trouwens uit als ze er nog drie drinkbussen bijsteken? (die derde in de achterzak natuurlijk)
Roger Michiels, mecanicien bij Chocolade Jacques, voegt er het volgende aan toe. Tussen alu en carbon is weinig verschil. Op kasseien vangt carbon de schokken wel beter op, maar alu is stijver, en hoe stijver de fiets, hoe minder kracht verloren gaat. Bij een hard alu kader gaat de kracht rechtstreeks naar de tube, en dat is veel efficiënter dan bij het soepeler carbon, waarbij de uitgeoefende kracht meer wordt verspreid. Dat supplement van 400g voelt een renner zelfs niet. Wat maakt het trouwens uit als ze er nog drie drinkbussen bijsteken? (die derde in de achterzak natuurlijk)
Quoten: Origineel geplaatst door bikeboss op 30 Maart 2007
Wat maakt het trouwens uit als ze er nog drie drinkbussen bijsteken? (die derde in de achterzak natuurlijk)
Volgens mij had Boonen ( en de andere 3 ) er graag nog een bidonnetje bijgehad vanaf de oude Kwaremont..........
Wat maakt het trouwens uit als ze er nog drie drinkbussen bijsteken? (die derde in de achterzak natuurlijk)
Volgens mij had Boonen ( en de andere 3 ) er graag nog een bidonnetje bijgehad vanaf de oude Kwaremont..........