Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Fietsverlichting

Gebruikersavatar
rico8
Forum-lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 27 jan 2009 21:09
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar rico8 17 jun 2013 16:01

Vooralsnog beperk ik me tot de weg, die uitdaging lijkt me in eerste instantie even groot genoeg.
Voor in het bos gebruik ik een veldrijfiets en daar stuiter ik bij daglicht al regelmatig vanaf, dus laat staan in het donker.

Ik denk, na alle comments gelezen te hebben, dat ik toch een lamp op het stuur ga monteren met een fatsoenlijk batterypack. Lijkt me niet heel fijn om middenin "de wildernis" ineens in het pikkedonker te staan.

Dank voor de reacties tot zover....
De voldoening duurt langer dan de pijn...

slekke
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 feb 2010 15:10
Locatie: Duvelland

slekke 18 sep 2013 10:10

kogelenberg schreef:Ik heb een spiker 1207. Bijzonder grote bult licht. Kan je gewoon mee het bos is.
ik heb vorig jaar ook een Spiker 1207 aangekocht, die ging een maand of vier mee en heb dan een andere gekregen, die heeft het maar drie weekjes uitgehouden... ik dacht eerst dat het de batterij was maar na drie nieuwe batterijpacks was het wel duidelijk, deze lampjes kunnen niet tegen regen!

De lichtopbrengst was wel Fenomenaal! Precies of er een ster op m'n stuur zat!

Gebruikersavatar
rico8
Forum-lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 27 jan 2009 21:09
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar rico8 04 okt 2013 12:41

Nu de dagen aanzienlijk korter worden, de daad maar bij het woord gevoegd en de SolarStorm Fandyfire X2 besteld.
Max 2000 lumen,(3 standen, waaronder de wellicht beter bruikbare 1500 lumen) op max vermogen 4 uur brandtijd, waterdicht, klein lampje, batterij-indicator en.... prima prijs € 39,95. Kortom dit moet gaan werken.

Afbeelding

Afbeelding
De voldoening duurt langer dan de pijn...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 okt 2013 12:59

Gelukkig zijn dat allemaal Chineze nummertje die zwaar over dreven zijn. 1500 lumen is op de weg nog veel voor iemand die nachtblind is.

Ik zou wel altijd een back-up lampje mee nemen, je zou niet de 1e zijn waarbij het plotseling donker is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Bauke
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 25 apr 2013 13:22
Locatie: Neuenhof (CH)

Bauke 04 okt 2013 13:22

Ik heb laatst de BBB strike 500 gekocht, prima lamp. 500 lumen is al heel veel, op normale wegen is 100 lumen meer dan genoeg, alleen op erg donkere bospaden is de 340 lumen stand of soms de 500 lumen stand gewenst. Verder heeft hij een prima bevestiging voor op het stuur. Ik ben erg tevreden.

Gebruikersavatar
rico8
Forum-lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 27 jan 2009 21:09
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar rico8 04 okt 2013 13:36

amclassic-fan schreef:Gelukkig zijn dat allemaal Chineze nummertje die zwaar over dreven zijn. 1500 lumen is op de weg nog veel voor iemand die nachtblind is.

Ik zou wel altijd een back-up lampje mee nemen, je zou niet de 1e zijn waarbij het plotseling donker is.

Mogen best zwaar overdreven nummertjes zijn, dan hou je nog genoeg licht over.
De reviews spreken over een verassend prima lampje dat jaren meegaat. We gaan het wel beleven....
De voldoening duurt langer dan de pijn...

toontje68
Forum-lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 07 dec 2006 21:55

toontje68 04 okt 2013 14:28

rico8 schreef:Nu de dagen aanzienlijk korter worden, de daad maar bij het woord gevoegd en de SolarStorm Fandyfire X2 besteld.
Max 2000 lumen,(3 standen, waaronder de wellicht beter bruikbare 1500 lumen) op max vermogen 4 uur brandtijd, waterdicht, klein lampje, batterij-indicator en.... prima prijs € 39,95. Kortom dit moet gaan werken.

Afbeelding

Afbeelding
Mooi lampje voor weinig geld! Zou deze op de helm willen plaatsen, maar er zit volgens mij geen helmband bij of is deze nog apart bij te bestellen? Is deze lamp ook waterproof..
S-Works Tarmac Sram E-tap Mavic Pro Carbon slc

Gebruikersavatar
rico8
Forum-lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 27 jan 2009 21:09
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar rico8 04 okt 2013 15:20

De fabrikant geeft wel op dat 'ie waterproof is. Risicopuntje bij zware regen blijft natuurlijk de schroefstekker (al ziet 'ie er op het eerste gezicht wel degelijk uit) Wellicht dat een rondje isolatietape om de stekker geen kwaad kan in dergelijke condities.

De gebruikersreviews zijn wel kritisch/negatief over de waterbestendigheid van het battery-pack. Lijkt me op te lossen door de batterij te verpakken in waterdicht zakje alvorens hem in de bijgeleverd frametasje te schuiven.

M.b.t. helmmontage..... beetje creativiteit doet wonderen. Ik zou wel een warmtewerend tussenlaagje tussen de lamp en de helm bevestigen. Kan me voorstellen dat je helm het niet grappig vindt dat íe wordt blootgesteld aan 70 graden. En me serieus afvragen of je met een dergelijke bundel licht geen tegenliggers verblind.

Afbeelding
De voldoening duurt langer dan de pijn...

toontje68
Forum-lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 07 dec 2006 21:55

toontje68 04 okt 2013 19:21

Waterproof is voor mij genoeg, ga sowieso nooit met stromende regen in het donker rijden ;-).
Het batterijpack zou je in een water bestendige zak kunnen doe ja. Zo te zien was die toch helemaal geseald..

Is wel een mooie oplossing zo met die klittenband! Ga deze helmlamp alleen gebruiken bij nacht ritten in het bos, niet op de weg. Heb een Sigma Power Evo op het stuur staan hiervoor. Ben benieuwd hoe hij er uit ziet in het echt..

Heb hem vandaag ook besteld en zal over 2 weken geleverd worden. Helaas net te laat voor de nightride bij Stayokay in BoZ..
S-Works Tarmac Sram E-tap Mavic Pro Carbon slc

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13453
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 okt 2013 19:59

Wat een diehards hier, donker en nog regen ook!

Pas bij de fm had ik het erover lagen lampen van 600 700 euro, dus ik zeg nog, die raak je nooit kwijt. Hij zegt nou afgelopen winter 5 van verkocht.......... Was even nieuw voor mij deze niche.

Lijkt me wel leuk om in de zomer gewoon een keer snachts te gaan rijden, vaak weinig wind ed.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 04 okt 2013 22:19

wasbeer2006 schreef:Wat een diehards hier, donker en nog regen ook!

Pas bij de fm had ik het erover lagen lampen van 600 700 euro, dus ik zeg nog, die raak je nooit kwijt. Hij zegt nou afgelopen winter 5 van verkocht.......... Was even nieuw voor mij deze niche.

Lijkt me wel leuk om in de zomer gewoon een keer snachts te gaan rijden, vaak weinig wind ed.
niche? er zijn heel wat woon-werkers die gewoon goede verlichting op de fiets willen hebben i.p.v een gloeiende spijker.

En daarnaast heeft in het donker fietsen ook wel wat!
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 05 okt 2013 14:29

Ik heb gisteren weer mijn eerste ritje in het donker gemaakt dit najaar, was echt heerlijk. Weinig wind, lekker rustig op de weg, aangename temperatuur, top! En m'n nieuwe lamp uitgeprobeerd, de Sigma Karma Evo Pro. Tot afgelopen winter met een dx-lamp gereden, dat beviel op zich prima. Maar tijdens een ritje overdag m'n accu verloren, daarna toch gekozen om eens een 'merklamp' te proberen. Het kwaliteitsverschil is duidelijk. Het prijsverschil trouwens ook (30 vs 90 euro). Qua afwerking is de Sigma veel beter dan de dx-lamp. De accu is ook een wereld van verschil, zowel qua gewicht als qua performance. De hoeveelheid licht is wel wat minder, maar nog steeds ruim voldoende om over onverlichte fietspaden te rijden.
Eenvoud kenmerkt het ware.

Plaats reactie