Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 22 apr 2014 17:56

Tom-s schreef: Dus hoewel voorrang verlenen heel vriendelijk is, is onnodig voorrang verlenen juist mijn ergernis nummer 1 omdat het het verkeer voor mij onvoorspelbaar en onnodig gevaarlijk maakt.
Daar heb je een heel sterk punt.
Hier heb je veel duitse toeristen en wat doen die:Juist altijd stoppen om je voorrang te geven terwijl zij diegene zijn die op een voorrangsweg rijden en jij met de fiets moet wachten.Vooral bij rotonde's heb je dat.
Zeer vriendelijk, maar zeer storend omdat je onverwachts gaat remmen op een rotonde en de kinderen op de fiets krijgen nu wel opeens ten onrechte voorrang en weten niet waar ze aan toe zijn.
Inderdaad zeer goed bedoelt, maar werkt afferechts.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 22 apr 2014 18:02

Ik maak wel eens iets dergelijks mee als ik een weg wil oversteken. Dan stopt de automobilist van de helft die ik het eerst over moet maar op de andere baan niet, dan kan je toch ook helemaal niet over? Wil zo'n man dan dat ik voor zijn bumper ga staan wachten totdat de rest ook stopt? Ik word hier ontzettend mee in verwarring gebracht. Het is vast vriendelijk bedoeld maar ik wacht liever tot ik echt over kan.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 22 apr 2014 18:26

codex schreef:
Tom-s schreef: Dus hoewel voorrang verlenen heel vriendelijk is, is onnodig voorrang verlenen juist mijn ergernis nummer 1 omdat het het verkeer voor mij onvoorspelbaar en onnodig gevaarlijk maakt.
Daar heb je een heel sterk punt.
Hier heb je veel duitse toeristen en wat doen die:Juist altijd stoppen om je voorrang te geven terwijl zij diegene zijn die op een voorrangsweg rijden en jij met de fiets moet wachten.Vooral bij rotonde's heb je dat.
Zeer vriendelijk, maar zeer storend omdat je onverwachts gaat remmen op een rotonde en de kinderen op de fiets krijgen nu wel opeens ten onrechte voorrang en weten niet waar ze aan toe zijn.
Inderdaad zeer goed bedoelt, maar werkt afferechts.
Dat kan ik ook wel snappen maar als "iedereen" daarop anticipeert door het feit dat dit een gewoonte is van de Belgische/Duitse automobilist dan hoeft er geen plotselinge rem actie te gebeuren. Bij zebrapaden moet je daar rekening mee houden en bij rotondes houd je ook genoeg afstand lijkt me... Anticiperen en vooruit kijken is voor iedereen het belangrijkste in het verkeer. En beter blikschade dan op het zebrapad van de sokken worden gereden. Moeilijke materie want het is toch nooit goed hè ;)
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5978
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 22 apr 2014 18:46

flores schreef:Anticiperen en vooruit kijken is voor iedereen het belangrijkste in het verkeer.
En dat is precies waar het om gaat! Dit is ook een grote verklaring voor het toenemen van botsingen onder fietsers. De deelnemers aan het verkeer zijn meer met andere dingen bezig en anticiperen niet meer en kijken niet meer vooruit!
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 22 apr 2014 20:29

Kan je je ook meteen afvragen welk politiek licht heeft bedacht dat automobilisten niet mogen bellen achter het stuur (behalve handsfree dan) maar fietsers probleemloos rijdend mogen bellen/sms'sen, dat is al redelijk kansloos en dan ook nog anticiperen.
Bijna net zo kansloos als de gemiddelde bejaarde op een elektrofiets zetten en op volle snelheid de stad door laten rijden.... vanaf dat moment komt anticiperen op hetzelfde nivo als het besef dat het licht 200 meter terug op rood stond en dat het wellicht toch handiger was om op dat moment te remmen.... Vorige week nog een zo'n elektro biker door eigen knulligheid in aanraking zien komen met een Stadsbus en dat liep voorspelbaar slecht af.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 22 apr 2014 20:55

sharkman113 schreef:Kan je je ook meteen afvragen welk politiek licht heeft bedacht dat automobilisten niet mogen bellen achter het stuur (behalve handsfree dan) maar fietsers probleemloos rijdend mogen bellen/sms'sen, dat is al redelijk kansloos en dan ook nog anticiperen.
Precies. Waarom niet a la minute een SMS/Smartphone verbod afkondigen als je fietst? Ga even stil staan en meld je zo urgente dingen ('ik zit op de fiets').

Vandaag ook weer zo'n Truus op de fiets. En maar kijken op die Smartphone en TOTAAL niet voor of naast je kijken (als je alletwee tegelijk kunt dan is er imho geen probleem maar dat is weggelegd voor <1%).
Nou, ik laat ze de vliegendevinkentering schrikken door plots vanuit de achtergrond hard en scherp voor ze in te sturen of als ik ze frontaal aan zie komen, ze op 20 meter te trakteren op een zeer luide 'JAH!!, opletten graag!!!'
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1180
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 22 apr 2014 21:01

sharkman113 schreef:Kan je je ook meteen afvragen welk politiek licht heeft bedacht dat automobilisten niet mogen bellen achter het stuur (behalve handsfree dan) maar fietsers probleemloos rijdend mogen bellen/sms'sen, dat is al redelijk kansloos en dan ook nog anticiperen.
Dat heeft te maken met de wettelijke definities. In de wet wordt er niet gesproken van "automobilisten" of "fietsers", maar van "bestuurders van gemotoriseerd verkeer" en "bestuurders". Het probleem is nu dat het begrip "bestuurder" wettelijk heel veel omvat, fietsers, maar ook een boer die met een koe loopt (geen grap). Ik ben het eens dat fietsers eigenlijk niet zouden moeten bellen/sms'en (al maak ik mij er zelf ook geregeld schuldig aan), maar om die boer het te ontzeggen geeft ook een onwenselijke situatie.

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 22 apr 2014 21:11

zorroi schreef: Precies. Waarom niet a la minute een SMS/Smartphone verbod afkondigen als je fietst? Ga even stil staan en meld je zo urgente dingen ('ik zit op de fiets').

Vandaag ook weer zo'n Truus op de fiets. En maar kijken op die Smartphone en TOTAAL niet voor of naast je kijken (als je alletwee tegelijk kunt dan is er imho geen probleem maar dat is weggelegd voor <1%).
Nou, ik laat ze de vliegendevinkentering schrikken door plots vanuit de achtergrond hard en scherp voor ze in te sturen of als ik ze frontaal aan zie komen, ze op 20 meter te trakteren op een zeer luide 'JAH!!, opletten graag!!!'
Dit doet me aan iemand denken. Kan ff niet op zijn naam komen :mrgreen:
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 22 apr 2014 21:54

http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/o ... -1.4326483

En hier in Zeeland heb je toch echt de ruimte dacht ik.
Zij is ook tegen

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 22 apr 2014 21:57

Niet meer wielrenners en we rijden niet meer met z'n allen, wel meer ongelukken en het ligt aan ons? Zijn we in de afgelopen jaren zoveel slechter geen rijden en anticiperen? Tuuuurlijk....
Zou ook kunnen meespelen dat we de afgelopen jaren een groep medeweggebruikers erbij hebben gekregen die middels mechanische doping hun actieradius naar 150km heeft opgekrikt?
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 22 apr 2014 22:04

Dan hebben we het nog niet gehad over de variant " oudere jongere op elektrieke fiets met smartfoon in de hand en oordoppen in" .. Ik probeerde zaterdag zo' n exemplaar in te halen.. Meneer had het hele fietspad nodig.. Waarschijnlijk een deuntje van Rieu tussen de oren... Zou me niks verbazen als dit gedrag de nieuwe zomerhit wordt.

Bij mijn weten is wel bekeken of smartfoon-gebruik op de fiets niet wettelijk kan worden verboden, maar is dat gestrand op het criterium "handhaafbaarheid"

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 22 apr 2014 22:49

Er is natuurlijk een kapstokartkel dat daarin voorziet, maar preventief gaat dat moeilijk worden.
Mocht het tot een aanrijding komen met een fietsende schermloerder dan treedt dat wel in werking.
Cheap light strong, choose two

Plaats reactie